מתקפה קשה של בכירי מערכת הביטחון: כבר בשעות הצהריים (רביעי) החלו הקולות לבשר כי יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, בדרכו ללשכת שר הביטחון בקומה ה-15 בקריה בתל אביב. השמועות, כמו גם מסיבת העיתונאים שכינס ליברמן, לא פסחו על מערכת הביטחון וצה"ל. בתחילה היו בטוחים שם כי מדובר בספין שנועד להפעיל לחץ פוליטי על יצחק הרצוג, אולם כעבור זמן קצר התחלפו ההלצות בתדהמה. "לא יאמן שבתפקיד הכי חשוב במזרח התיכון מתנהלת מסחרה פוליטית", התבטא גורם ביטחוני בכיר.



אחר הצהרים החלה להתגבש התמונה המלאה, כשבתום פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ליברמן התברר כי הנתיב לממשלה סומן היטב, וליברמן צפוי להחליף את שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון. "אין לו מזל" הוסיף בכיר נוסף בהתייחס לסיטואציה בה יעלון יאלץ להיפרד ממשרד הביטחון. "גם ערב ההתנתקות עשו לו את אותו התרגיל רק בגלל שהתנגד למהלך, שבדיעבד התברר כמהלך שגוי. והנה ההיסטוריה חוזרת, ובמקרה של יעלון - הברק אכן מכה פעמיים, האיש הכי שפוי במערכת הביטחון עלול לשלם מחיר כבד על השפיות שלו", הוסיף הגורם.



בסביבתו הקרובה של השר יעלון לא היו מוכנים להתייחס רשמית לרצף הכותרות בנושא. מאוחר יותר התברר כי הם קיבלו הוראה לא להתבטא בנושא ו"לא להיגרר לרצף הספינים", שהופץ לכל עבר. אולם לאחר שיחת הטלפון בין ראש הממשלה לבין שר הביטחון, שיחה בה הבהיר נתניהו ליעלון כי במידה וליברמן ייכנס לקואליציה זה יהיה על חשבונו, הבינו גם בסביבתו של השר כי הדרך של ליברמן ללשכה שהם כל כך מכירים קרובה מתמיד. חלק היו סרבו להאמין, "זה לא יקרה, זה לא הגיוני" אמרו.



בצמרת הביטחון של ישראל שקעו בתדהמה גדולה יותר "אני לא מצליח להבין מה קורה כאן", אמר הבכיר הביטחוני. "שר ביטחון מפגין לאומיות, שומר על ערך צה"ל ומפקדיו - וזה המחיר שהוא משלם? אין לי הסבר אחר".


מקורבי אזריה: "ליברמן לביטחון – רצון העם וצו השעה"

מקום נוסף בו עקבו בדריכות אחר הדרמה הפוליטית היה ברמלה, בבית משפחתו של סמל אלאור אזריה, החייל המואשם בהריגת המחבל המנוטרל בתל רומידה. אין זה סוד שבביתו של אזריה לא זכה שר הביטחון יעלון לאהדה רבה, אם בכלל. "ביבי תעיף אותו לפני שהוא יעיף אותך" ו"מהתחלה היה אסור לתת את תיק הביטחון לאחד כמוהו" – אלה היו רק חלק מההתבטאויות של דודו של אזריה, ויקטור, על שר הביטחון.



בקרבת המשפחה קיבלו בסיפוק רב את המהפך המסתמן בלשכת שר הביטחון, במיוחד עם כניסתו של ליברמן לתפקיד. כזכור, תמך ליברמן בחייל היורה מתחילת הדרך ואף שלח נציג מטעמו לנהל את יחסי הציבור של המשפחה, איש התקשורת שרון גל, שגם התבטא בנושא. "איווט, ביבי, יש רגעים בהם חייבים להתעלות מעל כל מחלוקת פוליטית ואישית", קרא אז גל, "תסגרו עניין ומהר - חוק עונש מוות למחבלים, ליברמן לביטחון – והשמאל נשאר באופוזיציה. זה רצון העם וזה צו השעה".



מקורב למשפחת אזריה אמר אתמול ל"מעריב השבוע": "ליברמן היה בין היחידים שתמך באלאור והוכיח לאורך כל הדרך את השפיות בפרשה, בניגוד לשר הביטחון יעלון שמיד לאחר האירוע כבר שפט וגזר את דינו של אלאור. אין לנו ספק שהתביעה הצבאית ומצ"ח והמפקדים היו מתנהגים אחרת לחלוטין אם שר הביטחון לא היה אומר את שאמר רגע אחרי אירוע הירי. בתגובתו, התווה יעלון את הדרך של התביעה הצבאית".