אביו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל, אילן מורנו, קרא הערב (חמישי) להסיר את האיפול שקיים סביב נסיבות מותו של בנו, קצין סיירת מטכ"ל עטור שבחים שנהרג במלחמת לבנון השנייה.



במהלך טקס כתיבת אותיות בספר תורה שקיים ארגון יד לבנים בנוכחות ראש הממשלה, סיפר האב לאורחים כי הוא מביע תמיהה מדוע עשר שנים אחרי שבנו נפל כגיבור בקרב, סיפורו מאופל ותמונתו אסורה בפרסום. יו"ר יד לבנים אלי בן שם השיב לו בפני ראש הממשלה כי רק שר ביטחון וראש ממשלה יודעים מדוע לא ניתן לפרסם את שמו. מורנו מצידו אמר, כי הוא לא יודע מה עשה בנו והיה שמח כבר לדעת מדוע המסתורין כה גדול סביב דמותו.



סא"ל מורנו ז"ל נהרג במלחמת לבנון השנייה לאחר שהפסקת האש נכנסה לתוקף, בפעולה באזור בעלבכ, בה הוביל כמאה לוחמים כשהם מחופשים לחיילי צבא לבנון. מורנו היה בעל הדרגה הגבוהה ביותר בין לוחמי הסיירת שפשטו על יעדי חזבאללה בגזרת בעלבכ. הידיעה על הפעילות דלפה לכלי התקשורת הלבנוניים ולחיזבאללה, אך בחדר הפיקוד בקריה הוחלט להשלים את המשימה בכל זאת. לאחר שיעדי המשימה הושגו והכוח עשה דרכו חזרה, נתקל במארב של חיזבאללה ומורנו, שעמד בראשו, נפגע ומת מפצעיו זמן קצר לאחר מכן.‏ את סיפור הקרב והמשימה אף אחד לא יודע ותמונתו של מורנו, שנחשב לגיבור גדול בעיקר בקרב בני הציונות הדתית, אסורה עד היום לפרסום.



במהלך האירוע אירח ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בני משפחה שכולים במסגרת טקס כתיבת אותיות אחרונות של ספר תורה שנתרם על ידי תורמים מקהילות יהודיות ברחבי העולם במסגרת מבצע תרומת 67 ספרי תורה לעילוי נשמתם של חללי צה״ל. היו שם יו״ר ארגון יד לבנים אלי בן שם, מרים פרץ אשר שכלה את שני בניה, והורים שכולים נוספים מכל רחבי הארץ. מרים פרץ ספרה כי נולד לה נכד לפני שלושה ימים ושמו יונתן. ראש הממשלה התרגש מהבשורה וחיבק את מרים בהתרגשות. ראש הממשלה אמר למשפחות השכולות כי הבחירה בחיים לצד השכול משולה למשל שאביו הקפיד לומר לו תמיד, כי החיים הם כמו נהר צריך לזרום בהם ולמצוא כל הזמן אפיקים חדשים.


 


ראש הממשלה אמר לבני המשפחות: "אני שמח להיות אתכם כאן, אני מאוד מתרגש. החתימה הזאת על ספר התורה הזה, שעבורנו מבטא את קדושת החיים, את הכאב הגדול שאנחנו חשים על אבדן הבנים והבנות שלנו. אבל זה מחיר החיים שלנו וזה השוני הגדול בתולדות עמנו. לפני שהקמנו את המדינה, היינו כמו עלה נידף ברוח, טבחו בנו והרגו בנו בלי חשבון; והיום, אנחנו יכולים להכות באויבינו ולהדוף את כוונות ההשמדה שלהם. לצערי, זה כרוך במחיר מאוד כבד, מאוד. אתם מכירים אותו. את מכירה אותו, מרים, אני מכיר אותו, ההורים מכירים. זה מחיר נורא, אבל זה מחיר החיים. אני חושב שרק מי שבתוך המשפחה הזאת באמת מבין את עוצמת הכאב, אבל גם את כוח החיים".



משפחת מורנו ביקשה להבהיר כי אין לה ביקורת כלפי מערכת הביטחון: "לא הוגשה בקשה מטעמנו למערכת הביטחון לפרסם את תמונתו של בננו, ואין לנו כל כוונה לעשות זאת גם בעתיד". הדברים נאמרו כחלק מהטקס ולא באופן פורמלי. עוד מסרה המשפחה כי "כפי שהיה לעמנואל ז"ל, כך גם לנו יש אמון מלא במערכת הביטחון ואנו סומכים על שיקול דעתה המקצועי בכל הקשור לפרסום נסיבות מותו של בננו".