בישראל נכנסו בימים האחרונים לדריכות שיא, מחשש לתגובה איראנית לחיסול בכיר משמרות המהפכה בדמשק. ארה"ב הודיעה לאחרונה לבעלות בריתה כי תגובתה של איראן עשויה להיות קרובה - כך דווח אמש ברשת אל־ג'זירה. על פי הדיווח, גורם אמריקאי בכיר טען כי במהלך הימים האחרונים וושינגטון עקבה אחר תנועות צבא איראניות הקשורות למתקפה אפשרית על ישראל ולכן התקבלה ההערכה.

"נקבל פחות חטופים בחיים": צוות המשא ומתן נגד נתניהו והעסקה המסתמנת
בארה"ב טענו כי יש רעב בצפון הרצועה - בישראל חשפו לאן "נעלם" הסיוע

לפי הערכות גורמי מודיעין מערביים, בארה”ב מעריכים שהתקיפה עשויה להתרחש מאיראן או משטח אחד משלוחיה. אם התקיפה תהיה מאיראן, ישראל תיאלץ להגיב.

לפי גורמי המודיעין המערביים, התקיפה עלולה להתרחש בימים הקרובים, תלוי במזג האוויר. איראן עלולה לתקוף בטילי שיוט, כטב”מים וטילי קרקע־קרקע. היעד האפשרי: מתקן צבאי או אסטרטגי. במקביל, כלי תקשורת במפרץ מדווחים כי נושאת המטוסים האמריקאית USS Dwight Eisenhower התקרבה לסעודיה כדי לסייע ביירוט טילים או כטב"מים מאיראן ככל שזו תחליט לתקוף את ישראל. 

בינתיים, לקראת מתקפה איראנית אפשרית, מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה”ב, הגנרל אריק קורילה, הגיע אתמול לישראל כדי לקיים פגישות תיאום והיערכות עם הרמטכ”ל רב־אלוף הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט. כמו כן, בימים האחרונים מתנהלים מגעי תיאום אינטנסיביים בין מערכי ההגנה של ישראל וארה”ב. נשיא ארה”ב ג’ו ביידן אמר שלשום במסיבת עיתונאים כי לארה”ב יש “מחויבות ברזל” להגנה על ישראל מפני האיומים של איראן. 

זמן קצר לאחר ההצהרה ציטטה רשת אל־ג’זירה גורם אמריקאי שאמר כי “ארה”ב לא פוסלת פעולה תגמול משותפת עם ישראל - אם תותקף על ידי איראן או שלוחיה”. הגורם הוסיף כי ארה”ב בכל מקרה “תסייע להגנה על ישראל אם היא תותקף, ועשויה ליירט טילים או כטב”מים שישוגרו לעברה. ההצהרות של ביידן לא הגיעו בחלל ריק”.

השליח האמריקאי למזרח התיכון ברט מקגורק ביקש משרי החוץ של סעודיה, האמירויות, קטאר ועיראק להעביר מסר לאיראן דרך שר החוץ האיראני - להרגיע את המתיחות מול ישראל. גורם המעורה בפרטים אמר כי אכן כך עשו שרי החוץ.

בהצהרה אמש אמר דובר צה”ל, תא”ל דניאל הגרי: “נדע לפעול היכן שנדרש, יש לנו יכולת הגנתית רב־שכבתית. אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף - נעדכן בכל שינוי שיתרחש. יש לשמור על ערנות”. הוא הוסיף כי “מדינת ישראל נתקפת ביכולות איראניות כמעט בכל יום ממגוון זירות, אך אנחנו מתמודדים עמן היטב. אנחנו נדבר במעשים על כל פעולה שתהיה”.

דובר צה"ל דניאל הגרי בפנייה לתקשורת הזרה (צילום :דובר צה"ל)

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול בביקורו בבסיס חיל האוויר בתל נוף: “אנחנו בימים מאתגרים. אנחנו בעיצומה של המלחמה בעזה, שנמשכת במלוא עוזה.במקביל אנחנו ממשיכים במאמצים שלא נפסקים כדי להחזיר את חטופינו, אבל אנחנו נערכים גם לתרחישים של אתגרים מזירות אחרות. קבענו עיקרון פשוט - מי שפוגע בנו, אנחנו פוגעים בו. אנחנו נערכים לענות על הצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל גם בהגנה וגם בהתקפה”.