לאחר שכוחות צה"ל יצאו ממתחם בית החולים שיפא בעזה בתום מבצע שארך כשבועיים, ובמקביל מתחדשות השיחות עם חמאס באשר לעסקת חטופים, אחת מנקודות המחלוקת העיקריות  שצצו היא כיצד יוכלו הפליטים פלסטינים לחזור לצפון רצועת עזה, כך ע"פ פרסום היום (שני) ב"ניו יורק טיימס". 

השלב הבא אחרי רפיח: "סוג אחר של לחימה שיצריך זמן" | האזינו
דיווח: ישראל מחזיקה בעדויות לפיהן ההרוגים ב"אסון המשאיות" לא מתו מאש צה"ל

הצבא הניח אחריו הרס נרחב במתחם המוסד הרפואי, וברצועה דיווחו על מאות הרוגים. מצה"ל נמסר כי כוחותיו נכנסו לבית החולים בשל פעילות טרור שהייתה בו וכן משום שהוקמה שם מפקדה של חמאס ושל הג'יהאד האיסלאמי.

בצבא אמרו כי "בכירים חשובים מאוד" נעצרו במתחם, וציינו כי רבים מהעצורים השתתפו בפשיטת חמאס ב–7 באוקטובר, היו מעורבים בחטיפות אזרחים וחיילים ובחלק מהזמן אף החזיקו חטופים בעצמם.

דובר צה"ל דניאל הגרי אמר כי הצבא אינו מפרסם בשלב זה את זהותם של הבכירים שנעצרו, "משום שהם מחזיקים במודיעין משמעותי". לדבריו, "לאחר שנסיים איתם את החקירות ונמצה איתם את המודיעין, נפרסם את זהותם". לפחות מאות נעצרו במבצע, והגרי ציין כי בבית החולים נמצאו גם כלי נשק רבים וסכומי כסף גדולים.

חמאס לא הגיב על ההאשמות לפיהן הוא משתמש בבית החולים כבסיס, אך בהצהרה שמסר הוא האשים את צה"ל בהוצאה להורג של פלסטינים בפנים. הזרוע החמושה של הקבוצה אמרה שוב ושוב כי החמושים שלה נלחמו עם צה"ל סביב שיפא במהלך השבועיים האחרונים.

למרות הלחץ הבינלאומי הגובר, נראה שהשיחות שנועדו לתיווך הפסקת אש בין ישראל לחמאס ושחרור בני ערובה המוחזקים על ידי חמושים בעזה תקועים.

מתווכים מקטאר וממצרים נפגשו עם בכירים ישראלים ובנפרד עם מנהיגי חמאס, בניסיון למצוא נוסחה שהצדדים הלוחמים יכולים לחיות איתה. גם ארצות הברית הייתה מעורבת. בשבת נסעו המשא ומתן הישראלי לקהיר לסבב שיחות נוסף.