פיגוע טרור התרחש הבוקר (ראשון) בתחנה המרכזית של העיר באר שבע, בו נפצעו צעיר כבן 20 וקצין באורח קל. המחבל, תושב רהט, חוסל בזירה על ידי אחד הנוכחים במקום. התחנה המרכזית בבאר שבע, אחד הסמלים של העיר, ומקום הומה אדם בשגרה, במיוחד בימי ראשון בבוקר, כבר נקשרה בכמה פיגועי טרור, וברחבי העיר התרחשו גם פיגועים נוספים. 

המחבל רץ עם סכין בין הרציפים ומנוטרל: תיעוד דרמטי מהפיגוע בבאר שבע
פיגוע בבאר שבע: המחבל - תושב רהט; קצין צה"ל נפצע קל

בזיכרון ותיקי העיר חקוקים פיגועים שזעזעו את העיר ואת המדינה כולה. ב-18 באוקטובר 2015, התרחש פיגוע ירי בתחנה המרכזית בבאר שבע, גם אז בעיצומו של גל טרור שפקד את ישראל. מחבל בדואי חמוש בסכין ובאקדח, נכנס לתחנה המרכזית, ירה למוות בחייל צה"ל וחטף את נשקו. באמצעות הנשק הוא פתח בירי על הסובבים, עד שנוטרל. בפיגוע נפצעו עשרה בני אדם, חלקם באורח קשה. האירוע זכור בשל הלינץ' שביצעו עוברי אורח בהבטום זרהום, אזרח אריתראי ששהה בזירה, וזוהה בטעות כמחבל.

המחבל מהפיגוע בבאר שבע (צילום: צילום מסך)
המחבל מהפיגוע בבאר שבע (צילום: צילום מסך)

ב-31 באוגוסט, 2004, בצהריים, שני מחבלי חמאס עלו לאוטובוסים של חברת מטרודן בתחנה מרכזית באר שבע. במפגש האוטובוסים מול רחבת עיריית באר שבע, הם פוצצו את עצמם בהפרש של דקות. בפיגוע נהרגו 16 איש ונפצעו מאה נוספים. זהו הפיגוע הקשה ביותר שהתרחש בבאר שבע והוא זכור בכאב גם בשל הקושי בזיהוי ההרוגים, וכן משום שאחד ההרוגים היה ילד בן שלוש וחצי שישב על ברכי אמו. הפיגוע היווה תגובה של החמאס לחיסולם של מנהיגיו השייח' אחמד יאסין ושל יורשו עבד אל-עזיז רנטיסי

הפיגוע היום בבאר שבע הוא השני בדרום בחודש האחרון. נזכיר את הפיגוע בצומת בית קמה לפני כשבועיים, בו נפל רב נגד אורי מויאל ונפצעו שניים נוספים. המחבל פאדי אבו לטיף, אזרח עזתי תושב רהט, נכנס לישראל במסגרת "איחוד משפחות". אבו לטיף דקר את קורבנותיו, ביניהם מויאל, שהספיק לירות במחבל ולנטרל אותו לפני שקרס. ראש עיריית רהט גינה באותו יום את הפיגוע וציין שאין מדובר בתושב רהט, אלא בעזתי שהתחתן עם תושבת עירו. 

במרץ 2022 התרחש פיגוע משולב של דריסה ודקירה בשלוש זירות בעיר, כחלק מגל טרור בישראל. המחבל גם אז היה בדואי תושב חורה מוחמד ראלב אחמד אבו אל-קיעאן, שריצה בעבר עונש מאסר בישראל עקב תמיכה בדאעש. אבו אלקיעאן רצח שתי נשים ושני גברים ופצע אזרחים נוספים עד שלבסוף נורה למוות על ידי אזרחים. נכבדי השבט עליו נמנה המחבל גינו בזמנו את הפיגוע ואמרו: "אנו מגנים בתוקף את הפיגוע הרצחני שגבה את חייהם של אזרחים חפים מפשע. האירוע הקשה הינו מקרה אינדיבידואלי של אדם בודד, ואינו מייצג את בני השבט שומרי החוק שתמיד דגלו בחיים משותפים”.

זירת הפיגוע בצומת בית קמה (צילום:  ידידיה הרוש/TPS)
זירת הפיגוע בצומת בית קמה (צילום: ידידיה הרוש/TPS)

בחודש נובמבר של אותה שנה, נפצע נער בן 18, תלמיד בית הספר הטכני של חיל האוויר, שלבש מדי חיל אוויר, בפיגוע דריסה. נהג בדואי בשם אמיר אלקרינאווי, אף הוא תושב רהט דרס אותו. הדורס טען לתקלה ברכב, אולם החקירה העלתה כי פרסם קודם לכן פרסום ברשת, שממנו למדה המשטרה בדיעבד על כוונותיו. כתב האישום ייחס לו עבירות חמורות של ניסיון רצח בנסיבות של מעשה טרור וחבלה חמורה בנסיבות מחמירות.