מאז מלחמת לבנון השנייה שדרג צה”ל פלאים את התקשורת בין היחידות, שכיום כבר לא מתקשרות במכשירי קשר כבדים, אלא באמצעות מערכות מתקדמות מהטובות בעולם. בזכות מערכות כאלה ידע צה”ל בעימות הבא להנחית פצצה כבדה בלב שטח אורבני בלי לפגוע ביחידות הצבאיות הסמוכות או באוכלוסייה הלא מעורבת מסביב.



בימים שבהם המתיחות הביטחונית בגבול הצפון נמצאת בשיאה, בין היתר בעקבות חיסולו של סמיר קונטאר שלפי פרסומים זרים מיוחס לישראל, הופכת היחידה המיוחדת של חיל התקשוב, פלוגת הקשר בגדוד איילים, למשמעותית במיוחד. חיילי הפלוגה מאיישים את המוצבים הכי רגישים בצפון 24 שעות ביממה לאורך כל השנה. מטרתם היא לדאוג שמערכות הקשר יעבדו בכל מצב. "בלי המערכות, אין ללוחמים בשטח דרך לתקשר זה עם זה", מסבירה סרן שירן לוי, מפקדת הפלוגה. "גם הפעילות המבצעית הקטנה ביותר נשענת עלינו, ומחשב אחד יכול לעכב מבצע שלם".



חיילי הפלוגה משרתים בתנאים קשים ומציגים יכולת עילית בטיפול במערכות הקשר. הכל עובר דרכם. הקשר בין יחידות, בין לוחמים מובחרים היוצאים למשימות, כמו גם תנועת כלי טיס שמשפיעה על יכולת אספקת התקשורת שלהם. הם מחויבים לתת מענה בכל רגע ובכל זמן גם במקרים שבהם צד שלישי פועל במרחב הצפון, בין אם זה ארגון מורדים, דאע”ש או אפילו רוסיה.



“אנחנו מנהלים רשת תקשובית שהיא אולי בלתי נראית, אך עצומה בגודלה", מסביר נגד האתרים רב־נגד משה בן חיים. "האחריות המוטלת על כל חייל בגדוד היא בלתי נתפסת", מוסיפה סמל אלמוג אטיאס. "כשהגעתי לאתר לא היה לי מושג לאן אני נכנסת. היום אני יודעת שזכיתי בשירות מאתגר ועצמאי". 



השבוע לפני


מבצע תרנגול 53, 26.12.1969
מבצע תרנגול 53, שנחשב אחת הפעולות הנועזות בתולדות צה"ל, נערך במהלך מלחמת ההתשה, בלילה שבין 26 ו־27 בדצמבר 1969, ובו השתלטו כוחות צה"ל על תחנת מכ"ם מצרית בראס ע'ריב והביאו את המתקן לישראל. בפעולה השתתפו יחידות מחטיבת הצנחנים ומחיל האוויר.



לאחר מלחמת ששת הימים התברר כי המצרים החליפו את המכ"מים שהופגזו בפריסה חדשה, קשה לפענוח. לפי הערכה מודיעינית, החזיקו המצרים מתקן מכ"ם מסוג P-12 בסמיכות למוצב ראס ע'ריב, שהפריע למטוסי חיל האוויר לפעול בגזרה. בתחילה תכנן חיל האוויר להפציץ את המתקן מהאוויר, ובכך להשביתו, אך לבסוף הוחלט לפשוט על התחנה ולהביא לישראל את המערכות העיקריות שלה.



קרון האנטנה של מכ"ם P-12 וקרון הפיקוד במוזיאון חיל האוויר בחצרים
קרון האנטנה של מכ"ם P-12 וקרון הפיקוד במוזיאון חיל האוויר בחצרים



תוכנית המבצע התבססה על הטסת כוח צנחנים מבסיס חיל האוויר תל נוף לאבו רודס שבסיני. משם, בליל יום שישי, 26 בדצמבר, ימריאו הכוחות במסוקי סופר פרלון ("צרעה") וינחתו ביעדם ממערב למוצב בראס ע'ריב, מרחק של כשישה קילומטרים צפונית־מערבית למכ"ם. לאחר שישתלטו על המכ"ם, יוזנקו אל הצנחנים שני מסוקי CH-53 סי סטאליון ("יסעור"), שיישאו את קרונות המכ"ם לאבו רודס.



הצלחת הפעולה נחשבה הישג מורלי, מבצעי וטכנולוגי מרשים ביותר לישראל, ומכה קשה ליוקרה המצרית. מערכת המכ"ם הסובייטית P־12 , הראשונה מסוגה שהגיעה לידי המערב, הגיעה לישראל ללא פגע ונותחה על ידי מומחי חיל האוויר. ניתוח זה סיפק לישראל מידע על הקונספציה הסובייטית במערכות מכ"ם ואפשר פיתוח אמצעים נגדן. 



מבזקים


השמיים מחכים
במשרד הביטחון החלו בספירה לאחור לקראת נחיתת שני מטוסי ה-F-35 הראשונים בישראל, בעוד שנה בדיוק, בדצמבר 2016, ובימים אלה מאיצים את ההכנות לקליטתם. משרד הביטחון רכש 33 מטוסי F־35 במחיר ממוצע של כ־110 מיליון דולר למטוס, שיסופקו לישראל החל מהשנה ועד לשנת 2021. במסגרת ההסכם לשיתוף פעולה תעשייתי, הודיע המשרד השבוע כי נחתמו עד היום עסקאות רכש גומלין בישראל בהיקף של כ־3 מיליארד שקל (למעלה מ־775 מיליון דולר).



בדרכים עקלקלות
מקרה חמור של הפרת משמעת ועברה פלילית אירע השבוע באחד הלילות בפיקוד הצפון. ארבעה חיילים לקחו רכב שטח ויצאו להשתולל ברחבי רמת הגולן. באחד הסיבובים ביצע הנהג החלקה על הכביש תוך הרמת בלם היד, פגע בעץ שהיה בצדו השמאלי של השביל, נזרק ימינה וכאשר ניסה לתקן התהפך על צדו השמאלי. ארבעת החיילים פונו לבית החולים זיו בצפת. הנהג נפצע באורח בינוני והשאר קל. המשטרה הצבאית פתחה בחקירה.