נערכים למלחה אזורית? בצל ההסלמה הביטחונית עם איראן והחשש לתגובה עוצמתית בעקבות החיסול בסוריה, ראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי הוציא הבוקר (שני) הודעה חריגה בדבר "היערכות להחמרת המלחמה בחזיתות נוספות". הודעתו מגיעה לאחר שאמש ראש עיריית חיפה, יונה יהב, הוציא גם הוא הודעה חריגה ובה קרא לתושבים להחזיר את קווי הטלפון הביתיים, במיוחד בחדרי הממ"ד ובמקלטים.

בהודעה שפרסם לסרי באתר העירייה, מסר: "חשוב להדגיש, כי אין לראות בהודעתי זו התראה על התפתחות חדשה או על החמרה במצב הביטחוני. אנו מתואמים כל העת עם גורמי פיקוד העורף וכוחות הביטחון ואין כרגע התראה קונקרטית, מעבר למה שידוע לכם מהדיווחים בתקשורת בשבוע האחרון".

עשן בעקבות מתקפת רקטות באזור אשדוד. מבצע ''חרבות ברזל'' (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
עשן בעקבות מתקפת רקטות באזור אשדוד. מבצע ''חרבות ברזל'' (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

"בכל נקודת זמן עלולה להיות הסלמה אזורית, בעיקר מהגבול הצפוני, בעלת פוטנציאל להתפתח למתקפת טילים עם משמעויות רחבות עלינו בעורף. לכן חשוב שכפי שהעירייה נערכת ומאיצה את המוכנות שלה לתרחישי חירום, מומלץ וחשוב שכל משק בית ומשפחה באשדוד, יתארגן ויכין את עצמו למצב החירום עם מתקפת טילים רחבה על העורף".

בהמשך, לסרי עדכן את רבע מיליון התושבים הגרים באשדוד כי "אתמול, קיימנו הערכת מצב כוללת בה דנו במשמעויות השונות של מתקפת טילים על העורף במדינת ישראל, וקיבלנו את ההחלטות הבאות: היערכות מיידית לפתיחה של המקלטים העירוניים ומרכזי המיגון הקהילתיים, הגברת הכוננות בקרב עובדי העירייה והחברות העירוניות והיערכות העיר למצב של עיר בעלטה: נוכח הסבירות של פגיעת טילים בתחנות כוח, קיימת אפשרות לניתוקי חשמל ממושכים של מספר ימים, עם השפעה משמעותית על היכולת שלנו לתפקד בתחומי חיים שונים. החל מהמקרר ומוצרי חשמל שלא ניתן יהיה להפעילם, דרך אספקת מים לקומות הגבוהות בבניינים רבי קומות, מעליות, תקשורת - טלוויזיה ואינטרנט והכי חשוב מערכות להצלת חיים כגון מכשירי הנשמה לזקוקים להם".

יחיאל לסרי, ראש עיריית אשדוד (צילום: פלאש 90)
יחיאל לסרי, ראש עיריית אשדוד (צילום: פלאש 90)

"ואנו כעירייה עושים כל שביכולתנו להתארגן למענה לציבור גם בהפסקת חשמל ממושכת באופן הבא- נפתחו בעיר שישה מרכזי שירות לציבור. שבראש ובראשונה יהוו מרכזי חיים ויתנו מענה לציבור המונשמים וחולים המחוברים למערכות מצילות חיים הזקוקות להטענה. נתוני כל התושבים הללו מצוייה בידינו ובימים הקרובים הם יקבלו הודעה מפורטת, שתסביר על מרכז החיים שיעמוד לרשותם באותם ששת המוקדים ועל הדרך בהם נפעיל עבורם את השירות מציל החיים".

"אני מבקש להדגיש את הדברים הבאים בהיערכות שלכם: שימו לב לשתי הרשימות - רשימת הציוד ההכרחי, ורשימה נוספת של הצטיידות מומלצת. אנא היערכו בהתאם לגודל המשפחה ל-3 ימים של שהייה בבית ללא חשמל. כמו כן בידקו את הממ"ד ואת המקלט המשותף בבניין, ואם אתם זקוקים לסיוע בהסדרת חלון או דלת או פינוי המקלט, אנא, אל תמתינו וצרו קשר עם מוקד 106 ונגיע לסייע לכם".

בכתבה שפרסמנו בשבוע שעבר אמרה לנו גלית מאשדוד שהיא "סומכת בעיניים עצומות על העירייה. הם ניהלו את המלחמה האחרונה בצורה יוצאת דופן, למרות שאנחנו יודעים שאנחנו עיר נמל ואנחנו נהיה מטרה לתקיפות של אירן. במידה ותפתח מלחמה כוללת מולם, העירייה תצטרך להוציא תכנית סדורה לתושבים שבלי ממדים או מקלטים, או לאנשים מעוטי יכולת שיזדקקו לעזרה". גלית חזרה ואמרה שהיא סומכת על העירייה שתעשה את זה על הצד הטוב ביותר, ומבחינתה: "הכי חשוב שננצח, עם ישראל חי".

נמל אשדוד  (צילום: משה בנימין)
נמל אשדוד (צילום: משה בנימין)

דניאל קרקוזוב, תושב אשדוד, סבור שההודעה מרגיעה: "כתושב אשדוד זה לא מלחיץ אותי, אלא להפך, זה אפילו ״מרגיע״ אותי ומשמח אותי, שסוף סוף נערכים בהתאם. אחרי הגרוע מכל שקרה לנו ב7.10 באסון הנורא ללא שום התראה , ללא שום אזהרה וללא שום הכנה אני שמח שסוף סוף ״הבינו״, או רוצה לקוות לפחות שסוף סוף הבינו". קרקזוב מדגיש: "עדיף להיות מוכנים ולהזהיר מראש, גם אם בסוף לא יקרה כלום, מאשר ששוב פעם יתפסו אותנו לא מוכנים, דבר שעלול לעלות לנו בחיים. ככה שבעניין הזה שמח מאוד שיצאה ההודעה הזאת של ראש העיר לסרי".

גם שלומי מחלב רואה את הדברים באותו אופן ואומר למעריב: "כתושב אשדוד, אני חושב שזה מבורך שהעירייה מעלה את הנושא בקרב תושבי העיר.  אנו תושבי העיר, למודי ירי רקטות לעיר מזה כמה שנים וטוב שמחדדים לנו מה אמור להיות לנו בבית מבחינת ציוד חירום . עדיף להיות מוכנים ושלא יקרה כלום מאשר להיות לא מוכנים ושיקרה משהו.  והכי חשוב להיות קשובים לפיקוד העורף".