בהמשך לתקיפה האיראנית, פרופ׳ מאיר ליטבק, ראש המרכז ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב התראיין היום (ראשון) ל"מעריב" ואמר על המצב באיראן: "מליל אמש ישנה באיראן צהלה גדולה בעקבות התקיפה בישראל, אך הם לוקחים בחשבון שתהיה תגובה ישראלית. כלפיי חוץ הם מאושרים ומפגינים שמחה גדולה - אך הם חוו כישלון גדול מבחינה מבצעית, טקטית ואופרטיבית".

כל האירוע היה מכור מראש: "הדיל" הסודי שסגרה איראן עם ארה"ב
טראמפ חשף: "לפני חיסול סולימאני ישראל אמרה שלא תתקוף - אז תקפנו בעצמנו"

סיכום המתקפה האיראנית (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

"המשטר האיראני הוא דיקטטורי - באופיו לא יכול לספוג השפלות, צריך להקרין עוצמה וקצת יהירות אז אי אפשר להגיד בוודאות שהאירוע הסתיים. אני מניח שאם ישראל תכיל את התקיפה או תגיב תגובה סמלית - האיראנים ימשיכו הלאה. אם תהיה תגובה קשה של ישראל, יש אפשרות להתפתחות מלחמה כוללת. האינטרס של ישראל הוא למנוע הדרדרות למלחמה כוללת - אנחנו גם ככה במצב לא פשוט". 

על פי דיווח של הניו יורק טיימס, במהלך הדיון בקבינט אמש, ישראל קיבלה את ההחלטה לתקוף באיראן. עם זאת, במהלך השיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא ג'ו ביידן, הנשיא האמריקני הצליח למנוע זאת. ביידן אמר לנתניהו שמכיוון שהתקיפה גרמה למינימום נזקים, "ישראל צריכה לראות זאת כניצחון" ולא להגיב צבאית.

בנימין נתניהו משוחח עם ג'ו ביידן (צילום: דוברות רה''מ)
בנימין נתניהו משוחח עם ג'ו ביידן (צילום: דוברות רה''מ)

על כך אמר ליטבק: "האמריקאים לא רוצים שנביא למלחמה במזרח התיכון, הדבר האחרון שנשיא ארה״ב צריך בשנת בחירות הוא מלחמה כוללת  - שתפגע בכלכלה במדינה או תגרום למוות אזרחים אמריקאים. אנחנו תלויים בחיינו בארה״ב, ביידן הוא ידיד אמיתי של ישראל - הוא מבקש שלא נתקוף, ורק נותר לחכות האם נקשיב לו".

עם זאת, ציין הפרופ' כי לאירוע אתמול יש משמעות היסטורית מדהימה: "ישראל קיבלה סיוע צבאי ושיתפה פעולה עם מדינות ערביות כמו סעודיה וירדן. יש לפעולה משמעות אסטרטגית מדהימה, אסור לבזבז זאת. לאמריקאים יש תוכנית ליצור התארגנות חדשה בין המדינות במזרח התיכון בסיום המלחמה בעזה. קואליציה של המדינות הערביות המתונות במזרח התיכון כמו סעודיה או ירדן - כנגד חמאס ואיראן ושלוחותיה. במידה שנסלים את המלחמה עם איראן - אנו עלולים לסכן את אפשרות הסדר החדש במדינות במזרח התיכון".

הנשיא יצחק הרצוג ומלך ירדן עבדאללה (צילום: חיים צח לע''מ)
הנשיא יצחק הרצוג ומלך ירדן עבדאללה (צילום: חיים צח לע''מ)

כזכור, אמש מטוסים ישראליים תקפו כטב"מים איראניים בשמי ירדן, לאחר שהממלכה העניקה להם חופש פעולה מלא. בנוסף לפי הדיווחים, מטוסי חיל האוויר הישראלי יחד עם ציוד אלקטרוני משוכלל, ארבו לכטב"מים האיראניים בשטח ירדן. בנוסף, הממלכה סגרה זמנית את המרחב האווירי שלה והשביתה את פעילות נמל התעופה בעמאן - באותה העת שהופסקה תנועת המטוסים בנתב"ג ונסגר המרחב האווירי בישראל. במקביל, מטוסים ירדניים המריאו מבסיסיהם כדי לתקוף גם הם את הכטב"מים האיראניים שהיו בדרכם לישראל.

על כן, באשר לתגובה ישראלית, לטענתו יש גורמים רבים שצריך לקחת בחשבון לפני קבלת החלטה על תגובה צבאית נרחבת - כמו הגיבוי האמריקאי, תגובת חיזבאללה, וגם - מצב התחמושת: "במידה שנתקוף בעוצמה באיראן, חיזבאללה עלול להתערב - וברשותו 100 אלף טילים. בלי גיבוי אמריקאי - אי אפשר לצאת לפעולה כזאת, צריך לדאוג שיהיו מספיק תחמושת ונשק לאחר חצי שנה של מלחמה. בנוסף, אני מאמין שיש לחכות כדי לראות כיצד יוצאים מהסיפור העזתי ומסיימים את המלחמה שם - ואחר כך לפתוח חזיתות נוספות".