בטקס שנערך היום (חמישי) במשרד ראש הממשלה מונה באופן רשמי רוני אלשיך למפכ"ל המשטרה. הדרגות ניתנו לאלשיך במעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן ומ"מ המפכ"ל, בנצי סאו.



בנאום הראשון שנשא רנ"צ אלשיך על מדים, אמר כי "מאז שגמלה בליבי ההחלטה לשמש כמפכ"ל נחשפתי לרחשי הלב של המשטרה והן לרחשי הלב של הציבור כולו. אזרחים מזהים את פניי בסופרמרקט ומרגישים צורך אנושי לאחל הצלחה ולחזק את ידי. הרגשתי את הקשר בין האזרחים למשטרה. אני מבין את כוח השליחות המוטלת על כתפי".

אלשיך התייחס לתאונה שבה שבר את רגלו בחודש שעבר ואמר כי "על פי הפרוטוקול הקביים הם לא חלק מהטקס, אך כנראה לקחתי את הברכות 'תשבור רגל' באופן רציני. לא אפתיע אתכם אם אומר שבשום וריאציה של חלום לא חשבתי שאעמוד על במה זו. נברתי בזיכרוני ואני לא חושב שאי פעם התחפשתי לשוטר. באמת ובתמים חשבתי ששם נמצאת משימת חיי - שליחות ללא מדים".
 
"אני רואה אתגר מוסרי להמשיך לחוש שכוחי הוא כוחו של הציבור שאותו אני משרת. חלק גדול מהתחושה נובעת מילדותי בירושלים. בשנת 67 זכיתי כילד בן 4 להיכנס לעיר העתיקה, 19 שנה לאחר שמשפחתי ברחה מהרובע. האירוע הפך למכונן בחיי. ראיתי מול עיניים את ההתרגשות, מה שחקק בתודעה מקום מיוחד. על רקע האירועים האחרונים, אוחזת בי התרגשות במעמד זה", סיפר השוטר מספר אחת.


השר ארדן: "הניסיון והידע של אלשיך יצעידו את המשטרה קדימה"

השר ארדן בירך את המפכ"ל הנכנס אלשיך ואמר כי "פשיעה היא פשיעה והפרת חוק היא הפרת חוק. אם כל אחד יעשה דין לעצמו תשרור במדינה אנרכיה ולכן רוני, אתה מהיום שומר חומות ירושלים. קיומנו כחברה חופשית תלוי במשטרה בעלת ערכים, כזו שתשאב את כוחו מהנורמות הערכיות הנעלות של אנשיה בבואם לאכוף את החוק".

ארדן הדגיש כי למד רבות מאז כניסתו לתפקיד ובפנייה לאלשיך אמר: "אני יכול לומר למפכ"ל, אתה מקבל משטרה חזקה שמשרתים בה שוטרים טובים. משרת המפקח הכללי היא מהחשובות בישראל, אין פלא שהתהליך לווה בהד גדול. ההחלטות התקבלו בכובד ראש ולאחר התלבטות קשה. אני מאמין שהשילוב בין המפקדים המנוסים לעולם הידע של המפכ"ל, יצעיד את המשטרה קדימה". על רקע גל הטרור אמר ארדן כי "העורף הוא החזית. איננו נשענים על צה"ל לבדו, אלא גם על עורף איתן, המשטרה היא חלק מרכזי במענה".




ארדן מצפה לרוח חדשה שיביא עמו אלשיך. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ארדן הודה למפכ"ל הקודם, רנ"צ יוחנן דנינו ואמר כי "המשטרה צעדה כברת דרך משמעותית, רנ"צ יוחנן דנינו הוביל שינויים רבים וחשובים. השגת השיגים משמעותיים".

עוד התייחס ארדן לסאו, מ"מ המשטרה, ואמר כי "אזרחי ישראל חבים רבות לתפקודם של השוטרים שבולמים בגופם את הטרור. אתה פיקדת עליהם בחודשים האחרונים באופן מעורר כבוד וגאווה".
 
לדברי ארדן הובלת שינויים משמעותיים הם שינחו את אלשיך בתקופה הקרובה: "אתגר גדול הוא לבחון את דפוסי המשטרה למציאות בשטח. השוטר הוא נציג מדינה ברחוב. האתגר הוא להגדיל את מספר שוטרים ואת הנראות ברחובות".

ארדן איחל הצלחה לאלשיך ואמר: "רוני בחרנו בך לתפקיד בעיקר בגלל הרוח האחרת שאתה מביא, עם מניוך אין לי אלא לשאת תפילה שתביא איתך אל התפקיד את אותה רוח אחרת ותשכין אותה על המשטרה כולה".


נתניהו לאלשיך: "יש צורך ברפורמות כדי להצעיד את המשטרה קדימה"

נתניהו בירך גם הוא את אלשיך והדגיש את הנחיצות של רפורמות במשטרה: "רוני מהיום אתה שוטר מספר אחת אתה מקבל הים את הפיקוד על המשטרה, יש צורך ברפורמות כדי להצעיד את המשטרה קדימה. גוף בריא זה גוף שיודע לרפא את המחלות, אנחנו נעזור לך לעשות זאת".

רה"מ הדגיש את הצורך לאכוף את החוק בקרב כלל הציבור בישראל, היהודי והערבי. בפנייה לאלשיך אמר נתניהו: "קנית לך שם של מפקד יצירתי, מקורי ונחוש שלא חושש ליזום ולשנות. לצד אותן רפורמות אני מצפה לשינויים גדולים. עבודת המשטרה חייבת לכלול את כלל אזרחי ישראל. אין כאן שתי מדינות. מדינה אחת שאוכפת את החוק ומדינה שאינה שומרת על הביטחון".


נתניהו מצפה לרפורמות במשטרה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

על הציבור הערבי אמר נתניהו כי "מגיע להם חיים של חוק וסדר וביטחון ומגיע לכולנו שהחוקים ייאכפו בצורה שווה, הבנייה, הרעש והמס. כשאין תיקון כזה, כשלא דואגים לכך יש קשר ישיר לאנרכיה ועל כן חשוב לנו וראוי שתהיה אכיפת חוק לרבות במגזר הערבי".

עוד הדגיש נתניהו כי הוא מצפה מאלשיך להוביל שינוי נוסף בתום הסייבר. "מצפה שתפעיל את הטכנולוגיות לטובת המדינה. עבודה משטרתית שאני מכוון אליה מחייבת שימוש מושכל בטכנולוגיות החדשות וביכולות הסייבר. מושכל משום שבמשטר דמוקרטי חובה לשמור על איזון בין זכויות הפרט להבטחת ביטחון הציבור".

את דבריו לאלשיך סיכם נתניהו ואמר "אתה בא לתפקיד הזה ממקום של תודעת שירות עמוקה. מה שמניע אותך הוא גאוות המדינה, ציונות ופטריוטיות".


מינוי רצוף מכשולים

אלשיך קיבל את המינוי באופן רשמי לאחר שנדחה הטקס לפני כשבועיים. כזכור אלשיך נבחר לכהן כמפכ"ל החדש לאחר שנפסלה מועמדותו של גל הירש, שהיה מינוי של השר לביטחון הפנים, גל ארדן. אלשיך שכיהן כסגן ראש השב"כ, הוא בן 52 מגבעת שמואל. הוריו ממוצא תימני והוא נולד בישראל והתגייס לחטיבת הצנחנים בשנת 1981 ובין היתר שימש כמפקד פלחה׳׳ן 35 וסגן מפקד גדוד 50.



עם שחרורו בדצמבר 88' התגייס לשירות הביטחון הכללי שם ביצע מספר תפקידים בכירים כחבר מטה שירות במעמד מקביל לאלוף ובהם, ראש מרחב יהודה, שומרון וירושלים, ראש מרחב דרום וראש אגף המטה שם היה אחראי על ריכוז כלל תהליכי בניין הכוח בשב"כ. בספטמבר 2014 מונה לתפקיד סגן ראש השב"כ. בתפקיד זה ריכז את הפעלת הכוח של השב"כ וכן שימש כממלא מקומו של ראש השב"כ יורם כהן.



בספטמבר 2014 מונה לתפקיד סגן ראש השב"כ. בתפקיד זה ריכז את הפעלת הכוח של השב"כ וכן שימש כממלא מקומו של ראש השב"כ יורם כהן.



חובש כיפה ומתנחל בעבר


אלשיך בוגר תואר ראשון במדע המדינה באוניברסיטת חיפה וסיים את התואר בהצטיינות יתרה. בעל תואר שני במדע המדינה, בתוכנית למנהלים במנהיגות ציבורית ופוליטית, גם תואר זה סיים בהצטיינות יתרה. במקביל ללימודי התואר השני למד תואר נוסף בקרימינולוגיה. בנוסף הוא דובר את השפה הערבית.



הוא חובש כיפה, ומגיע, כמו ראש השב"כ יורם כהן מהחוגים הדתיים לאומיים. הוא התגורר בעבר בהתנחלות קטנה בחבל בנימין, ולאחרונה עבר להתגורר ביישוב במרכז הארץ.



בתחילת השבוע, הודיע ממלא מקום המפכ"ל, ניצב בנצי סאו, למפכ"ל הנכנס רוני אלשיך כי החליט לפרוש מהמשטרה. מהמשטרה נמסר כי "ניצב סאו הודיע לפני כחודש למפכ"ל המיועד, רוני אלשיך ולשר לביטחון הפנים גלעד ארגן על החלטתו להישאר בשירות עד סוף שנה זו, כדי ללוות כראוי את כניסת המפכ"ל לתפקידו ולבצע חפיפה סדורה לסמפכ"ל ולמפקד מחוז ת"א שייבחרו וימונו".