בהמשך להודעת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסוף חודש מרץ, סיוע הומניטרי באמצעות מסדרון ימי עתיד לצאת לדרך הימים הקרובים. גורמים רשמיים בממשל ובצבא האמריקאי הודיעו היום (רביעי) כי העבודה על המסדרון הימי להעברת סיוע הומניטרי דרך קפריסין לרצועת עזה קרובה לסיום, וכי הסיוע יועבר בימים הקרובים. הודגש כי הסיוע שיועבר באמצעות הפיר הימי הוא סיוע הומניטרי בלבד וכן שסיוע זה לא בא להחליף את הסיוע הקרקעי והאווירי, אלא כתוספת. 

נתניהו וגלנט על מסלול התנגשות: "לא מקבל תשובות"; "בלי תירוצים"

לפי הגורמים, שאמונים על החלקים הלוגיסטיים והביטחוניים של המהלך, בשבוע שעבר נבנתה תשתית למסלול הימי, שכוללת סלילת פיר ובניית מזח חדש בחופי עזה, והם מקווים להשלים את המהלך בימים הקרובים. טונות של ציוד (בעיקר מזון) כבר נמצאות באזור, וטונות נוספות של ציוד כבר מוכנות בכמה מוקדים בעולם, ויוכלו להגיע לפי הצורך בהמשך. 

תיעוד ההכנות לקליטת המזח הימי לסיוע הומניטרי בעזה (צילום :דובר צה"ל)

על פי הגורמים האמריקאים, ראשית, הסחורה מגיעה לקפריסין, מהאוויר ומהים. שם היא נפרקת, מוסעת במשאיות ונארזת מחדש, באופן שמותאם להעברה לרצועה. בקפריסין הציוד מועמס על ספינות קטנות יותר, שיכולות להגיע עד לחוף בעזה. שם עובדי סיוע וארגוני זכויות אדם יקבלו את הציוד ויחלקו אותו. 

הודגש שארגוני זכויות האדם והסיוע הבינלאומיים שנמצאים ברצועה הם היחידים שיקבעו מי צריך לקבל את הסיוע, מה התעדוף ומה הסיוע שצריך להגיע. גורמי הסיוע יהיו אמונים גם על תפעול קבלת הציוד וחלוקתו וכן על אבטחת אנשיהם בעזה. אלפי חיילים אמריקאים נמצאים בשטח הימי, על מנת לתפעל את הפעולה הלוגיסטית המורכבת של העברת הציוד, אך לא כל תהיה מעורבות מצד צבא ארה"ב בפריקת הציוד בעזה או בחלוקתו, וכן לא באבטחת גורמי הסיוע ברצועה. חיילים אמריקאים לא ידרכו על הקרקע בעזה. 

הבכירים ציינו כי הפעולה נעשית בשיתוף פעולה ובתיאום עם ממשלת ישראל וכן בסיוע רב של מדינות נוספות ושל האו"ם. קפריסין מסייעת מאוד בהיבט הלוגיסטי ובאירוח התשתית לפעולה בשטחה, אנגליה תרמה ספינה לצורך הפרוצדורה והאו"ם תרם ציוד ומשאבים. כמו כן, עולה שגם איחוד האמירויות מעורבת במהלך. 

עזתים ברפיח מעל ההריסות (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
עזתים ברפיח מעל ההריסות (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

הגורמים הדגישו כי הם מודעים לסיכון, הן לחייהם ולביטחונם עובדי הסיוע וכן לאפשרות של גניבת הציוד על ידי חמאס בעזה. מבחינתם, בטיחות עובדי הסיוע נמצאת בחשיבות עליונה ואין לפגוע בהם או בציוד שמועבר. בעניין האפשרות לגניבת הציוד הוסבר כי המדינות שמובילות את המהלך, בראשן ארה"ב בשיתוף פעולה עם מדינת ישראל ועם צה"ל, מנטרות את מיקומו של הציוד ואת הגעתו ליעד, אך כאמור לא תהיה מעורבות קרקעית בעזה מצד ארה"ב.