מקורות מצריים אמרו היום (חמישי) לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הפרו קטארי היוצא לאור בלונדון, כי הממשל האמריקאי הסכים לתוכנית שישראל הציגה בעבר בנוגע למבצע ברפיח - בתמורה לאי ביצוע תקיפה רחבת היקף נגד איראן.

"ביטחון ארה"ב בסכנה": הנשיא ביידן במסר תקיף שטרם נשמע

"הממשל האמריקאי הסכים לתוכנית שישראל הציגה בעבר - מבצע צבאי ברפיח תמורה לאי ביצוע תקיפה רחבת-היקף נגד איראן", אמר. עוד ציין, כי "התוכנית הישראלית מסתמכת על חלוקת רפיח לריבועים ממוספרים, וכחלק מההיערכות המצרית - 'הוגדלה הקיבולת' במחנות בחאן יונס, המנוהלים על ידי הסהר האדום המצרי - ואליהם נכנסים רק בתיאום עם הצד הישראלי", אמר.

אמבולנס של הסהר האדום (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)
אמבולנס של הסהר האדום (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)

עוד אמר כי קהיר "מצאה את עצמה נאלצת להתמודד בשטח עם המבצע הצבאי הצפוי, כדי למתן את חומרת ההשלכות שלו, לאור ההבנות החדשות בין הממשל האמריקאי לממשלת ישראל". מקורות דיפלומטיים מערביים בקהיר אמרו לעיתון כי הם חושבים ש"הדיבור על פעולה צבאית רחבה נגד איראן יפחת - למען מבצע צבאי ברפיח".

כזכור, הסהר האדום המצרי הקים בחאן יונס שני מחנות לקליטת פליטים ועקורים עזתים. לפי הדיווח ב"אל-ערבי", מחנה אחד מאכלס כ-7 אלף עקורים, והשני - 4 אלפים. הרשויות המצריות החלו לעבוד על מחנה נוסף, שלישי במספר.

הוא עדכן כי ישנה "מוכנות מלאה של הגורמים והכוחות המצרים הנמצאים בצפון סיני, ולאורך רצועת הגבול של 14 ק"מ עם רצועת עזה, כחלק מתוכנית להתמודדות עם תרחיש ההכנה להכרזה הישראלית החוזרת על פלישה לעיר רפיח "פלסטינית".

מפגש היערכות לכניסה לרפיח בהשתתפות יואב גלנט, אייל זמיר, רסאן עליאן (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
מפגש היערכות לכניסה לרפיח בהשתתפות יואב גלנט, אייל זמיר, רסאן עליאן (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

עוד דווח: "העלייה בכוננות, שעלתה בקצב מאז ערב שני האחרון, באה לאחר מגעים מהצד הישראלי, הקשורים לתחילת היערכות ממשלת ישראל למבצע הצבאי בדרום הרחוק של רצועת עזה. שנתניהו מגדיר כמעוז האחרון של תנועת חמאס. לטענתו, ישנן ארבע חטיבות של הזרוע הצבאית של התנועה".

לטענתו, צה"ל תקף אווירית באזור ציר פילדלפי, שבו לפי הטענות מוברח נשק לחמאס - וישראל עדכנה את המצרים טרם התקיפות, שכן מדובר במספר אזורים הסמוכים לרצועת הגבול בין עזה למצרים. "הגורמים הרלוונטים קיבלו הודעה לפני ביצוע חלק של אותן תקיפות".

ציר פילדלפי (צילום: יוסי זמיר פלאש  90)
ציר פילדלפי (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)

בנוסף, בעיתון ה"גרדיאן" דווח כי ישראל מזרימה טנקים ומשוריינים נוספים סביב הרצועה. לדבריהם, הדבר מצביע על כך ש"הצבא הישראלי מתארגן כבר למתקפה על רפיח". נזכיר כי צה"ל אישר שלשום כי הוא רכש 40,000 אוהלים כדי להתכונן לפינוי של מאות אלפי אזרחים מרפיח.

בנוגע להכנה לתקיפה, אמר כי "התוכנית הישראלית מסתכמת על שיטת העקירה, על ידי חלוקת רפיח לריבועים ממוספרים. חלק מההיערכות המצרית, מתכוננים להגדלת 'הקיבולת' בחאן יונס - המנוהלת על ידי הסהר האדום המצרי, ואליה נכנסים בתיאום עם הצבא הישראלי".

המקור ציין כי "צבא ישראל פתח בתקיפות אוויריות על מספר אזורים הסמוכים לרצועת הגבול בין רצועת עזה למצרים", וציין כי "הגורמים הרלוונטיים במצרים קיבלו הודעה לפני ביצוע חלק מאותן תקיפות, שהגיעו ציר פילדלפיה על חלקת אדמה ריקה בצמוד לגבול עם מצרים, "לכאורה משתמשים בו להברחת נשק לחמאס". הוא הסביר כי קהיר "מצאה את עצמה נאלצת להתמודד בשטח עם המבצע הצבאי הצפוי, כדי למתן את חומרת ההשלכות שלו, לאור ההבנות החדשות בין הממשל האמריקני לממשלת ישראל".

תקיפות צה"ל ברפיח (צילום :רשתות ערביות)

דיפלומט מערבי "בולט", לדברי העיתון, אמר כי "נתניהו הצליח באמצעות תמרון מדיני להשיג אמצעים אמריקאים לתקיפה ברפיח - שלא התקבל על ידי ארה"ב, עד השלב הזה - וזאת בתמורה לנסיגה מאיראן". לטענתו, "השיח על תגובה ישראלית לאיראן לא היה מציאותי - לאור העובדה שהאמריקאים היו מההודפים הגדולים ביותר של התקיפה על ישראל".

דיפלומט מדיני ד"ר איימן סלמה אמר כי "מצרים היא מדינה ריבונית - ולא תקבל כל שינוי בנוכחות הצבאית של ישראל באזור, ללא אישור שלה - במיוחד לאור הסכם השלום בין המדינות שבו נכתב שאין מספר גדול של צבא בשני הצדדים של הגבול". עוד הסביר כי בפועל, בעקבות הסכמי השלום, "נדרש אישור של מצרים לפני כל שינוי של המצב הצבאי. ישראל לא תוכל להקים אזורי חיץ בגבול מצרים-ישראל ללא הסכמה".

עוד אמר כי לפי ההסכם "מצרים יכולה להשהות הוראות מסוימות בהסכם, בתגובה לפעילות ישראלית אפשרית - אך לא תפעל נגד נספח ביטחון, שמסדיר את הנוכחות הכוחות ואת סוג החימוש שלהם באזורים שונים במצרים, בחצי האי סיני ובתוך ישראל - כיוון שזה בסיס האמנה וההסכם בין הצדדים". הוא הזהיר כי "מצרים עשויה לאיים או להשעות חלקית חלק מהכתוב או מהסעיפים של הסכם השלום, כולל מה שקשור בשגרירויות וקונסוליות. השגריר עלול לחזור למדינתו בחזרה".