תא"ל (במיל') אופק בוכריס הגיע הבוקר (שלישי) לבית הדין הצבאי המיוחד בקריה בתל אביב ליום הדיונים בטיעונים לעונשו. לבית הדין הגיעה היום לראשונה גם ל', הקצינה אשר התלוננה נגדו והיא המתלוננת השנייה בפרשה. מטעם בוכריס, שהורשע לפני כחודש במסגרת עסקת טיעון בעבירות מין הכוללות בעילה בהסכמה של חיילת ובהתנהגות שאינה הולמת, עלו לדוכן העדים עדי אופי שניסו לשכנע את בית הדין שלא להחמיר את עונשו מעבר למה שהושג בעסקת הטיעון.



לקראת תום הדיון ניגש בוכריס לדוכן העדים ואמר: "אני לוקח אחריות מלאה על כל מעשיי. התביעה וסנגורי ציינו לטעמי מדוע יש לקבל את הסדר הטיעון. שירתתי את מדינתי למעלה משלושה עשורים עם לוחמים בחירוף נפש, זו הייתה זכות גדולה. הצבא היה כל חיי ועל דבר אחד אין לי כל ספק - אמשיך לתרום למדינה". השופטים הודיעו כי הם ישקלו את הדברים שנאמרו במהלך הדיון וקבעו כי פסק הדין יינתן ב-2.2 בשעה 9:00 בבוקר. 

בין עדי האופי שהגיעו להעיד הבוקר היו כמה משפחות שכולות שכתבו מכתב לשופטים על אופיו של המח"ט שליווה אותם בימים הקשים ובכלל במשך השנים מאז נפל בנם תחת פיקודו. עד אופי נוסף שיגיע הוא האלוף במילואים אבי מזרחי, ועוד כמה קצינים בכירים שעדיין משרתים בצה"ל. בנוסף, בימים האחרונים הגיע לשופטים מכתב נוסף מפסיכולוגית צבאית שהעידה גם לטובת הקצין הבכיר לאחר תקופה בה תמכה בו לאורך המשפט.



המתלוננת ל', הבוקר. צילום: אבשלום ששוני




11:00 האם השופטים יחליטו להוריד את בוכריס בדרגה נוספת?


השופט צבי גורפינקל אמר במהלך הדיון: "לגבי הדרגה, זו ענישה קשה. המעשים שבוצעו על ידי הנאשם לא עומדים בקנה אחד עם הורדה לדרגת אל"ם. איפה זה ביחס לאינטרס הציבורי?". השופט ציין כי מדובר בענישה קשה אך רמז כי הדבר לא מספק כשביקש הסבר למה ביקשו להורידו רק בדרגה אחת. לדבריו של גורפינקל, "עד להסדר הטיעון הוא לא לקח אחריות כראוי לקצין בדרגתו, זה לא נעשה מיד והייתה הכחשה גורפת. מה שרואים בבית הוא לא נכון". 

התובעת השיבה כי "האפקט המשמעותי היא ההפרדות מדרגת תא"ל, וצריך לומר שהוא ככל הנראה היה צריך להתקדם גם לדרגת אלוף. נכון שגם בדרגת אל"ם המעשים הללו חמורים אבל כך גם לשאר הדרגות. אנחנו מסתכלים על המהות ולא רק על ההורדה בדרגה אחת. הוא היה במקום די גבוה ובעליה. מבחינת המשמעות של הפגיעה אנחנו חושבים שזה משיג את מהות הענישה. בסופו של דבר התנהל פה הליך גישור והוא כן לקח את האחריות".

צילום: אבשלום ששוני
המכתב של האלוף כוכבי: "בוכריס - קצין יוצא דופן"

כחלק מהדיון, עו"ד בלכר פרקליטו של בוכריס, הגיש לשופטים גם את מכתבו של אלוף פיקוד הצפון, האלוף אביב כוכבי, שימונה בהמשך לסגן הרמטכ"ל גדי איזנקוט. במכתבו כתב כוכבי: "לא בכדי מסלול קידומו של אופק עבר מפסגה לפסגה, אם לא היה משתחרר - היה מגיע למטכ"ל. אני לא מפחית מחומרת המעשים ואין להם מקום בצה"ל, אולם תרומתו הרבה צריכה להיחשב לזכותו". כמו כן ציין כוכבי כי מדובר ב"קצין יוצא דופן, שהפגין אומץ ומילא את משימותיו מעל המצופה". לדבריו, "בכל המקרים אופק התייצב ולקח אחריות על שגיאות ותקלות - דבר שלא השאיר מקום להסגות". 
עורך הדין בלכר ביקש להוסיף כי "אם אומר את זה סגן הרמטכ"ל המיועד ואלוף פיקוד הצפון שאופק יכול היה למלא תפקידי אלוף, יתכן והיה אחד המעומדים להיות הרמטכ"ל. אופק נאלץ לסיים את התפקיד הכי חשוב בחייו, והורדה בדרגה היא מכה קשה עבורו".
 

10:30 התובעת על הסדר הטיעון: "עמדת המתלוננות חשובה לנו"


התובעת, אל"מ שרון פנחס זגגי התייחסה להליך הגישור ואמרה: "הגענו בו להסדר טיעון כולל, הן לעניין האשמות והעונש. ההסדר כולל לקיחת אחריות והודאה במעשים של בעילה אסורה בהסכמה והתנהגות שאינה הולמת. אנחנו נבקש הורדה אחת בדרגה ועונש מאסר מותנה. חשוב לי לומר שלאורך ההליך שלווינו את הקורבנות באופן צמוד והקפדנו מאוד לשמור על זכויותיהן והצגנו בפני המתלוננות את ההסדר, את השיקולים ואת המתווה. למתלוננות היו בקשות מסוימות והבאנו אותן לצד השני".



לדבריה, "עמדת המתלוננות חשובה לנו. להסדר הטיעון היו מספר שיקולים שהמרכזי הוא לקצר את ההליך המורכב והארוך שימנע חשיפה של פרטים אישיים של המתלוננות ופתיחת הפצעים מחדש. הסדר הטיעון הוביל להודאה מלאה של הנאשם לאחר הכחשה ארוכה וגורפת וזה היבט מאוד משמעותי נושא לקיחת האחריות. גם גדיעת הקריירה הצבאית של הנאשם היא חלק מהענישה".



התובעת הוסיפה כי "העדויות אופי שהוצגו פה נלקחו בחשבון בהליך הסדר הטיעון. ההסדר ראוי ולוקח בחשבון את כלל השיקולים. בין הנאשם לבין המתלוננות יש פערי דרגות וגילאים משמעותי. בנוסף במהלך חלק מהתקופה שבה נעשו המעשים כלפי המתלוננת היא הייתה חיילת בשירות חובה. הנאשם הפך לסמל ביחידה שלו ובצה"ל בכלל". זגגי ציינה כי בוכריס עבר הערכת מסוכנות לעברייני מין ולפיו הערכתו תואמת את הסדר הטיעון והענישה".




בוכריס מגיע לבית הדין, הבוקר. צילום: אבשלום ששוני



10:00 עדותו של האלוף במיל' אבי מזרחי: "אבדה לצה"ל שהוא נאלץ לפרוש"
פרקליטו של בוכריס, עו"ד עודד סבוראי, הגיש לבית הדין את כלל העדויות בכתב ואמר: "הגשנו אסופה של מסמכים שהם מקבץ עדויות אופי ביחס לתא"ל במיל אופק בוכריס. מפקדים, עמיתים והן של מי שהיו פקודים שלו כולל רל"שיות. והן של משפחה שכולה. יש פריסה רחבה של אופיו".
העד הראשון שעלה לדוכן הוא האלוף במיל' אבי מזרחי, שבתפקידו האחרון היה אלוף פיקוד מרכז. "היכרותי עם אופק היא שנים אחורה, ראיתי אותו במספר נקודות במהלך השירות כמפקד על חיילים ועל יחידות, כולל לבנון וחומת מגן. הוא תמיד היה הראשון להתנדב למשימות והראשון להביא את היחידה להישגים עם הרבה מאוד רגישות לפקודים, במיוחד לחללים שנפלו".
בהמשך סיפר האלוף מזרחי על התקרית שאירעה במהלך חומת מגן, כשהצטרף לגדוד של בוכריס: "הגענו לבית ואז היה פיצוץ עז בתוכו. אופק נשכב מעלי, הוא חטף רסיס והציל את חיי. בתקרית נוספת במבצע בשכם הוא הציל את חיי שוב כשהרמתי נשק מקוצר שהתברר שהיה ממולכד. אופק קפץ עליי ובכך שוב הציל אותי. הוא תמיד הגן על החיילים שלו". בסיום עדותו הדגיש: "חשבתי שנכון לבוא ולספר על אופק שאני מכיר, ראוי שישמע בית הדין גם את הצד הזה שלו. עצם קידומו לראש חטיבת המבצעים היה ראוי והיה אמור להוביל אותו לדרגת אלוף. אני חושב שזו אבדה לצה"ל שאופק נאלץ לפרוש".

האלוף מזרחי נכנס לבית הדין, הבוקר. צילום: אבשלום ששוני


עדות הפיזיותרפיסט בהליך השיקום שלו: "המטופל היחיד שנותרתי איתו בקשר" 

סא"ל במיל' זוהר רונן העיד אחריו. סא"ל רונן, פיזיותרפיסט ששירת בקבע בתפקיד זה בחיל הרפואה, הכיר את בוכריס בסוף 1994, כשהוא הגיע אליו לשיקום. לדבריו, "נוצר בנינו קשר ידידותי. זה המטופל היחידי שנשארתי איתו בקשר עד היום. בשלב מסוים בשיחות בנינו שאלתי אותו מה החלום שלו והוא אמר שהוא רוצה להיות מג"ד אגוז. זה היה בשבילו כמו לחלום לטוס לירח, לא האמנתי שהוא ישתקם עד כדי כך. הצעתי לו לסייע לו בשיקום ולהביא אותו לשם. הלכנו יחד קילומטר קילומטר ואופק חזר ללבוש את המדים ואת האפוד והנשק. ראיתי אותו סובל, אבל הוא נשך שפתיים - הוא היה נחוש מאוד, חדור מטרה ועם רצון להצליח למרות הסבל". 
 
עוד הוסיף על דמותו של בוכריס: "ראיתי אדם שמציב מטרה ועומד בה, שמאמין שהוא צריך לעשות את התפקידים הכי קשים והכי מסוכנים. המשפט 'איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא' הכי התאים לו". 

עדה נוספת שעלתה לדוכן היא רותי לב, אמא שכולה שבנה אייל ז"ל ביקש להאריך את שירותו בצה"ל כדי להיות סגנו של בוכריס בגדוד 12. "לצערנו אייל נפל בלבנון בשנת 1993, ושם החלה ההיכרות עם אופק. הוא הגיע בקביעות לאזכרות ואני זוכרת יותר משיחה אחת שלי אליו שאמרתי לו לא להגיע והוא לא עשה לעצמו הנחות וכיבד את האירוע". לדבריה, "הקשר שלנו עם אופק, במשך 23 שנים, לא מובן מאליו. יש בו נאמנות רבה והאנושיות שלו היא בלתי רגילה. הוא בעיקר אדם רגיש ואני מודה על הזכות להיות כאן ולהציג פן אחר של אופק". 
 

תא"ל אופק בוכריס. ארכיון :פלאש 90




עו"ד גיא פלנטר, פרקליטה של הקצינה, מסר למעריב בתום הדיון: "מטבע הדברים טיעונים מהסוג הזה מתמקדים בזכויותיו של האיש ופחות בחומרת המעשים. אנו מצפים מבית הדין הצבאי לתת גם מסר נורמטיבי שמתייחס למעשים, לחומרתם ולנפגעות העבירה. על דבריו של השופט גורפינקל אמר עוה"ד: "הדברים לא קשורים, כמו כן אין קשר בין הזלת הדמעה של המתלוננת במהלך המשפט - היא הגיעה כתוצאה מכאב על כך ששומעים את הזכויות של בוכריס ויש ניגוד מאוד ברור לחוויה האישית שלה".

"יש לציין כי הקצינה לא יזמה תלונה ולא ביקשה לראות אותו מעבר לסורג ובריח, אך ברגע שהוא הכחיש באופן גורף היה לה חשוב שהצדק ייצא לאור", הדגיש פלנטר. 

אתם מתחרטים על זה שהלכתם לעסקת טיעון?
"מבחינתנו התוצאה היא מדודה ומאוזנת ואין לנו ביקורת עליה".

עו"ד אביטל בן נון, שמייצגת את המתלוננת א' שלא הגיעה לדיון אמרה: "לא היה כאן שום דבר מפתיע, היה ברור שיביאו ראיות על עברו של בוכריס. אני מבקשת להדגיש כי כתב האישום בו הורשע מדבר בפירוש על ניצול מרות ועל זה שלא היה רומן בין הצדדים, כך שאין פה מה לדבר על הסכמה. לא הייתה הסכמה".

על השאלה של השופט 
גורפינקל הוסיפה בן נון: "בוכריס לא רק כפר בעבירות אלא גם בעובדות, ולכן הטרוניה של הסנגורים כלפי התקשורת לא מוצדקת כי הם הובילו בזירה התקשורתית ניהול לכפירה מוחלטת, כולל בעובדות שבסופו של דבר הוא הודה בהן, בדיוק כפי שהלינה תחילה המתלוננת במצ"ח".

את חושבת שיש מקום לשקול ולהוריד אותו בדרגה?
"אני לא מתערבת בשיקולים. המתלוננת יצאה לדרך הזאת בלי עניין של יצר נקמה. היו לה שלוש מטרות - שהוא לא יוכל לעשות את זה לחיילות נוספות, שבית הדין יקבע שהוא ביצע את המעשים ושייקח אחריות. כל אלה התקיימו ומבחינתנו לא שאין חשיבות לעונש, אך המטרות הושגו ולכן לא הבענו התנגדות להסדר".

צילום: אבשלום ששוני


תוצאות הליך הגישור


לפני פתיחת המשפט שלחו השופטים את הצדדים להליך גישור בראשות השופט האלוף במילואים אילן שיף. בסיכום ההליך הוחלט על שני עונשים: מאסר על תנאי והורדה לדרגת אלוף-משנה. עם זאת, כתב האישום המתוקן הביא את הקצין הבכיר, שלאורך כל הדרך כפר בקולו בהאשמות החמורות כלפיו להודות כי שכב עם חיילת ששירתה תחתיו וזאת לאחר שכבר הודה כי נישק קצינת מטה ששירתה תחתיו בהיותו מפקד חטיבת גולני. 



גורמים משפטיים העריכו אמש כי בית הדין לא צפוי להחמיר את העונש על תא"ל בוכריס. "בדרך כלל הליך שמסתיים בהסכמה בגישור כולל עונשים ראויים לכתב האישום המתוקן, השופטים לא מתערבים", אמר גורם משפטי ל"מעריב". "לצד זה יש לשופטים את היכולת להתערב ואם יבחרו כך מקסימום אני מעריך שהוא יורד בדרגה נוספת. אבל הסיכוי לכך קטן לדעתי".



כזכור, במסגרת עסקת הטיעון שנחשפה לראשונה ב"מעריב אונליין" תא"ל בוכריס הודה והורשע בשני סעיפים חמורים של בעילה אסורה בהסכמה והתנהגות שאינה הולמת קצין וזאת בניגוד לכתב האישום הראשוני שהוגש נגדו וכלל 17 סעיפי אישום חמורים ובכללם מעשי אונס, ביצוע מעשים מגונים וביצוע מעשה סדום. למעט סעיף אחד של התנהגות שאינה הולמת, כל הסעיפים היו על עבירות מין חמורות. הדיון הנוסף בעניינו בו יקבע פסק הדין יתקיים כאמור ב-2.2.