פרשת ההטרדה המינית בצה"ל: הקצין הבכיר הכחיש היום (שלישי) כי קיים יחסי מרות עם המתלוננת, ולדבריו נבדק פעמיים במכונת פוליגרף. בית הדין הצבאי ביפו דן היום בשאלה האם להסיר את צו איסור פרסום שמו. בדיון שהתקיים בבית הדין הצבאי ביקשו באי כוחו של הקצין החשוד בעבירות מין להשאיר את צו איסור הפרסום על פרטיו לפחות בשבועיים הקרובים. אולם התביעה הצבאית מתנגדת, וטוענת כי העבירות בהן הוא חשוד חמורות בהרבה יותר ממה שמוצג בתקשורת. על פי התובעים הקצין חשוד ‏בביצוע חמישה מקרים של אינוס, מעשים מגונים ומעשי סדום לאורך תקופה ממושכת.



בית המשפט על עיכוב ביצוע ההחלטה על פרסום שמו של הקצין הבכיר החשוד בחמישה מקרים של אינוס ומעשי סדום עד מחר בשעה ארבע אחר הצהריים. זאת למרות שהתכוונו להתיר את פרסום שמו, אך לאור בקשת ההגנה לבקש עיכוב ביצוע, הורתה השופטת לאפשר להם לערער על ההחלטה מחר בבוקר, כשלאורך כל הדרך התנגדה התביעה. במהלך הדיון נחשף כי נאספו ראיות מוצקות לביסוס ביצוע עבירות מין חמורות מצד הקצין.



הקצין, בדרגת תא"ל, נחקר ביומיים האחרונים על ידי מצ"ח (המשטרה הצבאית החוקרת) בחשד לעברות מין שבוצעו לכאורה לפני ארבע שנים. גורם בצה"ל מסר הבוקר כי מדובר בחשד להטרדות מיניות וקיום יחסי מרות. עוד הוסיף הקצין כי התלונה הגיעה מחיילת לשעבר שהשתחררה מצה"ל, ולכן המשטרה הצבאית פתחה בחקירה לפני יומיים. הקצין הושעה אמש על ידי סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן, והשעייתו תימשך בהתאם להתקדמות החקירה. גורם בצה"ל מסר הבוקר כי כי הנוהל בצבא קובע כי גם אם חיילת השתחררה מהצבא והגישה תלונה על עבירות לכאורה מיניות, על פי הפקודות היא מטופלת באותה מידה שהיא הייתה בשירות חובה או קבע. 



על פרטי הקצין ותפקידו הוטל צו איסור פרסום על ידי בית הדין הצבאי ביפו. אולם הסיפור השאיר את הצבא בתדהמה. "מדובר באחד הקצינים היותר איכותיים שאני מכיר", אמר קצין בקבע ששירת תחת הקצין החשוד. "אנחנו בטוחים שהוא היה במסלול מובהק לכיסא הרמטכ"ל או לפחות סגן הרמטכ"ל" הוא הוסיף. 



גם חיילים ששירתו תחת הקצין באחד מתפקידיו סיפרו למעריב "הלם, הלם ועוד פעם הלם. אני לא יודע מה נכון ומה לא אני רק יודע שהוא היה אחד המפקדים היותר נערצים ששרתי תחתיו" אמר חייל משוחרר ששירת תחת הקצין החשוד. ואכן מדובר בקצין מאוד מוערך שזוכה לשבחים רבים מבכירי הצבא והמדינה. הקצין החשוד מילא שורה ארוכה של תפקידים בכירים ומשמעותיים בצבא, לחם במלחמות ישראל ובכל המבצעים בשלושת העשורים האחרונים. הקצין הבכיר צפוי להתקדם בתפקידו ואף סוכם לתפקיד בכיר מאוד אולם כעת לא ברור מה יעלה בעתידו הצבאי. גורם בכיר בצה"ל אישר כי הקצין לא יאבד בשלב זה את הקידום שלו בצבא ועד לסיום ברור התלונה והחקירה של מצ"ח אולם הליך ההשעיה הוא חלק מפקודות בצבא.




אפס סבלנות כלפי עבירות מין



לצד ההלם מפיצוץ הפרשה בצה"ל לא מתכוונים לעבור לסדר היום בכל הקשור לחשד לעבירות מין או קיום יחסי מרות. הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, עם כניסתו לתפקיד החליט לנהוג באפס סובלנות כלפי עבירות מין. רק בחודש מאי שעבר, כמה חודשים אחרי שאיזנקוט נכנס לתפקיד עת התפוצצה פרשת סא"ל לירן חג'בי, הפיץ איזנקוט איגרת לכלל מפקדי הצבא שבה התייחס בחומרה לתופעת הפגיעות המיניות בצבא. "במערכת יחסים זו, מעצם טיבה וטבעה, פער של מעמד וכוח - המפקד נדרש לשמש בה דוגמה ומופת ולעשות הכול כדי לשמור מכל משמר על כבודם של פקודיו ופקודותיו ולא לנצל את מעמדו ואת סמכותו הפיקודית", כתב בין היתר הרמטכ"ל למפקדים. "פגיעה מינית בשירות הצבאי היא תופעה מכוערת, וצה"ל פועל זה שנים רבות כדי לבערה מקרבו לחלוטין בין חיילים בכלל, ועל אחת כמה וכמה ביחסים בין מפקד לפקוד. "המותר והאסור חייבים להיות ברורים - כל מערכת יחסים אינטימית בנסיבות אלה, גם אם דומה כי בבסיסה הסכמה, פסולה", הדגיש איזנקוט.




הרמטכ"ל איזנקוט. צילום: מרק ישראל סלם
הרמטכ"ל איזנקוט. צילום: מרק ישראל סלם