בימים אלה המשטרה הצבאית החוקרת, מצ"ח, חוקרת שמונה עדויות שנמסרו לארגון "שוברים שתיקה" על ידי חיילים, משום שיש בהן חשד להפרות דיני מלחמה. 

"הם מפרסמים אירועים וטוענים כי הופרו בהם דיני מלחמה", סיפר אל"מ ארז רבן, מפקד המשטרה הצבאית החוקרת. "קשה מאוד לבדוק זאת ולהגיע לחקר האמת אם אין לנו אדם שמגיע להעיד בצורה מסודרת, נותן את הפרטים ועונה על השאלות. הסיפורים מופיעים בעילום שם ומתוך דברי החיילים ואנו מנסים לאתר באיזה אירוע מדובר". אל"ם רבן חושף בראיון לגיליון השבועון הצהלי "במחנה" שיצא אתמול, כי למרות מורכבות הסיפורים והסתרת מקורותיהם במצ"ח, לוקחים ברצינות כל עדות ופותחים בחקירה, אולם לא מתייחסים לנחקרים כאל פושעים. "המטרה שלי היא להגיע לחקר האמת" הוא מבהיר בראיון. 
על מורכבות החקירה לצד הביקורת הציבורית שנשמעת על עצם החקירות אומר קצין המשטרה הצבאי הראשי (הקמצ"ר), תא"ל גולן מימון: "מאות תלונות שנוגעות ל'צוק איתן' הוגשו למנגנון הבירור מארגוני זכויות אדם, מאנשים בשטח וכן מרשויות שונות", רובן עוברות למפקדים לתחקיר מבצעי, כפי שצריך להיות. ואלו שמגיעות למצ"ח, כוללות מקרים שכל אזרח במדינה היה רוצה שייחקרו". 

את דבריו חיזק מפקד מצ"ח אל"מ רבן: "אחת לשבועיים נערכת הערכת מצב בראשותי על התיקים האלה. עד כה, מתוך האירועים שחקרנו לא ראינו אירוע בולט של הפרה קיצונית של דיני מלחמה. נחקרים אירועים מסוגים שונים, שנוגעים לשימוש באלימות ובמקרי מוות, שחלקם מגיעים מתלונות של פלסטינים. אנחנו רוצים לבדוק מה היה המידע בידיו של החייל שירה, ואנחנו שואפים להבין באיזו סיטואציה הוא היה אז. לכל אחד יש זווית ראייה אחרת והרבה כוחות היו מעורבים בזה. בסוף, התמונה השלמה היא החשובה פה". 
עוד חושף מפקד מצ"ח בראיון כי חוקריו הצליחו לשים ידם על החיילים שהדליפו שמות של חללים במהלך המבצע בקיץ האחרון באמצעות תוכנת הוואטסאפ הסלולארית. המידע הגיע למשפחות החיילים וחלק מהשמות התברר בדיעבד אינם נכונים: "מדובר באירועים חמורים שהפריעו למהלך התקין של הצבא", אומר אל"מ רבן, "תפסנו מספר חיילים שהיו מעורבים באירועים כאלה והם נשפטו. מקור החיילים שהפיצו את ההודעות האלה היה בחמ"לים שונים בצבא, בהם עבר המידע הזה".

-למצולמים אין קשר לכתבה