איראן הבטיחה "להעניש" את ישראל על התקיפה האווירית בדמשק ב-1 באפריל. בשבוע וחצי האחרונים השמיעו מנהיגי איראן איומים חוזרים ונשנים נגד ישראל, אשר הובילו למתיחות מוגברת באזור.

גורמים אמריקאים מעריכים: רוב החטופים בעזה אינם בין החיים
מאמר חריג ב"ניו יורק טיימס": "לצערי הרב, נתניהו צודק: לא יהיה ביטחון לישראל ללא כניסה לרפיח"

לאיראן יש עבר של איומים על ישראל ושימוש בשלוחיה כדי לאיים עליה ולתקוף אותה. להלן רשימה של תקיפות שונות שאיראן יכולה לבצע בהתבסס על התנהלותה:

לאיראן ארסנל גדול של טילים בליסטיים מסוגים וטווחים שונים. חלקם מונעים בדלק מוצק, וחלקם מונעים בדלק נוזלי, מה שאומר שחלקם יכולים להיות מופעלים במהירות יחסית, בעוד שאת האחרים לוקח זמן להכין ולמקם.

בעבר השתמשה איראן בטילים בליסטיים לעתים קרובות.

איראן השתמשה בטילים בליסטיים כדי לפגוע בבסיס אל-אסד בעיראק ב-8 בינואר 2020, כנקמה על חיסול ראש כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סלימאני. איראן שיגרה עד 22 טילים, שכוונו הן לבסיס אסד - שבו מוצבים כוחות אמריקאים במערב עיראק - והן לעבר האזור האוטונומי של כורדיסטן, המארח כוחות אמריקאים. הטילים שוגרו מכמה מוקדים באיראן, ו-11 מהם פגעו בבסיסו של אסד. איראן הודיעה על כך לעיראקים רגע לפני שיגור הרקטות.

הטילים שוגרו החל מהשעה 01:20 לפנות בוקר, והתקיפה נמשכה מספר שעות. על פי ההערכות, איראן השתמשה בטילים הבליסטיים פאתח 313 וקיאם בתקיפה. הם הכילו ראשי נפץ של יותר מ-450 ק"ג.

טיל בליסטי איראני (צילום: REUTERS/MORTEZA NIKOUBAZL)
טיל בליסטי איראני (צילום: REUTERS/MORTEZA NIKOUBAZL)

איראן מעבירה טילים ומל"טים לעיראק כבר כמה שנים. החל משנת 2018 לערך התפרסמו בכלי תקשורת שונים דיווחים על כך שאיראן מבססת רקטות בעיראק. אחרי 2019 לא היה ברור מה עלה בגורלם של הטילים הללו, משום שהדיווחים עליהם פסקו.

עם זאת, ברור כי בשנים 2019-2018 הרחיבו המיליציות הנתמכות על ידי איראן בעיראק, שעמן איראן עובדת מקרוב, את שליטתן במחוז אנבאר והביסו שם את דאעש. לאחר מכן פעלה איראן להקים בסיס בשם אימאם עלי בסוריה ליד אלבוכמאל על הגבול עם עיראק. איראן משתמשת באזור זה כדי להבריח אמצעי לחימה דרך סוריה לחיזבאללה.

מחוז אנבאר בעיראק הוא החלק הקרוב ביותר של עיראק לישראל. זה גם המקום שבו סדאם חוסיין הציב טילי סקאד במלחמת המפרץ ב-1991, שפגעו בישראל. מאמצים רבים הושקעו באותה עת על ידי הקואליציה בראשות ארה"ב בניסיון "לצוד" את משגרי הסקאד החמקמקים. איראן יכולה לנסות להציב טילים ארוכי טווח בעיראק ולשחזר תרחיש דומה למה שעשה חוסיין.

סדאם חוסיין (צילום: רויטרס)
סדאם חוסיין (צילום: רויטרס)

טילים בליסטיים ארוכי טווח חדשים שאיראן ביצעה בהם לאחרונה ניסוי

בינואר 2024 ביצעה איראן מתקפות טילים על פקיסטן וסוריה. הארגון טען כי הוא מכוון נגד ארגוני טרור. איראן ניצלה הזדמנות זו כדי לבחון את דיוק הטילים שלה. בסוריה היא השתמשה בטילים בליסטיים ארוכי טווח וחדשים יחסית מסוג ח'יבר שקאן.

התקיפה היוותה "מסר" לארה"ב ולישראל, על פי התקשורת האיראנית. הרקטה נחשפה בשנת 2022. איראן טוענת שיש לה טווח של 1,450 ק"מ והיא אמורה להיות בעלת יכולות תקיפה מהירות ומדויקות, מה שהופך אותה לנשק אסטרטגי מסוכן.

מתקפת מל"טים וטילי שיוט משולבת 

בספטמבר 2019 ביצעה איראן תקיפה באמצעות מל"טים וטילי שיוט לעבר מתקן אבקייק בסעודיה. הפיגועים בוצעו מאיראן. איראן השתמשה בשילוב של מל"טים וטילי שיוט בתקיפה. בתחילה סברו כי מדובר בתריסר טילי שיוט ובשני תריסר מל"טים.

בסך הכל נעשה שימוש ב-18 מל"טים ושבעה טילים, אמרו הסעודים. הפיגוע אירע בשעות הלילה. המל"טים היו בעלי תצורת כנף דלתא, מה שהפך אותם דומים למל"טים האיראניים שאהד 136, שהם כיום סטנדרטיים. הפרטים המלאים של סוגי הרחפנים בהם נעשה שימוש לא היו מדויקים.

איראן הצליחה לחמוק מההגנה האווירית ומהמכ"ם של סעודיה על ידי תכנון משימה מורכבת ושימוש בווקטור תקיפה שעבר באזור שאינו מוגן או שבו לא נעשה שימוש נכון במערכות הקיימות. ההתקפה גרמה נזק אך לא הרגה איש. היא נתפסה כהרמת מסך סמלית על יכולותיה של איראן.

מיליציות עיראקיות המשתמשות במל"טים או טילים 

מיליציות הנתמכות על ידי איראן בעיראק מגבירות בשבועות האחרונים את איומיהן על ישראל. "ההתנגדות האסלאמית בעיראק", שהיא ארגון פרוקסי איראני, טוענת לעתים קרובות כי פגעה בישראל. מל"ט פגע בהאנגר בעיראק בשעות המוקדמות של ה-1 באפריל. רחפן נוסף יורט לאחרונה על ידי מערכת C-Dome על גבי ספינת סער 6.

איראן יכולה לגייס מיליציות עיראקיות לביצוע תקיפות נגד ישראל ולהכחיש זאת. איראן השתמשה במיליציות אלה בעבר כדי לפגוע בישראל באמצעות מל"טים במאי 2021. הארגונים בעיראק תקפו גם כוחות אמריקניים והרגו שלושה אמריקאים בירדן בינואר 2024 באמצעות מתקפת מל"טים.

טרוריסטים הנתמכים על ידי איראן בסוריה 

לאיראן יש שפע של קבוצות הנתמכות על ידיה בסוריה, ביניהן פעילי חיזבאללה הפועלים בקרבת הגולן במסגרת יחידת "תיק הגולן" של ארגון הטרור הלבנוני. חיזבאללה ביקש לאיים על ישראל מאזור סמוך לגולן באמצעות יחידת "רחפן קטלני" בסתיו 2019. ישראל תקפה אז חוליית חיזבאללה. בחודשים האחרונים ביקש חיזבאללה להשתמש גם במתקנים של צבא סוריה בקרבת הגולן.

מטח טילים של חיזבאללה לגליל העליון (צילום :ארז בן סימון)

איראן עובדת גם עם "פטמיון", קבוצה של שיעים אפגאנים שגייסה, והיא השתמשה בקבוצה כדי לסייר באזורים הסמוכים לפרת בסוריה. משמרות המהפכה האיראניים מנהלים את הארגון. איראן יכולה להעביר נשק למיליציה זו או למיליציות אחרות ולהפעיל אותו להתקפות על ישראל. איראן השתמשה בקבוצות מסוג זה כדי לבצע עשרות תקיפות נגד כוחות אמריקאים בסוריה בשנים האחרונות.

קואליציה הנתמכת על ידי איראן של החות'ים, חיזבאללה וקבוצות נוספות 

איראן יכולה לנסות לבצע תקיפה רב-זירתית נגד ישראל באמצעות קבוצות שהיא כבר דחפה לתקוף את ישראל מאז ה-7 באוקטובר. למשל, לחות'ים בתימן יש טילים ומל"טים ארוכי טווח שהם כבר השתמשו בהם פעמים רבות כדי לאיים על ישראל. האיום החות'י חוזר לשנת 2020, אז רכשו את השאהד 136 האיראני. זה אותו סוג של מל"ט שאיראן ייצאה לרוסיה.

יש לו טווח של כ -2,000 ק"מ. איראן הגדילה באופן שיטתי את טווח הכטב"מים מסוגים שונים. היא מעדיפה רחפני קמיקזה בגלל עלותם הנמוכה ומכיוון שניתן לתכנת אותם מראש להטסת נקודות ציון, מה שמקשה על זיהויים. הם אינם גדולים במיוחד, מה שמקנה לחלקם חתימה צולבת מכ"ם נמוכה.

איראן עלולה לנסות לדחוף כמה משותפותיה ושלוחיה לבצע מתקפה רב-זירתית. איראן כבר ניסתה זאת במלחמה הנוכחית נגד ישראל. לדוגמה, מיליציות עיראקיות תקפו את אילת, וגם בנובמבר, קבוצה הנתמכת על ידי איראן בסוריה תקפה את אילת.

חיזבאללה ירה אלפי טילים לעבר ישראל. החות'ים שיגרו טילי שיוט, מל"טים וגם טילים בליסטיים. איראן מבקשת להקיף את ישראל ב"אש" זו, והיא כבר גייסה בהצלחה את רוב המרכיבים המעורבים. גורמים ישראליים רשמיים תיארו זאת כאיום רב-זירתי הכולל עד שבע חזיתות.

החות'ים משגרים טיל לכיוון ישראל 19 לאוקטובר (צילום: צילום מסך)
החות'ים משגרים טיל לכיוון ישראל 19 לאוקטובר (צילום: צילום מסך)

תקיפת ישראל במדינות נוספות 

בעשורים האחרונים איראן איימה על ישראלים, שגרירויות ישראל ודברים הקשורים לישראל במדינות אחרות. למשל, הפיגוע בבורגס שבבולגריה ב-2012 היה קשור לחיזבאללה. איראן עומדת מאחורי מזימות בהודו, גיאורגיה, אזרביג'אן, תאילנד ומדינות רבות נוספות. איראן פועלת באמצעות שליחים כמו חיזבאללה ויש לה גם עבר ארוך של איומים מסוג זה. איראן יכולה גם להאמין כי פגיעה בשגרירות ישראל בחו"ל או בישראלים בחו"ל היא דרך קלה יותר לפגוע בישראל.

תקיפת חבל כורדיסטאן בעיראק

איראן תקפה לעתים קרובות את החבל האוטונומי של כורדיסטן בעיראק בשנתיים האחרונות, וטענה כי היא מכוונת אליו בשל קשריו עם ישראל. היא תקפה בתים של אנשי עסקים כורדים, הרגה אחד מהם והרסה את ביתו של אחר. איראן מרבה להשתמש בטילים ובמל"טים בתקיפות אלה.

דחיפת חיזבאללה למלחמה

איראן דחפה את חיזבאללה לתקוף את ישראל פעמים רבות מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. חיזבאללה כבר ירה אלפי טילים לעבר ישראל. איראן עשויה לנסות להשתמש בחיזבאללה כדי להסלים את ההתקפות על ישראל. זו תהיה המלחמה בצפון שישראל מזהירה מפניה כבר חודשים ושישראל נערכת אליה. איראן חתרה בשנים האחרונות להגביר את יכולותיו של חיזבאללה ושקלה מתי להשתמש בו להסלמה.