לראשונה החל חיל הים בצה"ל לתרגל כיצד לנטוש כלי שיט בלב ים ולמדוד את חוסן הלוחמים השוהים פרק זמן ארוך במים. תרגיל כזה התקיים כלפני שבוע, ובמהלכו קפצו לוחמי הדבורה למים בשעת לילה, כאשר נדרשו לתרגל שהייה ארוכה הכוללת התמודדות עם כמה תרחישים.

"תרגיל החוסן נעשה בפעם הראשונה עם לוחמים של ספינות הדבורה, כדי לחזק את החוסן ולבדוק את תחושת המסוגלות של הלוחם הימי בדבורה. בתרגיל דימינו נטישת כלי שיט בנקודות קיצון", הסביר סרן מאור כהן, מפקד סיירת כריש בפלגת 916 בזירה הדרומית בזרוע הים. 
בשנים האחרונות סימנו אויבי ישראל - מדרום ומצפון - את כלי השיט הקטנים של חיל הים כיעד. ארגון חמאס, למשל, היה שמח "לזכות" בפגיעה של ממש בכלי שיט שכזה, דבר שייחשב בעיניו הישג עצום בעימות עם צה"ל. מאז מבצע "צוק איתן" שינו בפלגה 916 את תפיסת ההגנה בקו הדרומי באופן דרמטי, והתרגיל שהתקיים הוא חלק משינוי התפיסה: "בפעילות השגרתית שלנו אנחנו צפויים להיתקל במצבים שבהם הלוחם ייאלץ לנטוש כלי שיט משום שהדבורה טובעת", אמר סרן כהן והוסיף: "פתחנו בתרגיל בשעת לילה ומיצינו את כל האמצעים - מנות קרב, תאורות חירום, ירי זיקוקים, רפסודת הצלה - כל זאת תוך כדי בדיקה עד לאן אפשר להגיע עם הלוחמים מבחינת יכולת השהייה שלהם בתוך המים". 

 

"לא דומה לשום דבר שנעשה עד היום"

לדברי סרן כהן תורגלו כמה תרחישים, "כמו התמודדות תוך כדי נטישה של כלי השיט בתנאי אי ודאות. לפני התרגיל, לקחתי מכל הלוחמים את השעונים כדי לטשטש את תחושת הוודאות שלהם. זה גורם להם לתהות בנושא הזמן והיכולת האישית שלהם. נעשה שימוש מושכל במנות קרב, שעד היום איש לא השתמש בהן. מדובר בין היתר בהתמודדות על רפסודה, בגלים, ובחושך - מצב לא פשוט בכלל".
בשעת לילה מאוחרת החליט מפקד הסיירת להוסיף עוקץ לתרגיל, והקפיץ מסוקים. המטרה הייתה לתת ללוחמי הים לחוש את מצב קיצון במים קרים ובחושך, תוך שימוש בזיקוק אישי, דבר שעד היום כמעט לא השתמשו בו בחיל הים. בזמן שמסוקים חגו מעליהם תרגלו הלוחמים פתיחת קופסאות מנות קרב ושימורים, אכילה במים סוערים וחילוץ.
"תרגיל דומה לא נעשה עד היום", הבהיר סרן מאור כהן. "הלוחמים היו רגילים בעבר לתרגל כל מיני תרחישים, אבל תרחיש של שהייה במים ונטישת ספינה הוא משהו שאף לוחם ים לא חווה". בזרוע הים כבר הודיעו כי הם מתכוונים לתרגם את תוצאות התרגיל, להפיק לקחים ולתרגל זאת על כל לוחם ים בזרוע.