ההיערכות והשיח לתקיפה איראנית אפשרית על ישראל ב-48 השעות הקרובות כפי שדיווחה ארה"ב לאחרונה, שמה זרקור מחודש על כוחו של צה''ל מול כוחו הצבאי של איראן.

מאז הריגתו של זהאדי ובכירי משמרות המהפכה בתקיפת ישראל את השגרירות האיראנית בדמשק וודאי לאחר חיסולם של שלושה מבניו של איסמעיל הנייה ושלושה מנכדיו, איראן הפעילה את כוח ההתרעה שלה ואיימה לתקוף חזרה את ישראל.

האפשרות המדוברת היא שאיראן תשגר טילים משטחה, בדיוק כפי שעשתה ב-2020 עם הוראתו של טראמפ לחסל את מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני.

מחמד רזא זאהדי (צילום: רשתות ערביות)
מחמד רזא זאהדי (צילום: רשתות ערביות)


עפ"י דיווח ואנליזת מומחים מעיתון הניו יורק טיימס, כוחותיה הצבאיים של איראן השתכללו מאז ונחשבים לאחד מהגדולים במזרח התיכון עם 580,000 אנשי שירות פעילים לפחות וכ-200,000 אנשי מילואים.

לצד מיליציות פרוקסי, המערבות גורם חיצוני שלישי בשמה של איראן, כגון: חיזבאללה בלבנון, החות'ים בתימן והחמאס והג'יהאד האיסלמי בעזה, איראן מחזיקה במנהיג העליון עלי חמינאי, בעל המילה האחרונה בכל ההחלטות הגורליות.

אמנם על פי מומחים ויודעי דבר, מיליציות הפרוקסי אינן נחשבות רשמית לחלק מהכוח המזוין של איראן, אך מכירים בך שהן יבואו לעזרתה של איראן במידה וזו תחל בתקיפה.

"רמת התמיכה שאיראן מספקת לשחקנים שאינם ממלכתיים היא באמת חסרת תקדים מבחינת מל"טים, טילים בליסטיים וטילי שיוט", אמר פביאן הינץ, מומחה במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים בברלין. "ניתן ניתן לראות בהם חלק מהיכולת הצבאית של איראן, במיוחד לחיזבאללה, שיש לו את הקשר האסטרטגי הקרוב ביותר עם איראן", הוא מדגיש ומסייג.

טהרן כבר הספיקה לפתח מלאי רחב של מל"טים שיכולים להגיע לטווח אווירי של עד כ-2500 ק"מ ומסוגלים להוריד גובה ולהתחמק ממכ"ם, ולהביאם לשימושם החיצוני ע"י הרוסים נגד האוקראינים.

זאת ועוד, מומחים משתפים כי איראן כבר הכריזה על שאיפתה לבנות עסק ייצוא של רחפנים וכי מרבית בסיסיה ומתקני האחסון שלה נמצאים מתחת לאדמה, מה שמקשה על השמדתם באמצעות תקיפה אווירית.

גם השגת נשק כבר לא נכלל בין קשייה של המדינה. אחרי שבמשך שנים נותר סירוב עיקש בקרב מרבית ממדינות העולם למכור נשק לאיראן, חמינאי פתח את דלתות ייצור הנשק המקומי. 

כיום, על אף שהיא עדיין מתקשה לייצר כלי רכב משוריינים וכלי שיט, איראן חובקת מלאי גדול של טילים ומזל"טים תחת ייצור מקומי ומצליחה לייבא צוללות מצפון קוריאה. הייצור המקומי לצד הייבוא החלקי מצייר את הצבא האיראני כחזק בעיני מדינות אחרות, ברם עדיין נתפס כמכתת רגליו אחר הכוח המתוחכם של ישראל ועוד יותר של ארה"ב.

איראן נתפסת בקלקלתה דווקא בכוח האווירי שלה, טוענים מומחים. חלק ניכר ממטוסיה הם מתקופת השאה האחרון, מוחמד רזא שאה פהלווי, דהיינו מסוף שנות ה-80 ודרומה, ורבים מהם הושבתו בשל חוסר בחלקי חילוף.

חרף חסרונה זה, טוענים כי שרשרת הפיקוד האיראנית ניצבת על רגליה ומנהיגיה הם אלו שייקחו את המושכות לידיים ויחלו לתקוף את ישראל במידה ותפרוץ מלחמה.