״חיסול הקצינים הבכירים פגע קשות בכבוד האיראנים, אני מעריך שינסו לנקום בישראל על פי עיקרון מידה כנגד מידה - בהתקפה אווירית שייתכן תתרחש בזמן הקרוב - בלילה, לפני עלות השחר או בשישי בערב״, אומר פרופ׳ אמציה ברעם, חוקר בכיר לענייני המזרח התיכון ויועצו לשעבר של נשיא ארה״ב לענייני עיראק., בשיחה עם "מעריב". ״יש לזכור שמלבד החיסול, גדל הסיכוי לתקיפה נגד ישראל בשל התאריך הסמלי של יום שישי. זהו יום שישי האחרון של חודש הרמדאן, זמן בעל חשיבות דתית רבה עבור המוסלמים. בנוסף, זהו 'יום ירושלים האיראני', יום פוליטי חגיגי המציין את 'שחרור ירושלים' מידי ישראל - ומועד שנחשב לחשוב ביותר בלוח השנה האיראני״. 

גם בעולם לא חשבו שזה יקרה: החיסול בקונסוליה האיראנית בדמשק ייכנס לספרי ההיסטוריה

מעבר לפגיעה הצבאית, הריגתם גוררת השפלה עמוקה, הן בקרב הציבור והן בקרב הדרג הבכיר. משפחות הקצינים קוראות תיגר על המנהיג העליון, ומציבות אותו בלחץ עצום להגיב: ״האירוע מעורר חשש בקרב המנהיג העליון חמינאי, שמודאג מתגובת הציבור, ומהאשמות המופנות כלפיו בעקבות מות הקצינים. מבחינת הפרסים, דמם חשוב יותר משל הערבים, הם מרגישים עליונים ונעלים - בניגוד לערבים שנתפסים בעיניהם כפרימיטיביים וכנחותים. כתוצאה מכך, חמינאי רוצה להראות שדם פרסי יקר לא נשפך לשווא, אכפת לו מהקצינים שנהרגו - ובין היתר מתגובת משפחותיהם שבאות אליו בטענות. הוא נחוש לנקום את מותם - וכך גובר הסיכוי עוד יותר לפעולה צבאית מטעם איראן כנגד ישראל״, מסביר פרופ׳ ברעם. 

על פי הערכת הפרופ׳, ישנם שלושה תרחישים שעל פי הם איראן צפויה לנסות ולנקום בישראל: ״קודם כל, ידוע לנו שלא מזמן ניסו לבצע פיגועים בטורקיה מטעם איראן - שסוכלו בעקבות עבודה משותפת של מערכת הביטחון הישראלית עם המודיעין הטורקי. מאחר שישראל כבר לא עובדת עם המודיעין הטורקי, יש אחוז גבוה שגם בטורקיה ינסו לבצע פיגוע, לכן הייתי מציע לכל ישראלי ששם - לחזור במיידית לישראל. בנוסף, ייתכן מאוד שינסו לבצע פיגוע באירופה או בדרום אמריקה - בקונסוליות או בשגרירויות ישראליות בח״ול. ייתכן גם שישלחו מחבלים לפוצץ אוטובוס תיירים ישראלים - או לירות במסעדה ישראלית״. 

התרחיש השני הוא שימוש במיליציות הפרו-איראניות הפרוסות במזרח התיכון - לפגיעה בישראל: ״סבירות תרחיש זה שווה לסבירות שבה יתממש התרחיש הראשון. על פי אפשרות זו, האיראנים יכולים להשתמש במיליציות הפרו-איראניות - אם זה חיזבאללה בלבנון, הח׳ותים בתימן או המילציות בסוריה ובעיראק. על פי ההסכמות הבלתי כתובות בין חיזבאללה לישראל והלחימה בעצימות נמוכה, סביר להניח שהמתקפה הגדולה לא תגיע ממנו באופן פרדוקסלי - גם בשל העובדה שישנם כוחות צבאיים רבים שפרוסים בצפון".

"מעבר לכך, סביר להניח שתהיה התקפה מתואמת בכמה גזרות במקביל, שתכלול טילי שיוט, כטב״מים ואף טילים בליסטיים מעיראק או תימן. בנוגע למטרותיהם - מעריך שינסו לשגר ולפגוע במטרות צבאיות, מדיניות או ממשלתיות, מתקנים צבאיים אסטרטגיים, בסיסי חיל האוויר - או שדות תעופה צבאיים״, אומר ועוד מוסיף שבעיניו התרחיש השלישי עם הסבירות הנמוכה ביותר שיתממש הוא תקיפה מאדמת איראן: ״גם במהלך החיסול עצמו של הבכירים, לא ביצענו פעולה צבאית באדמת איראן אלא בדמשק. בנוסף, מבחינת המשטר האיראני הרבה יותר יעיל שהמיליציות יפעלו עבורן - ויעשו את העבודה השחורה״.