שגרת המתנה היא אחת המשימות המלחמתיות הקשות ביותר בכל צבא בעולם. מצד אחד הכוחות נמצאים בחזית מרחק נגיעה מהאויב. לעיתים שני הצדדים יכולים לראות את הלבן של העין של הצד השני. מנגד, נצירת האש וניהול שגרה דרוכה נשחק בכל דקה ושעה שחולפת בהמתנה. המודיעין סיפק את הסחורה. הוא העביר התראה מקדימה, מה שהוביל את מפקדי אוגדת עזה ואת פיקוד הדרום לשנות את פריסת הכוחות, ובמקום מאות החיילים, להותיר רק כוח מצומצם של לוחמים כשתי מחלקות אבטחה.

בכירים ישראלים טוענים: ישראל אחראית על חיסול מפקד כוח קודס בלבנון | דיווח
עברו קורס קבורה: המילואימניקיות שהתגייסו לטפל בחללות צה"ל | בלעדי

בצה״ל אף הציבו מגוניות ומערכות צופרי ״צבע אדום״. עכשיו יתחקרו בצה״ל מה הוביל ששני הכוחות שהיו מוצבים בשני מתקנים שונים של צה״ל בשטח נפגעו מהירי. שגרת ההמתנה היא אתגר הן ברמת החייל הפשוט שנדרש מצד אחד להיות דרוך, ממוגן במיגון אישי כל העת ומצד שני הוא נשחק בחוסר עשיה מבצעית. משהו כמו ״אריה בסורג״.

''חרבות ברזל'': שיירת כלי רכב צבאיים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
''חרבות ברזל'': שיירת כלי רכב צבאיים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

האתגר הזה ידוע ומוכר לדרגי הפיקוד שנדרשים לשמור את הלוחמים ברמת דריכות מבצעית ומוכנות ללחימה אבל המפקדים יודעים כי ההמתנה. זאת שוחקת וגם הופכת את הכוחות והמערכים לנצפים ופגיעים על ידי האויב שנמצא בקווי ההגנה שלו ממול. צודקים בפיקוד הדרום ובצה״ל שנדרשת כאן הכרעה ברורה של הדרג המדיני. אם הולכים לפעולה ברפיח האירו את האור הירוק. אם נסוגים מפעולה הציבו את האור האדום וקפלו את הכוחות לאחור.