מלחמת חרבות ברזל: "בשבת האחרונה טסתי בטיסה הכי משמעותית שעשיתי אי פעם", סיפר אתמול (שני) רס"ן נ', טייס חיל האוויר בטייסת 122 שנמצא בשירות מילואים מאז 7 באוקטובר לעיתון 'ג'רוזלם פוסט'.

ביידן נפגש עם ר"מ עיראק: כך דאגו בבית הלבן שלא "ישכח" את הדבר הבא
"לקחת את החוק לידיים": הפתרון של הסנאטור להפגנות הפרו-פלסטיניות

רס"ן נ' התכוון כמובן למבצע "מגן ברזל" שבו חיל האוויר, בשיתוף הקואליציה האזורית, יירטו כ-99% מהמתקפה האיראנית על ישראל לאחר חיסול הגנרל האיראני בדמשק.

רס"ן נ' התאכזב ביום שישי כאשר אמר לאשתו שהוא לא יחזור הביתה באותו לילה ולא בסוף השבוע, אך התמלא גם "בהתרגשות והתמקדות", ברגע שתודרך על מבצע ההגנה ההיסטורי הנרחב שהוא ישתתף בו.

תיעוד היירוט מאיראן, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

"אני טייס למעלה מ-20 שנה, והשתתפתי במבצעים רבים, בישראל ומחוצה לה. זו הייתה הטיסה הכי משמעותית בינתיים", אמר. "מאז 7 באוקטובר, עברנו, כמו כל חיל האוויר, לרמת הכוננות הגבוהה ביותר". באותו לילה, ישראל פרסה מטוסי איתם, שביט ואורון כדי לזהות, לדווח, ובסופו של דבר לסייע בהסרת איומים מוטסים.

'איתם' הם מטוסי מעקב של מערכת התרעה ובקרה מוטסת (AWACS) המצוידים עם מכ"ם ומערכות שליטה ובקרה בשווי יותר מ-100 מיליון דולר. 'שביטים' הם מטוסי איסוף מודיעין בעלי יכולות גבוהות, טווחי טיסה ארוכים ויכולות מערכת מתקדמות. הם יכולים לזהות את פעולתן של מערכות אלקטרוניות במרחק מאות קילומטרים ובאזורים מרוחקים.

'אורון' הם מטוסים בעלי ביצועים גבוהים, בעלי תחזוקה נמוכה, המצוידים במכ"ם ובמערכות מודיעין מתקדמות היוצרות תמונות מודיעיניות מקיפות בזמן אמת. זה היה סוג המטוס שבו רס"ן נ' טס במוצאי שבת. "פעלנו לזהות את האיומים וליידע את אגף המבצעים וטייסי הקרב מה האיומים הגדולים ביותר", הסביר. "הבקרים מאחור מדברים עם טייסי הקרב".

סיכום המתקפה האיראנית (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

"היינו במיקום מאוד אסטרטגי באמצע השמיים. אנחנו היינו הראשונים לזהות ולראות מה מגיע. זה היה כמו משחק מחשב", המשיך. "אמרתי להם, 'המטרה הזו בדרך. אנחנו צריכים להוריד אותה'". אתה מבין פתאום, 'אלוהים אדירים, מה אני עושה? אני לא יכול לבלבל את זה'. למרבה המזל, צוות הבקרים שלנו הם מקצוענים כאלה. העברנו להם הודעות. זה היה שיתוף פעולה מצוין".

לדבריו, ללא העבודה שעשתה הטייסת שלו, "חלק מהאיומים היו מגיעים חלילה לישראל". המידע שנאסף על ידי רס"ן נ' וחבריו לצוות היה בסופו של דבר המידע שאפשר למטוסים, קלע דוד ומערכות טילי החץ להפיל את האיומים המוטסים. כיפת ברזל, שמתגוננת היטב מפני הרקטות "הפשוטות" של חמאס וחיזבאללה, פחות רלוונטיות עבור מל"טים וטילים ארוכי טווח.

"רק עכשיו, שלושה ימים לאחר מכן, אני מבין מה חוויתי שם", שיתף רס"ן נ'. "חוויתי איך זה להשתתף במשהו הרבה יותר גדול ממני. הייתי צריך להגן על המדינה במקום הכי טהור מבחינה פיזית. אני מרגיש שזה היה מאוד משמעותי ושהגנתי פיזית על ישראל".

יירוטים מעל מסגד אל-אקצא בירושלים (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

לאחר שכולם נחתו בשלום, נפגשו הטייסים והבקרים יחד עם מפקדיהם לתחקיר, כפי שעושה חיל האוויר בקביעות. "תחקיר כנה באמת הוא מרכזי עבורנו", סיפר רס"ן נ'. "אנחנו תמיד מחפשים להשתפר. אנחנו מוכנים לכל איום. אנחנו תמיד מתאמנים, תמיד משחיזים את הסכינים שלנו".

"לא לרגע אחד אנחנו שוכחים את החטופים", סיכם רס"ן נ' בדמעות. "המטרה העיקרית שלנו היא להחזיר אותם. אני מאחל רק חופש לחטופים שלנו, שיחזרו בריאים ושלמים, ושכל החיילים יחזרו הביתה, אמן". טייסת 122 הייתה, כפי שתיארה אותה רס"ן נ', "חלק בלתי ניתן להחלפה ומכריע במבצע הזה".