יממה לפני ההכרעה הדרמטית במשפטו של החייל היורה אלאור אזריה, הרמטכ"ל גדי איזנקוט מתייחס לפרשה שסחפה אחריה מדינה שלמה ומדגיש כי "השיח הציבורי לא משפיע". בנאום שנשא הבוקר (שלישי) בכנס לזכרו של אמנון ליפקין שחק שהתקיים במרכז הבינתחומי בהרצליה, ציין הרמטכ"ל כי "מפקדי צה"ל נדרשים להגיד אמירות ערכיות בזמן אמת, ויש הבדל בין ציר חקירתי פלילי לבין הציר הפיקודי. זה מה שנדרש ממני ומאיתנו המפקדים".



לדבריו, "אין לי על בתי הדין שום השפעה, הם עצמאיים לגמרי. הם לא מושפעים מכלום לא ממני ולא מדעת הקהל". על השיח הציבורי הרחב בנוגע לאזריה אמר כי "צה"ל לא עושה סקרים ולא נבחר על-ידי הציבור, אני לא נבחרתי על-ידי הציבור אלא על-ידי הממשלה והשיח הזה לא משפיע על כלום".



אלאור אזריה ואביו. צילום: אבשלום ששוני



הרמטכ"ל ביקש להדגיש כי "גם כשיש שיח ציבורי, אנחנו עושים אבחנה בין הציר הפיקודי לציר המשפטי. גם כשהשיח הציבורי והאינטרנטי ער - הוא לא משפיע על שדרת הפיקוד". בהמשך הפנה ביקורת מרומזת ואמר: "כשחוצים את שערי הבקו"ם יש פקודות. כשהפקודה היא בלתי חוקית בעליל זו לא זכותך אלא חובתך לא לבצע אותה". 



אזריה כמשל: "הוא לא 'הילדון של כולנו'"



קודם לכן התייחס איזנקוט לגיוס הלוחמים הצעירים לשורות הצבא, ואמר: "גברים בני 18 שמתגייסים לצה"ל נדרשים לבצע משימות ולסכן את החיים שלהם כדי להגן על אזרחים, וכדי לתקוף אויב. ‏הבלבול שחל בשיח בין גבר בן 18 לאשה בת 18 לבין 'הילדון של כולנו' זה שיח שפוגע באופיו של צה"ל. הוא לא הילד של כולנו".



משפחתו של החייל היורה מסרה בעקבות דבריו של איזנקוט: "ערב לפני ההכרעה של אלאור, שוב מוצא הרמטכ"ל מקום להתערב בצורה בוטה, הוא אומר שהוא לא הבן של כולנו, אמת - הוא החייל של כולנו. הרמטכ"ל שוב כופר במשוואה שאנחנו שולחים את היקר לנו מכל לשרת מתוך אמונה שהוא מופקד בידי המפקדים הראויים לכך".



הכרעת הדין מחר היא לא רק של אלאור אלא של כלל החיילים, האם הצבא ימשיך להעמיד את שלומם בראש סדר העדיפויות או שהכללים ישתנו. וידיעה על כך הייתה אתמול שבחטיבת כפיר מתכוונים לאמן את החיילחים בהתמודוות עם סכינאות בקרב מגע. חוץ מהאבסורד הם מראים שגם את היתרון היחסי הוא מאבדים מול מחבלים משתוליים. אלאור הוא החייל של כולנו ואנחנו מחויבים להחזיר את החייל הביתה



מחר יגיע רגע השיא של משפט החייל היורה אזריה המואשם בהריגת המחבל מתל רומיידה בערב חג הפורים. ביום שישי האחרון אישרו שופטי בית הדין הצבאי ביפו לשחרר את אזריה לחופשת סוף השבוע, ועל החייל הוטלו מגבלות של מעצר בית מלא ואיסור מוחלט להתראיין או להצטלם לתקשורת. בני משפחתו זעמו בסוף השבוע על הכותרת ששודרה בשישי בערב בערוץ 10, ובה צוטט גורם בכיר בצה"ל כמי שמרשיע את אזריה בהריגה חמישה ימים בטרם הוקראה הכרעת הדין.



"כמה ימים לפני הכרעת הדין, אנו רואים המשך ישיר של זיהום ההליך השיפוטי והחקירתי דרך התבטאות של 'גורם צבאי בכיר'", אמרו ל"מעריב-השבוע" עורכי הדין אייל בסרגליק, אילן כ"ץ וכרמית שחיבר, סנגוריו של אזריה. "זיהום זה החל עוד בהתבטאויות שר הביטחון לשעבר, הרמטכ"ל ודובר צה"ל, והמשיך בתחקיר שתוצאותיו נערכו מראש ובלי שהחייל, המ"מ, קב"ט חברון ואחרים נחקרו. ההליך המשיך בכך שעדי תביעה נוספים – המח"ט, המג"ד והמ"פ – באים עם דובר צה"ל יחד ואומרים שמדובר באירוע חמור ושאלאור שקרן, במהלך החקירות וגם במהלך המשפט, תוך כדי שטיפת מוח", אמרו עורכי הדין.



בני המשפחה בחרו שלא להגיב על הפרסום, וכיוונו את תפילותיהם בסוף השבוע לזיכויו של בנם. "להבנתי המשפטית, אין תוצאה נכונה זולת זיכוי", אמר בנושא עו"ד בנימין מלכא, גם הוא מסנגוריו של אלאור. "מי שעקב אחר המשפט בקפידה מבין כי הראיות שהוצגו לפני בית הדין מטעם ההגנה - יש בהן כדי לתמוך בגרסתו של אלאור. כולי תקווה כי בית הדין אכן יחליט כך". "כך לא יכול להתנהל משפט צדק", הוסיפו עורכי דינו. "בכל מקרה, טרם נאמרה המילה האחרונה, ואנו בטוחים שמידע נוסף ייחשף בעתיד. אנו מקווים שהשפיטה תיעשה לפי הראיות בתיק, שאמורות להוביל לזיכוי". 



תומכי החייל הודיעו כי יגיעו בבוקר רביעי לבית הדין הצבאי ביפו בהמוניהם. בשבועות האחרונים התנהל מסע נרחב לגיוס תמיכה באזריה. הפעיל רן כרמי בוזגלו סיפר: "סיירנו בשווקים ופעלנו ברשת. המטרה שלנו היא למלא את הרחובות שמסביב לבית הדין במסר הזה: 'באים לקחת את אלאור'. אנחנו מאמינים שברביעי נחזיר את הלוחם הביתה ואת המפקדים אל מקומם הטבעי, בראש הכוח", סיכם בוזגלו.