הותר לפרסום היום (רביעי) כי בתום פעילות של שירות הביטחון הכללי, צה"ל ומשטרת ישראל נחשפה בשבועות האחרונים חוליה של חמאס שביצעה את פיגוע הירי בכביש 60
פעילות צה"ל לחשיפת החוליה מאחורי הפיגוע
בו נרצח הרב מיכאל מרק ז"ל ונפצעו בני משפחתו בתחילת חודש יולי סמוך ליישוב עותניאל. הלילה פשטו כוחות הביטחון על דירת המסתור בה הסתתר המחבל, מפקד החוליה מחמד פקיה, שביצע את הפיגוע. במהלך הפשיטה המחבל פתח בירי לעבר הכוחות. בתגובה השיבו הכוחות בירי מספר טילי נ"ט לעבר המבנה בו התבצר החשוד ולבסוף הרסו את הבית בו שהה באמצעות כלי הנדסה והרגו את המחבל. בקרבתו נמצאו אמל"ח, נשק מסוג קלצ'ניקוב ורימון מאולתר. עוד נעצרו שלושה חברי החוליה ובני משפחה נוספים שסייעו לבצע את הפיגוע הרצחני. כמו כן נפצעה פלסטינית באורח קל מחילופי האש אשר פונתה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים.
פעילות כוחות צה"ל במרחב הכפר צוריף. צילום: דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל במרחב הכפר צוריף. צילום: דובר צה"ל



המחבל שנהרג בחילופי האש הוא מחמד ג'בארה פקיה (29) תושב דורא שהתגורר בחברון, נכלא בעבר בשל פעילותו בארגון ג'האד האסלאמי במסגרתו תכנן פיגועים יחד עם נוספים. במהלך מאסרו עבר לשורות ארגון החמאס. בין העצורים גם מחמד עא מגי'ד עמאירה, תושב דורא (38) פעיל מנגנון הביטחון הלאומי של הרשות הפלסטינית. עמאירה נעצר לחקירה לפני שלושה שבועות והודה כי שימש כנהג במהלך הפיגוע בעוד פקיה ביצע בפועל את הירי הקטלני.

במסגרת החקירה בשב"כ הוסגרו הנשק והרכב באמצעותם בוצע הפיגוע. אחיו של מחמד פקיה, צהיב, נעצר והודה בחקירתו כי סייע לאחיו להסתתר ולהחביא את האמל"ח. במקביל נעצר בן דודם של האחים, מעאז פקיה, שמסר בחקירתו כי סייע בהלנתו של המחבל מחמד פקיה בימים לאחר הפיגוע. כמו כן, נעצרו לחקירה קרובי משפחה נוספים אשר סייעו למחבל להסתתר לאחר ביצוע הפיגוע.
פעילות צה"ל בחברון. צילום: דוברות שב"כ
פעילות צה"ל בחברון. צילום: דוברות שב"כ



לאחר שנודע לבני משפחת מרק על תפיסת החוליה, הם הביעו סיפוק אך גם מתחו ביקורת. "אנחנו מודים לצה"ל לשב"כ ולכוחות הביטחון על כך שעשו לילות כימים למציאת הרוצחים והגעה אליהם. הזדעזענו לשמוע על כך שמדובר במחבל מהרשות הפלסטינית ועל כך שמדובר באנשים שהיו מוכרים לכוחות הביטחון, ישבו בכלא והשתחררו. אנו מצפים לתגובה ראויה בכל המישורים על עובדה זו".

ראש מועצת הר חברון, יוחאי דמרי, אמר בתגובה לחשיפת החוליה: "קיבלנו את הידיעה על תפיסתם של המחבלים ברגשות מעורבים. מחד הערכה עצומה לצה"ל על הנחישות העבודה העיקשת ועל הצלחתם להגיע אל הרוצחים. מאידך, אנחנו לא רגועים יותר ודבר זה איננו מונע לצערנו את הרצח הבא. ביצת הטרור ממשיכה לדמם כל עוד לא מפעילים אמצעים נוספים קשים מול הרוצחים עוזריהם וקרוביהם מחד ומאידך מגבירים ומרימים את ההתיישבות". 


חבר הכנסת יהודה גליק (ליכוד), תושב עתניאל, חברו ושכנו של הרב מרק ז"ל אמר הבוקר לאחר המעצרים כי שר הביטחון, אביגדור ליברמן, עמד בהבטחותיו. "השבוע שאלתי בכנסת את שר הביטחון מה הוא מתכנן לעשות כדי למנוע את המשך פעילות המחבלים. הוא ענה לי 'אנחנו נערכים לפעולות כואבות ובלתי מתפשרות'. אני שמח לראות שהוא עמד בדיבורו. מדינת ישראל חייבת לצעוד במקביל במלחמה הבלתי מתפשרת נגד כוחות הרוע וחיזוק הגורמים המתונים שהם הרוב. זאת כדי לבנות פה חיים של שלום בר קיימא".

מיכאל מרק זכרו לברכה ורעייתו חווה. צילום: באדיבות המשפחה
מיכאל מרק זכרו לברכה ורעייתו חווה. צילום: באדיבות המשפחה


פיגוע הירי התרחש בכביש 60, סמוך לצומת אדוריים כ-15 ק"מ דרומית לקריית ארבע. כתוצאה מהפתיחה באש, התהפך הרכב ונפגעו ארבעה בני משפחת מרק. צוות מד"א שהגיע למקום נאלץ לקבוע את מותו של האב. אם המשפחה חווה מרק, נפצעה באורח קשה ופונתה לבית החולים עם פגיעה חודרת בפלג גופה העליון, כשהיא מורדמת ומונשמת. ילדיהם של בני הזוג, שנכחו עמם ברכב נפצעו גם הם, תהילה בת ה-14 נפצעה באורח בינוני עם חבלת בטן ופדיה בן ה-15 נפגע באורח קל. 

לאחר האירוע, כוחות הביטחון פתחו בסריקות אחר המחבלים שביצעו את הירי מרכב חולף. מדובר בירי מסיבי שכלל כ-20 קליעים לעבר קדמת הרכב. בעקבות המצוד שנפתח אחר המחבלים, כתר הוטל על חברון ועל כפרי הסביבה, כתר מלא לראשונה מאז מבצע "שובו אחים" בשנת 2014. כדי להגביר את המאמצים לאתר את המחבלים, תוגברו הכוחות באיו"ש. לאחר שהחל המצוד אחר המחבלים, אמר גורם צבאי: "תגברנו את איו"ש בגדודים של חטיבת הצנחנים ובגדוד 13 של גולני והטלנו כתר על כל מרחב חברון, על כל המרחב העירוני והכפרי, כדי לשבש שם את התנועות ולעצור את הרצף הזה. אנחנו מרשתים את הצירים, עושים פעילות היקפית גדולה מאוד".



אלוף-משנה יריב בן עזרא, מפקד חטמ"ר יהודה. צילום: דובר צה"ל
אלוף-משנה יריב בן עזרא, מפקד חטמ"ר יהודה. צילום: דובר צה"ל