מלחמת חרבות ברזל: מותו של הבכיר במשמרות המהפכה הוא שגרם לאיראן לשבור את הכלים ולתקוף לראשונה את ישראל משטחה? לא בטוח: שורה של התבטאויות מהשבוע האחרון רומזות שהעובדה שהמערב לא גינה את ישראל למרות שלכאורה חצתה "קו אדום" כשתקפה מבנה דיפלומטי היא שהובילה את טהרן לנקוט בצעדים חריפים בהרבה.

בעיצומה של המלחמה: "חוסר אמון מוחלט בין נתניהו, גנץ וגלנט"
כישלון אסטרטגי: המחיר הכבד שתשתלם ישראל אם לא תתקוף באיראן

ייתכן שהמבנים הדיפלומטיים נתפסו בטהרן כאתרים בטוחים לפעילות, ונראה שהעובדה שישראל החליטה לתקוף אותם בכל זאת הובילה לפגיעה של ממש בפעילות האיראנית. סימנים לכך ניתן היה למצוא בדיווחים בתקשורת האיראנית והערבית כבר ימים לאחר התקיפה החריגה שבה חוסל מוחמד רזא זאהדי, מפקד כוח קודס בסוריה ולבנון.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הפרשן הלבנוני חאלד חמאדה טען בערוץ אל-חדת' הסעודי כי התקיפה משמעותית בהרבה מעוד חיסול של בכיר איראני, מכיוון שבכך ישראל אותתה שהיא מסוגלת לתקוף גם במבנים המוגנים על ידי החוק הבינלאומי, וכי נראה שאין בכוונת מדינות המערב לגנות אותה על כך.

תיעוד היירוט מאיראן, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

"מדובר בפגיעה בהתבססות האיראנית בסוריה וזה מעיד על כך שאפילו הנכסים האזרחיים, שמוגנים בחוק הבינלאומי, אינם כלולים ברשימת הדברים האסורים על ישראל", אמר, והדגיש כי זה הדבר שמעצבן את האיראנים יותר מהכל.

ואכן, הבוקר פירסמו סוכנויות הידיעות כי נשיא איראן אברהים ראיסי אמר בשיחת טלפון עם אמיר קטאר תמים בן חמד אל ת'אני כי בכוונת ארצו "להגיב בצורה רחבה, מאסיבית וכואבת לפעולה שפגעה באינטרסים האיראניים" והדגיש כי הסיבה לכך היא "התמיכה העיוורת שמעניקות חלק ממדינות המערב לישראל, המהווה בסיס למתיחות באזור".

בצד האיומים, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי שגריר איראן באו"ם אמר ביום חמישי האחרון, לפני התקיפה, כי "אם מועצת הביטחון של האו"ם הייתה מגנה את המעשה האגרסיבי בשטחנו הדיפלומטי, ייתכן שההכרח שלנו להגיב על כך היה נמנע". גם לאחר התקיפה בשבת טען דובר משרד החוץ האיראני הסיבה למתקפה היא "שישראל עדיין זוכה לתמיכה אמריקנית למעשיה".

"מועצת הביטחון אחראית על שמירת השלום הבינלאומי, אבל היא התעלמה זה מכבר מבקשות של איראן ומדינות עצמאיות לגנות את ישראל על הפשע שביצעה כשתקפה קונסוליה", מסר. במקביל ניסתה איראן שמדינות נוספות יפרסמו גינויים פומביים לעובדה שישראל "חצתה קווים אדומים" לטענתה בכך שתקפה מתקנים דיפלומטיים.

כתוצאה מכך, שר החוץ הסיני וואנג יי אמר בשיחה עם מקבילו האיראני כי בייג'ינג "מגנה בחריפות את המקפה, ורואה בה הפרה של עקרונות וכללים בינלאומיים". כך לפי דיווח ברשת הלבנונית אל מיאדין, התומכת בחיזבאללה ובאיראן. "סין תמיד תמכה במועצת הביטחון בדרישות האיראניות, למרות שהיינו עדים לסטנדרטים כפולים על ידי המדינות החברות במערב בנוגע לישראל", נטען בציטוט שיוחס לשר הסיני.

עדות נוספת למאמצים של איראן לגרום לבכירים במערב לגנות את תקיפת הקונסוליה ניתן למצוא בראיון שהעניק שר החוץ הבריטי דייויד קמרון אתמול לרשת סקיי ניוז, שאמר לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים כי לונדון אמנם מאמינה שלאיראן "יש זכות להגיב" על כך שקונסוליה שלה הותקפה, אבל מיד סייג זאת ואמר שהמתקפה על ישראל הייתה "חסרת פרופורציות לחלוטין".