בצל מתקפת הטילים והכטב"מים מאיראן, כל הזמן מרחפת באוויר שאלת הטכנולוגיה והסייבר, באילו אמצעים טכנולוגיים משתמשים שני הצדדים אילו גורמים מעורבים מה מטרת מתקפות הסייבר שאנחנו שומעים עליהם במדיות השונות ואי זה משפיע בסוף על האזרחים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

באופן דיי מפתיע, ידיעות המודיעין השונות על התקיפה המתוכננת מאיראן הגיעו אלינו לאזרחים הרבה לפני שההתקפה החלה, לא מן הנמנע שאיראן דאגה להדליף את הזמן בצורה כזו שלא רק גורמי המודיעין השונים יגלו אלא גם ערוצי התקשורת, הידיעה על ההתקפה האיראנית גרמה לחוסר וודאות אצל האזרח והכניסה לא מעט אזרחים לכוננות ספיגה שכוללת זיווד מחדש של המרחבים הממוגנים.

בנוסף נראה גם כי ההתקפה מאיראן מראש מתוכננת כהפחדה אחרת למה לה להשתמש באמצעי לחימה שלוקחים להם 9 שעות להגיע ליעד במקום להשתמש באמצעי לחימה שלוקח להם 12 דקות להגיע ליעד, הרי באיראן מודעים ליכולות ההגנה האוויריות של ישראל. זאת עוד טכניקה במלחמה הפסיכולוגית של איראן כנגד תושבי ישראל במטרה לייצר תבהלה ופחד, את אותן הטכניקות אנחנו מזהים גם במרחב הסייבר, כבר בחלון הזמנים שהכטב"מים היו באוויר התפרסמו חדשות שקריות מקבוצות סייבר איראניות על פגיעה בתשתיות החשמל של ישראל מה שהתברר דיי מהר כ"פייק ניוז". 

אושר עשור (צילום: יניב כהן)
אושר עשור (צילום: יניב כהן)

הלוחמה הפסיכולוגית הפכה להיות חלק בלתי נמנע מהמלחמה מתוך ההבנה שהחוסן של הציבור הוא הגורם המשמעותי ביותר ביכולת של מדינה להמשיך ולהילחם, מהצד השני אנחנו יכולים לראות כי גם בישראל משתמשים ביכולות של מלחמה פסיכולוגית באמצעות פגיעה בעומק שטח האויב הן באמצעות תקיפות סייבר והן במבצעים ממוקדים, כשבמרבית המקרים זמן ההתאוששות מהתקפות כאלה הן יחסית מהירות אך ההשפעה הפסיכולוגית של הציבור היא שלישראל יש עליונות על איראן והיא יכולה לתקוף בכל מקום ובכל זמן ללא בעיה.

לאורך השנים האחרונות אנחנו שומעים על המון אירוע סייבר חלקם מגיעים לתקשורת וחלקם רק לקהילות טכנולוגיות מצומצמות, ברוב המקרים התוקפים מונעים מאידיאולוגיה אנטישמית ופרו פלסטינית יותר מ 70% מהפרסומים השונים של מרבית קבוצות התקיפה האלה הם פייק מוחלט שמטרתו לעורר פחד. 

 על אף פרסומי הפייק ניתן לראות ניסיונות תקיפה רבים על תשתיות קריטיות כמו חברת החשמל תשתיות מים ובתי חולים כאשר התקפה על תשתית קריטית עלול לפגוע מאוד באזרח ובמקרים מסויימים אף בחיי אדם בטחה בזמן מתקפת טילים, מערך הסייבר הישראלי נערך מראש להגנה על תשתיות קריטיות ובפעולות מניעה מוקדמות בתשתיות הקריטיות של ישראל.

הכותב הוא מנהל חטיבת הסייבר ב-Auren ישראל.