בצה"ל החלו בתחקירים ותהליכי למידה המבצעית מאירועי השבעה באוקטובר ומלחמת 'חרבות ברזל', זאת לאחר שבתחילת חודש מרץ הופצה בצה"ל פקודת התחקירים הפנימיים. מטרת התחקיר, כפי שהוגדרה על ידי הרמטכ"ל, היא ללמוד ולהפיק לקחים בצה"ל כדי לשפר את האפקטיביות בלחימה הנוכחית, להיערך למערכה הבאה, לחזק את מאמץ חזרת היישובים והגנתם, וכן לבנות את כשירות צה"ל ולפתח את בניין הכוח של צה"ל.

דריכות שיא מחשש מנקמה איראנית: צה"ל הכריז על עוצר יציאות ביחידות הלוחמות

התחקיר הפנימי יתמקד בשבעה באוקטובר ובאירועים שקדמו לו, כאשר תיחום התחקיר בפרק הזמן הינו החל ממרץ 2018 (אירועי "שומרי הסף") ועד שלושת הימים הראשונים של המלחמה. בשבועות האחרונים כל מפקדה ראשית אישרה אצל הרמטכ"ל את מפת התחקירים הפנימית, וחלקם יאשרו בימים הקרובים. התחקירים המלאים יוצגו בסיומם לרמטכ"ל. התהליך צפוי להסתיים במהלך חודש יוני, בהתאם להערכת המצב המבצעית. בצה"ל מדגישים כי התחקיר הפנימי אינו תחליף למנגנון בדיקה חיצוני, אלא כלי פנימי מבצעי של צה"ל ללמידה.

התחקיר המטכ"לי צפוי להתמקד בארבעה מוקדים:
א. התפתחות התפיסה מול עזה בדגש על הגבול החל משנת 2018.
ב. המודיעין ותפיסת האויב משנת 2018 ועד לפרוץ המלחמה.
ג. המודיעין והליך קבלת ההחלטות בליל השבעה באוקטובר ובימים שקדמו לו.
ד. אירועי ה7-10/10. כלומר, מפרוץ המלחמה ועד החזרת השליטה ביישובי הדרום.

מנגנון התחקור יכלול, בין היתר, תחקיר פיקודי של מפקדי האוגדות שהוקפצו לשטח בימים הראשונים ופיקדו על הכוחות. מפקדים בדרגת אלוף-משנה מונו על ידי הפיקוד לתחקור קרבות ההגנה ביישובים ובקיבוצים (לכל קרב מרכזי/יישוב מונה אלוף משנה/סגן אלוף אשר יהיה אחראי הליך התחקיר על כלל היבטיו). בצה"ל מסבירים כי תחקור פעילות שני הצירים הללו מתבצעת במקביל על מנת לייצר תמונת מצב בהירה ומלאה ככל הניתן של האירועים, על אף אתגר כמות העדויות והחומר.

מלבד אלו, בצה"ל יבצעו תחקיר של המוצבים הצבאיים, שייעשה על ידי מפקדי החטיבות המרחביות בסיוע מתחקר חיצוני מצה"ל. התחקיר יכלול התבססות על מקורות עובדתיים מוכחים ומוצקים כמו סרטונים, דיווחים מתועדים והקלטות. לצורך כך, תהייה פנייה גם לאזרחים ולכלי תקשורת לבקשת שיתוף פעולה בהעברת חומרים, עדויות וויזואליות.

הרמטכ''ל אביב כוכבי במבצע ''שומר החומות'' (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)
הרמטכ''ל אביב כוכבי במבצע ''שומר החומות'' (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)


תחקור התמרון יכלול תחקיר והליך למידה ברמה האוגדתית בכל הקשור ללקחי התמרון עד כה, המתאר את המהלכים, ההישגים, התובנות, הלקחים והמלצות לבניין הכוח והפעלת האוגדות בעתיד. מדובר בשש אוגדות: עזה, ,99 ,36 ,162 ,98, 252. כלל המאו"גים יתחקרו את כלל המסגרות שפעלו תחתיהם, כולל מסגרות וחטיבות שאינן אורגניות.

באשר למפת התחקירים של אגף המודיעין, כל יחידה תתחקר ברמתה בהתאם לדגשים המטכ"ליים, חלוקה לפרקים כרונולוגיים ושאלות "מצפן". כל ראש יחידה יתחקר את הגוף עליו הוא מפקד על פי השאלות והעקרונות שנקבעו. הגופים המתחקרים הם יחידות הליבה של אמ"ן, ולצידן מודיעין פד"ם, מודיעין אוגדת עזה, למד"ן ומד"ן.

גם חיל האוויר יערוך תחקיר מותאם תוך כדי לחימה תוך הדגשת חשיבות השותפות עם שאר הזרועות והפיקודים, מותאם לדירקטיבה המטכ"לית ולביצוע תחקיר תוך כדי מלחמה.

תחקיר חיל האוויר יחולק לשני פרקים: הפרק הראשון יעסוק בשבעה באוקטובר - תהליכים שהובילו לתפקוד חיל האוויר ביממת הפתיחה של המלחמה ובפעולות שנעשו במהלכה. הפרק יובל על ידי תת אלוף במילואים אשר לא מילא תפקיד בשבעה באוקטובר. פרק זה יעסוק במספר מוקדי תחקור: הגנת שמי המדינה, השתתפות בלחימת היבשה, יצירת תמונת המודיעין, כוחות אוויר מיוחדים, ביטחון, התמודדות עם הפתעה, השליטה המרכזית, בניית תמונת המצב בחיל האוויר וקבלת ההחלטות.

הפרק השני יעסוק בפעילות חיל האוויר במלחמה עד כה - התהליכים שקדמו למלחמה והשפיעו על תפקוד חיל האוויר במלחמה עצמה. פרק זה יובל על ידי אלוף משנה במילואים אשר לא מילא תפקיד בשבעה באוקטובר. פרק זה יעסוק במספר מוקדי תחקור: המימד האווירי בתמרון, הגנה אווירית ,360 מערכות בזירה הצפונית, סיכול בכירים, מנגנוני שליטה, רציפות והערכות. הפרק יתמקד גם במאמץ הזמינות ואורך הנשימה של מערכות חיל האוויר, בניין כח במלחמה, אפקטיביות החימוש, אנשים במלחמה, שת״פ בין לאומי ובטיחות מבצעית.

הרמטכ''ל הרצי הלוי בפיקוד צפון (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי בפיקוד צפון (צילום: דובר צה''ל)


אגף המבצעים יבצע גם הוא תחקיר, שיתמקד בהיבטי הפעלת הכוח, כוננויות, הוראות מבצעיות ופריסת הסד"כ. נציגי האגף ישתפו פעולה עם הגופים הרלוונטיים האחרים, כאשר מרכז דדו ומחלקת תוה"ד ייקחו חלק במוקדי התחקיר הנוגעים לגיבוש התפיסות המבצעיות
של צה"ל בכלל, ובנושא התפתחות תפיסות ההגנה בגבולות בפרט. בנוסף, יתוחקר נושאים אגפיים: הפעלת מאמץ ההשפעה במלחמה, הפעלת מאמץ הדוברות וההסברה במלחמה, הפעלת מאמץ התקיפה והאש במלחמה.

בחיל הים ייחקר קרב ההגנה ותחקיר מודיעיני בין ה-6-7/10 (יובל על ידי מפקד חיל הים). בנוסף, תיחקר הפעלת צוותי התערבות בקרב ב- 96 השעות הראשונות (יובל על ידי רמ"ים), הפעלת הזרוע בפרוץ המלחמה, התפיסה הביטחונית מול רצ"ע בממד הימי, כשירות האחזקה במהלך המלחמה, ורציפות התפקוד במהלך המלחמה.

בפיקוד העורף יבחנו את מרכיבי תפיסת ההגנה, הפעלת הכוח, ניתוח קרבות ההגנה בעוטף עזה (זיקים, אורים) והגנת המרחב, פעילות כלל הגופים בהפעלת הכוח בין התאריכים 7-10/10, המעבר משגרה לחירום, איסוף פינוי וזיהוי החללים, רציפות התפקוד, פינוי יישובים וקליטת מפונים.

באגף התקשוב יתמקדו בתחקור המאמץ הדיגיטלי בתמרון, ספקטרום כממד לחימה, הגנה בסייבר, תהליכים מבצעיים מבוססי רשת, מידע וידע.