אחרי התקיפה שבה חוסלו בכירי כוח קודס בשגרירות בדמשק, מערכת הביטחון הישראלית בכוננות והיערכות מוגברת בכל החזיתות - מחשש לפעילות התקפית של איראן.

עם היד על הדופק: בישראל נערכים לתגובה איראנית - אלה התרחישים האפשריים

בצה״ל ובפרט במערך ההגנה האווירית הורו לעבות את גיוס אנשי המילואים - ולחדד את מוכנות חיל האוויר. בד בבד, הוכרז עוצר יציאות זמני ביחידות הלוחמות וסוגיית פריסת הכוחות נבחנת כל העת בצה״ל - בהתאם לצורך. כמו כן, ישנה השהיה זמנית של הכשרות הלוחמים. עוד הבהיר דובר צה״ל בעקבות הבהלה בציבור ב-24 השעות האחרונות כי אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף, הגבלות חדשות, או הנחיות להצטיידות באמצעים לשעת חירום: "אין צורך לקנות גנרטורים, לאגור מזון ולהוציא כסף מכספומטים". 

כמו כן, תושבים רבים דיווחו הבוקר על שיבושים באפליקציות כמו Waze ו-Google Maps גם באזור המרכז והדרום. מדיווחים של נהגים עולה כי תוכנת הניווט מראה את מיקומם בביירות ובמדינות שכנות נוספות. יש לחדד כי צה"ל מפעיל את שיבושי המיקום - על מנת לפגוע בניסיונות של האויבים לשגר חימושים מדויקים כמו טילי שיוט וכטב"מים מבוססי GPS. כזכור, עוד מתחילת המלחמה חווים תושבי הצפון שיבושים נרחבים בכל הנוגע לאיתור המיקום שלהם בטלפון. 

כטב''ם איראני (צילום:  Iranian Army/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
כטב''ם איראני (צילום: Iranian Army/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

״הרעיון הוא פשוט - מערכות כטב״מים וטילים מונחים GPS הן מדויקות מאוד -  לכן מבעוד מועד, כדי למנוע פגיעה, צה״ל דואג לשבש את מערכת ה-GPS״, מסביר דדי חזיזה, מומחה טכנולוגי, יזם ומנכ״ל ״Space tenna״.  ״כאשר מייצרים הפרעה במערכת ה-GPS, טילי השיוט או הכטב"מים מאבדים את יכולת דיוקם - ולא יוכלו להגיע ליעד המדויק שהכוונו אליו. זה יכול לשבש להם לחלוטין את הפעילות. זאת בעוד שהצבא יודע לנטרל את הפרעת הניווט שהוא בעצמו מייצר - ובין היתר יש ברשותו מערכות אחרות נוספות שמאפשרות לו לתפקד ולנווט. בסופו של דבר, כל התקשורת במטוסים, מזל״טים, מערכות וכוחות צבאיים במלחמות - מתבססת על לווינים ועל ניווט, ואם פוגעים ביכולת זו של האויב - ניתן להחליש אותו באופן משמעותי. הטכניקה הזו בהחלט מנכיחה את העליונות הטכנולוגית של צה״ל על פני צבאות או ארגוני טרור אחרים, מנטרלת להם את יכולת התקשורת ויכולה לצמצם את הפגיעות באופן דרמטי״, אומר חזיזה.

על פי דבריו, זו כלל אינה הפעם הראשונה שמשתמשים בטכניקה זו כדי ליצור יתרון במהלך לחימה ומאבק: ״כל הרעיון של שיבוש ה-GPS פותח במהלך המלחמה הקרה - על ידי ארה״ב. בהמשך, האמריקאים ביצעו הפרעה זו במלחמה נגד עיראק כדי לנטרל את פעילותם המבצעית - שנהיו כעיוורים ללא מערכות הניווט. בכך, ארה״ב כמו ישראל - מפסיקה את פעולת ה-GPS ומשבשת אותה לכל הסביבה - חוץ מלצבא שלה״, מסביר.