תגובות בקשת הפוליטית להכרעת דינו של החייל אלאור אזריה: שרת התרבות מירי רגב תקפה היום (רביעי) את הרטמכ"ל רא"ל גדי אייזנקוט על דבריו אתמול כי "בן 18 שמתגייס לצה"ל הוא חייל, לא הילד של כולנו". השרה רגב העבירה ביקורת חריפה: "הפקירו כאן חייל. אני מתכוונת להוביל מהלך של חנינה כי לחייל נעשה משפט שדה. היתה כאן השפעה של התקשורת, של פוליטיקאים ופרשנים. האמירה של הרמטכ"ל היתה אומללה ולא במקום".



ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) מחזקת את הצעתה של השרה רגב להעניק חנינה לאזריה: "הרשעתו של אלאור אזריה מוצדקת, ומי שמשתלחים כעת בבית המשפט פוגעים בליבת הממלכתיות הישראלית. מעשהו של אזריה היה חמור ביותר, וצמרת הפיקוד של צה"ל נהגה כראוי כאשר חידדה באופן צלול את הנורמות הערכיות והצה"ליות. ואולם בתום הליכי המשפט יהיה נכון לשקול חנינה לאזריה, כפי שקיבלו אנשי השב"כ בפרשת קו 300. כתפיו צרות מכדי לשאת עליהן את כל השסע המעמיק בחברה הישראלית. בית המשפט הוא שטח סטרילי שבו מדברות הראיות, אך החברה הישראלית היא זירה גועשת ונפיצה, ויש לעשות מאמצים כבירים למתנה, בוודאי כשהדבר משפיע ישירות על חוסנו של צה"ל".



"הדבר משפיע ישירות על חוסנו של צה"ל". ח"כ שלי יחימוביץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"הדבר משפיע ישירות על חוסנו של צה"ל". ח"כ שלי יחימוביץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



אל הדרישה לחנינה מצטרפים גם שרי ממשלה נוספים, שר החינוך נפתלי בנט הגיב להחלטת בין הדין להרשיע את החייל אלאור אזריה: "צריך להגיד את האמת - התהליך זוהם מתחילתו. האמירות החמורות של הדרג המדיני עוד בטרם פתיחת חקירת מצ״ח, היעדרות החייל עצמו (!) מן התחקיר המבצעי ועוד, גרמו לאלאור נזק בלתי הפיך".



בנט הוסיף: "אני פונה היום לחיילי צהל: אתם הגיבורים שלנו; העם מאחוריכם. המשיכו לשמור על אזרחי ישראל ועל עצמכם, בלי מורא ובלי חשש.


המשיכו להאמין בצהל ובעומד בראשו ללא פקפוק. עם ישראל ישאר מאוחד גם אחרי החלטה זו, כי אתם ראויים לאחדות זו. אני מצפה משר הביטחון שיהיה נאמן לאינספור הבטחותיו ויביא לחנינה מיידית לאלאור אזריה בלא שיישב יום אחד בכלא".



אל שר החינוך מצטרף השר אריה דרעי שאמר: "ביהמ"ש עשה את עבודתו, אני מכבד את הכרעת הדין. מכאן ואילך הדרך הנכונה היא חנינה. ניהול המשפט והסבל שעברו החייל ומשפחתו מצדיקים מתן חנינה".



"להביא לחנינה מיידית". נפתלי בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"להביא לחנינה מיידית". נפתלי בנט. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ח''כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) הגיב גם למתרחש ולהפגנות האלימות מחוץ לקרייה בציוץ בטוויטר: "כנופיית העבריינים שמשתוללת עכשיו מחוץ לקריה הם ממש לא "הילדים של כולנו" ואם הילדים שלי היו נוהגים כך הייתי קודם כל שואל את עצמי איפה נכשלתי".



משפטו של החייל היורה אלאור אזריה מגיע היום (רביעי) לסיומו כשבבסיס הקרייה בתל אביב תושמע הכרעת דינו בעבור ירי במחבל מנוטרל בחברון לפני כ-10 חודשים. יושב ראש הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין צייץ בטוויטר: "בוקר טוב. יש שופטים בקריה. תהא הכרעתם אשר תהא, על כולנו לכבדה ולפעול מיד לאיחוי הקרע העמוק שנוצר בינינו".




יו"ר מפלגת "יש עתיד" חבר הכנסת יאיר לפיד אמר בעקבות ההפגנות האלימות מחוץ למשפטו של אלאור אזריה: "אני קורא לכולם לעצור את האלימות ואת ההתבטאויות חסרות האחריות המגיעות מתוך המערכת הפוליטית. זו לא דרכו של העם היהודי, לא דרכה של מדינת ישראל ולא דרכו של צה"ל. בית המשפט אמר את דברו, עכשיו גם לנו יש תפקיד: למנוע את הקרע בעם, למנוע את הפגיעה בצבא העם. מדינת ישראל עוצמתית וחזקה בזכות הצבא הנפלא שלה, מפקדיו וחייליו, וגם בזכות היותה מדינת חוק וסדר. האלימות לא תנהל אותנו".



"האלימות לא תנהל אותנו". ח"כ יאיר לפיד. צילום: מרק ישראל סלם
"האלימות לא תנהל אותנו". ח"כ יאיר לפיד. צילום: מרק ישראל סלם



יושב ראש הרשימה המשותפת חבר הכנסת איימן עודה תקף את ראש הממשלה: "נתניהו בחר לעמוד בשורה אחת עם תומכי החייל וצהלות המוות לערבים שלהם ובכך הבהיר כי הוא אחראי לסיאוב המוסרי שקבוצות אלה מובילות בחברה הישראלית".



חבר הכנסת עמיר פרץ (המחנה הציוני) הגיב גם הוא ואמר: "זה לא יום לצהלות. אני קורא לכולם לכבד את פסיקת בית המשפט שהוא גורם עצמאי, חשוב ובלתי תלוי. עצמאות בית המשפט וכיבוד פסקי הדין שלו הם חלק חשוב ובלתי נפרד מחוסנו של הצבא ויכולתו להיות צבא מוסרי״*



פרץ הוסיף: "צבא ההגנה לישראל היה מאז ומעולם צבא מוסרי וימשיך להיות כזה, בין היתר בזכות הגיבוי המלא וההפרדה בין הפוליטיקה ודעת הקהל לבין שיקוליו המקצועיים. בראש הצבא עומד רמטכ"ל אמיץ שמבין את אחריותו הכוללת, לוחם ללא חת ואיש מוסרי משכמו ומעלה. עלינו לכבד אותו ואת השרשרת הפיקודית היורדת ממנו עד לאחרון החיילים המתגייסים".



מגבה את הרמטכ"ל אייזנקוט. ח"כ עמיר פרץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
מגבה את הרמטכ"ל אייזנקוט. ח"כ עמיר פרץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



חבר הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני) הגיב גם להרשעתו של אלאור אזריה: "יש לברך על החלטת בית הדין הצבאי. היא חדה וברורה. החלטה זו אינה רק נוגעת למקרה הפרטי של אלאור אזריה, אלא שולחת מסר ברור לכל חיילי ומפקדי צה"ל ומבטיחה כי ערכי היסוד שלו, בראשם טוהר הנשק, ימשיכו ללוות אותנו כמו לפיד באפלה. מבחינתו של צה"ל נאמרה היום אמירה פסקנית וסופית. צה"ל ימשיך בדרכו המוסרית".



יושבת ראש מרצ חברת הכנסת זהבה גלאון התייחסה גם היא להרשעתו אלאור אזריה ואמרה: "בית הדין הצבאי התעלם מרעשי הרקע וההסתה של פוליטיקאים מהימין, רבנים, הצל והגופשטיינים והכריע על סמך הראיות בלבד. טוב שבית הדין התעלם מהאווירה הציבורית סביב המשפט ופסק לפי העובדות בלבד, ולפי מה שהיה מונח לנגד עיני השופטים, וקבע שאלאור אזריה ירה במחבל מנוטרל מתוך רצון לנקמה".



גלאון מוסיפה: "חייבים להעריך את הרמטכ"ל אייזנקוט ושר הביטחון לשעבר יעלון שעמדו כמעט לבד בניסיון להגן על ערכי צה"ל, במציאות המורכבת שנוצרת משליטה ישראלית בשטחים על עם אחר, ובמיוחד בחברון, ואף שילמו על כך מחיר. אלאור אזריה הוא קורבן של הימין. המערכת הפוליטית, החל מראש הממשלה דרך שרים וח"כים, ניהלה קמפיין הסתה, נגד בית הדין".



"אזריה הוא קורבן של הימין". יו"ר מרצ זהבה גלאון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"אזריה הוא קורבן של הימין". יו"ר מרצ זהבה גלאון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"ההפגנות הבריוניות האלימות שמתרחשות מחוץ לבית המשפט הן תוצאה ישירה של התמיכה שהמערכת הפוליטית העניקה לגורמים מפוקפקים כמו הצל, לה פמילייה, להבה ואחרים".