במפעלי לוקהיד מרטין בדאלאס טקסס תירשם הערב (רביעי) היסטוריה: מטוס 35־F, החמקן המשוכלל בעולם, ייצא מפס הייצור ויתחיל בתהליך הפיכתו למטוס מבצעי ישראלי, לקראת הגעתו לבסיס נבטים ב־12 בדצמבר השנה. הנחיתה בישראל תהיה הצעד הראשון באיוש טייסת ה"אדיר" החדשה של חיל האוויר. בטקס שייערך הערב, המכונה "טקס הגלילה", ישתתפו שר הביטחון הטרי אביגדור ליברמן, בכירים בחיל האוויר הישראלי ובכירי חברת לוקהיד מרטין. בתום הטקס יחל השלב הבא בהפיכת המטוס למבצעי: הרכבת מערכות חדישות, תוכנות הפעלה ומערכות ישראליות.



לא מעט ביקורת נמתחה על העסקה היקרה הזאת. הטייסת הראשונה תמנה 19 מטוסים, שמחיר כל אחד מהם הוא כ־180 מיליון דולר, כאשר המטרה היא להגיע למצבת של 50 מטוסים. ואם לא די בכך, דוח של משרד ההגנה האמריקאי הזהיר כי המטוס "סובל" מבעיות של תוכנה, תחזוקה ואמינות. אבל אחד האנשים שבילו שעות רבות בקוקפיט של ה"חיה" הזאת רואים את הדברים באור שונה. "המטוס הזה יהפוך את חיל האוויר הישראלי לטוב ביותר בגבולותיו", אומר אלן נורמן, טייס הניסוי הוותיק של לוקהיד מרטין. "הוא יביס מטוסים אחרים גם בקרבות אחד על אחד. הטייסים הישראלים הולכים לקבל את כלי המלחמה הטוב ביותר בעולם. בקרבות מול מטוסי דור 4 מתוצרת רוסיה יש למטוס הזה יתרון ענק, והוא יביס אותם. נכון שבהתחלה הטייסים הישראלים יגידו שזה לא 15־F או 16־F אבל אחרי שיתרגלו אליו ויכירו את היכולות שלו, הם יבינו שזה מטוס הקרב הטוב ביותר בעולם. דווקא הטייסים הצעירים יצליחו להסתגל אליו מהר יותר”.



מטוס 35־F, החמקן המשוכלל בעולם. צילום: לוקהיד מרטין
מטוס 35־F, החמקן המשוכלל בעולם. צילום: לוקהיד מרטין



"שילוב של יכולות שלא ראינו עד היום"


נורמן מתקשה להסתיר את התלהבותו. “למטוס הזה יש יכולות תקיפה והישרדות מהטובים בעולם”, הוא אומר, “שילוב של יכולות שלא ראינו עד היום. זה ישפיע על עולם התעופה המבצעית לדורות רבים. לטייסים טקטיים יש ביקורת על המטוס, ובצדק, כי הם עדיין לא הטיסו אותו ולא למדו אותו ואת היכולות שלו. זה ממש שינוי של תפיסה. אחד היתרונות הגדולים שלו הוא יכולת הגילוי מרחוק ויכולת התקיפה מרחוק, ובזה הוא עולה על כל מטוס שקיים בעולם. אף מטוס לא יוכל לנצח אותו”.



נורמן הוא גם האיש שיזכה בכבוד להטיס את ה־35־F הראשון המיועד לישראל. “אטיס אותו בטיסת בכורה בעוד כחודש”, הוא אומר, “ולאחר מכן נסיים את הבדיקות ונביא אותו לארץ ישראל”.



אבל חוץ מהטייסים, הטייסת החדשה תעסיק הרבה ידיים עובדות אחרות. "לוקהיד מרטין מציעה שיתוף פעולה תעשייתי נדיב עם חברות ישראליות", אומר גורם בכיר בחברה. "בתחילת נובמבר 2014 נחנך בתעשייה האווירית לישראל קו ייצור חדש למעטי כנפיים ל־35־F. במסגרת החוזה עם לוקהיד מרטין תייצר התעשייה האווירית יותר מ־800 זוגות מעטי כנפיים במשך כ־15 שנים, בהיקף של כ־2.5 מיליארד דולר. בנוסף לכך, כבר מתנהלים שיתופי פעולה תעשייתיים עם חברות ישראליות נוספות. שיתוף הפעולה שלנו עם התעשיות הישראליות צפוי להגיע ליותר מארבעה מיליארד דולר ושיתופי פעולה גדולים נוספים צפויים עם יצרנית המנוע ל־35־F, חברת פראט אנד ויטני".



כאמור, האישיות הישראלית הבכירה ביותר שתייצג את ישראל בטקס הגלילה הערב יהיה שר הביטחון אביגדור ליברמן. אתמול דווח בהרחבה כי שר האוצר משה כחלון קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לשים סוף לוויכוח מול וושינגטון בנושא הסיוע האמריקאי לישראל, לסיים את מה שכינה “הסאגה” ולקבל את ההצעה של אובמה. עוד דווח כי גם ליברמן תומך בכך. בתגובה אמרו אתמול גורמים מדיניים: “שר הביטחון ליברמן רק נכנס לתפקיד ורוצה למצוא חן בעיני האמריקאים. עדיף שכחלון וליברמן יהיו מתואמים לפני שהם זורקים לאוויר ססמאות הקשורות למשא ומתן שהם לא מכירים. את המשא ומתן מנהלים ראש הממשלה נתניהו ומ”מ ראש המטה לביטחון לאומי יעקב נגל, והם אלה שאחראים להגיד מה נכון לעשות בנוגע לסיוע. התוצאה בסופו של דבר תגיד הכל”.



בהכנת הידיעה השתתפה דנה סומברג