בחודש ינואר האחרון, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראשי רשויות קו העימות בצפון - יחד עם חברי הקבינט לניהול המלחמה. בסיום הפגישה, רה״מ אמר כי הוא הנחה להביא תוך 10 ימים את החלטת הממשלה לחיזוק הצפון, על סך 3.5 מיליארד שקלים שיועברו לרשויות קו העימות: "העוגנים המרכזיים בהחלטה יהיו היבטי הפנים, כלכלה וביטחון".

בישראל מגיבים להרג עובדי הסיוע: "תקרית מצערת ברקע מבצעי לא פשוט"
מבקר המדינה חושף: "38% מהחיילות חוו פגיעה מינית משמירה על מחבלי נוח'בה"

כאמור, מאז אותה ההבטחה, החלטת הממשלה הייתה אמורה להגיע לאישור הממשלה לפני זמן רב. כבר 65 ימים שתושבי קו העימות הצפוני וראשי הרשויות המקומיות מצפים להבאת ישיבת ממשלה בנושא - אך עד כה תחנוניהם ובקשותיהם ממשרד ראש הממשלה לא נשאו פרי. נכון להיום, עדיין לא הונחה על שולחן הממשלה הצעת מחליטים לצפון, שאותה רה״מ הנחה לאשר תוך 10 ימים בעת הגעתו לקו העימות ב-23 לינואר. 

בהמשך להבטחה שלא מומשה, לפחות 3 מכתבים שיגר משה דוידוביץ׳, ראש מועצת מטה אשר ויו״ר פורום קו העימות אל משרד ראש הממשלה בנושא. במכתב הראשון שנשלח לראש הממשלה על ידי דוידוביץ׳ ב-11 לפברואר נכתב כי ״עבר די זמן רב ודאי מעבר לדרוש - אך ההצעה טרם הובאה לאישור. אנו ראשי הרשויות ותושבינו מצפים - להעברת ההחלטה שנחוצה מאוד לתושבי קו העימות״. 

לאחר שזה נותר ללא מענה, הוא החריף את מילותיו והביע את זעמו במכתב השני ששוגר לרה״מ שלושה שבועות לאחר מכן, ב-29 לפברואר: ״בימים קשים אלה בהם קו העימות נטוש, חלק מתושביו עקורים מבתיהם מבלי שהם יודעים מתי יחזרו ליישובים ולביתם - כשהפרנסה אינה מצויה בידם, כשהם פזורים ברחבי הארץ - ומצוקתם הולכת וגדלה. אני תוהה, אדוני ראש הממשלה, האם הממשלה בראשותך ויתרה על הצפון?״, כתב ראש המועצה - וגם למכתב זה לא קיבל תגובה. 

במכתב השלישי שנשלח ב-10 למרץ, אשר חתום בידי 7 ראשי רשויות קו העימות בצפון - תוארה פגישת החירום של ראשי הרשויות, אשר דנה במצב הנוכחי בצפון - ובין היתר, מוזכרת פגישתו של נתניהו עם ראשי הרשויות בה אמר במילותיו כי ״תוך 10 ימים תעבור החלטה להקצות 3.5 מיליארד ש״ח לשיקום וחיזוק הצפון״. ״אנו דורשים להציג תוכנית לחיזוק הצפון בתוך שבוע מקבלת מכתב זה, שתסייע במצב הבלתי אפשרי אליו נקלע חבל הארץ החשוב והיפה הזה״, ביקשו ראשי המועצות. גם למכתב אחרון זה, לא התקבלה תגובה עד היום. 

על חוסר המענה מצד ראש הממשלה ל-3 המכתבים אמר ל-״מעריב״ משה דוידוביץ׳ כי ״נכון לעתה אנו רואים המשך סחבת וברברת - אך לא מועבר תקציב. את מה שאמר ראש הממשלה בצורה ברורה לפני כ-65 ימים, על כך שתהיה תוכנית ממשלתית על סך 3.5 ש״ח לקידום הצפון - אנו רוצים לראות שהיא אכן מתממשת.

החזרה הגנרלית של נתניהו לפני הנאום (צילום :חדשות 13)

כרגע יש חוסר מתאם בין הציפיות לבין הדרישות - ובינתיים, במשך כמעט חצי שנה, יש תושבים שאט אט מאבדים את סבלנותם. חלק ניכר מהם כבר הודיעו לראשי הרשויות - שהם לצפון לא יחזרו. הם לא רוצים להיות תלויים בחסדי הממשלה - שלא נותנת ערובה לאזרחיה. הייתי רוצה שממשלת ישראל, אשר אמונה לספק לתושבים ביטחון כלכלי, נפשי וחברתי תפסיק לשחק איתם - ותפעל לתת מענים מיידים עבור הצרכים שלהם שהם כל כך נדרשים בעת הזו״.

בהמשך לטענות, נמסר ממשרד ראש הממשלה: ״עד כה הועברו תקציבים בהיקף של מאות מיליונים לרשויות עבור מענה לצרכים מיידים, פיצויים ושכר מטעם משרדי הממשלה. לאחר שתקציב המדינה עבר ניתן להביא את ההחלטה לממשלה. החלטת הממשלה לשיקום ופיתוח הצפון יובא לאישור הממשלה במהלך החודש הנוכחי עם תוכנית שנכתבה בהתאם לצרכים שעלו בפגישות ועבודה משותפת עם ראשי הרשויות״.