הרב אייל קרים, המיועד להיות הרב הצבאי הראשי, יזומן לשיחה אצל הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, בעקבות הפרסומים על ההיתרים ההלכתיים שנתן לכאורה, כך נודע היום (רביעי). הזימון לשיחה עם הרמטכ"ל, בא לאחר שאתמול נקרא לשיחה אצל ראש אכ"א, אלוף חגי טופולנסקי, שאישר את מינויו לתפקיד.



בתוך כך, מקורביו של הרב אומרים כי הוא אינו חוזר בו מאמירותיו, בין היתר כי יש לחסל מחבלים בזירה. בחדשות 2 דווח כי בסביבתו של קרים ניסו להבהיר את עמדתו: "מחבל, כל עוד שהוא שמסכן חיים ייהרג - זו הפקודה הצבאית והמוסרית". עוד הדגישו מקורבי הרב כי "יפעל לחינוך החיילים על פי ערכי צה"ל, שאלו הם גם ערכיו כמפקד, לוחם וכרב".



סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן התייחס במליאת הכנסת לפרשה: "הוצאתם את דבריו של הרב קרים מהקשרם, אינכם מבינים דבר בלימוד תורה". בתגובה לקריאות ביניים של חברי כנסת מן האופוזיציה, השיב סגן השר: "תשמעו את דעתו, הרב קרים בעד גיוס בנות לצה"ל, הוא אמר אותה בצורה ברורה. תפסיקו לנתק דברים מהקשרם. אתם אינכם מבינים מהו לימוד הלכתי, אין לך (ח"כ דב חנין) שום קשר לעניין ואינך מבין מה זה. אם היית מבין היית יודע: יש הבדל בין לימוד לפסיקת הלכה ללימוד תיאורטי. אינכם מבחינים בין פלפול של תורה לבין פסקת הלכה".


"הוצאת דיבה מהחמורות ביותר"


חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) פנה במכתב לרמטכ"ל עקבות הסערה: "ביומיים האחרונים, אנחנו עדים למתקפה חסרת תקדים על הכוונה למנות את אל"מ הרב אייל קרים לתפקיד הרבצ"ר הבא. מדובר בהתקפה מגמתית, מתוך כוונה ברורה לסכל את המינוי או לכל הפחות להצר משמעותית את צעדיו של הרבצ"ר הבא.



"ההתקפה הפרועה", טען סמוטריץ' במכתב, "תוך שימוש במניפולציות, קטעי דברים, הוצאת דברים מהקשרם או שקרים בוטים, מהווה הוצאת דיבה מהחמורות ביותר, ניסיון מר להכפיש בכל דרך אדם, לוחם, ורב ישר דרך, ומהווה התערבות חמורה שאין כדוגמתה ובהחלטות הצבא והעומד בראשו".



"מן הראוי שמפקד הצבא ייצא להגנתו של אלוף משנה מוערך, בעל עבר עשיר בעשייה למען צה"ל. ההתקפות הפרועות ומשולחות הרסן נגד החלטות הרמטכ"ל, ללא בדיקה מעמיקה, מתוך מגמה ברורה שבינה לבין האמת אין דבר, מחלישות ופוגעות בראש ובראשונה בחוסנו של צה"ל ובעומד בראשו. על הרמטכ"ל לגנות בתוקף ובפומבי את ההשתלחות באל"מ קרים", כתב סמוטריץ'.



לדברי חבר הכנסת, "הרבנות הצבאית מהווה חיל חשוב בתוך שורות הצבא, לכלל הצבא ולאחוזים רבים של חיילים דתיים, חרדים, ושומרי מסורת. מצופה מראשי הצבא שלא להפקיר את הרבנות הצבאית והעומד בראשה. תמיכה בלתי מסויגת של הרמטכ"ל ברב קרים תבהיר לכל רודפי המדון, מלבי השנאה ובאי כוחם, כי ההחלטה למנות לגבות את הרב קרים לא נתונה לדיון, וכי הרמטכ"ל סומך עליו ועל החלטותיו, פסיקותיו ויכולותיו. בברכת חזק ואמץ בכל אשר תעשה, למען שמירה על ביטחונה של ארץ ישראל ומדינת ישראל".



המכתב של ח"כ סמוטריץ' לרמטכ"ל
המכתב של ח"כ סמוטריץ' לרמטכ"ל



עפר שלח: "קצין מצויין, אבל לא יכול להיות חבר המטכ"ל"


ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד וחבר ועדת חוץ וביטחון, אמר בתגובה לסערה: "אני מכיר את אייל קרים עוד לפני שהיה לרב, למעשה עוד קודם שהיה לו זקן. היינו קצינים באותה תקופה בחטיבת הצנחנים, ואייל היה קצין מצויין. ואולם את מינויו של הקצין המצויין אייל קרים לרב הצבאי הראשי צריך לבטל, ומייד".



לדברי שלח, "לא דעותיו החשוכות בעניין הומוסקסואליות הן הבעיה, וגם לא הערותיו השוביניסטיות על אופיה של האישה. הרב הצבאי הראשי אינו 'המורה הרוחני' של הצבא. הרמטכ"ל הנוכחי כבר הוכיח, שמבחינתו הרבנות הצבאית הראשית אינה מחנכת ומעצבת השקפת עולם, אלא נותנת שירותי דת".



"שניים מהדברים שאמר קרים בעבר הם לב העניין: האמירה ש'גדולי הדור פסקו שגיוס בנות לצה"ל אסור באופן מוחלט', וכמובן ש'פקודה המנוגדת להלכה - אין לקיימה'. מדובר בשניים מעמודי התווך שצה"ל עומד עליהם: אין סמכות מעל לזו של המפקדים, ושירותן של בנות הוא חלק מהותי מצבא העם. מי שהתבטא בפומבי נגד שניהם, ולא חשוב מתי ואיך, אינו יכול להיות חבר המטה הכללי. זה עד כדי כך פשוט", הוסיף.



מנגד, יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, אמרה כי "הקמפיין האגרסיבי והפוליטי נגד הרב אייל קרים נובע מבורות מפחידה וחרדה עמוקה מאותה 'הדתה' שמשתלטת לטענתם של המפחידים - על צה"ל מפקדיו וחייליו. מחוללי הקמפיין מתעקשים ומנסים שוב ושוב לנתק את הזהות היהודית מצבא הגנה לישראל, כאשר כל מינוי של חובש כיפה לתפקיד צבאי בכיר נתפס בענייהם כמי 'שלקח להם את המדינה'". 



"הרב אייל מתמנה לתפקיד הרבצ"ר בראש ובראשונה בגלל היותו תלמיד חכם עצום ומומחה בנושאים של צבא והלכה, בגלל היותו מפקד אמיץ המוערך על ידי מפקדיו וחייליו ובעיקר בגלל היכולת שלו להוביל את הרבנות והרבנים בצה"ל בתקופה מורכבת כל כך מתוך כבוד לכל אדם וענווה גדולה. אני שמחה שבצה"ל מבינים ויודעים שהרב אייל קרים הוא האדם המתאים לתפקיד יותר מכל אדם אחר", אמרה מועלם רפאלי.