בתום יום ארוך שכלל שעות ארוכות של דיונים מתישים, אלאור אזריה עצמו עלה אמש לדוכן, וביקש את רחמי בית המשפט במסגרת הטיעונים לעונש של ההגנה: "10 חודשים אני כלוא ובמהלך המשפט המשפחה שלי התרסקה. אני מבקש מבית הדין שידון אותי לפי מידת הרחמים", אמר החייל שמשפטו מרעיד ומטלטל מדינה שלמה כבר 10 חודשים. 



עוד קודם התחוללה מהומה במשפטו של החייל היורה. במהלך עדותו של המח"ט של אזריה, אל"מ גיא חזות, התפרץ אביו של אלאור, צ'רלי, לעברו וקרא לו: "שקרן, תתבייש, תוריד את המדים, אתה בושה לצה"ל". גם אמו של אלאור אושרה, שמוקדם יותר מיררה בבכי במהלך הדיון, התפרצה לעבר חזות וקראה לעברו: ""אתה שקרן! כמה שקרים? הכל כתוב בתמלילים! תוריד את המדים שאתה לובש!". המהומה התרחשה לאחר שחזות העיד כי המ"פ של אזריה, תום נעמן, הותקף בבית המשפחה אליה הגיע לביקור.



לאחר שבתביעה הצבאית ראו כבר את סופו של המשפט, הפתיע בשבוע שעבר בית הדין הצבאי בקריה כשקיבל את עמדת סנגוריו של אזריה והוציא צו זימון למפקד חטיבת כפיר, אל”מ גיא חזות. בית הדין הצבאי התכנס הבוקר כדי לשמוע את עדותו של המח”ט, שפגש את אביו של החייל בליל 99 בינואר, וניסה לכאורה לשכנע אותו לחזור בו מההחלטה להגיש ערעור במשפט.



המח"ט חזות בכניסה לאולם. צילום: אבשלום ששוני
המח"ט חזות בכניסה לאולם. צילום: אבשלום ששוני



בתום העדות של המח"ט, במסגרת סיכומי התביעה לטיעונים לעונש, אמר התובע כי התביעה תבקש לגזור על אזריה עונש של בין שלוש לחמש שנות מאסר בפועל. בנוסף, ביקשו להדגיש שהעונש "כולל התחשבות בהכל ואין מקום להתחשבות יותר". עוד ביקשה התביעה עונש מאסר על תנאי לאזריה וכן הורדה שלו בדרגה לדרגת טוראי. 

התובע אמר כי "מעשה העבירה שינה את מסלול חייו של אלאור. הוא נעצר לתשעה ימים, הושעה מתפקיד לחימה. והוא עבר משפט שאין ספק שהוא היה משפט קשה ולא משנה מאילו סיבות ומי תרם לעניין, וכעת הוא גם מורשע. עם זאת, אמר התובע כי"אין לנקות לנאשם מעונש המאסר את ימי המעצר הפתוח", כלומר שהתביעה מבקשת שלא לנקות מהעונש את עשרת החודשים מאז תחילת הפרשה.

"אנחנו לא מתעלמים מהשלכות המשפט על בני המשפחה, ובראשם אביו ואמו של הנאשם. לאחר הכרעת הדין נפגשנו עם הסנגורים ובקשנו לקבל מצב רפואי. קבלנו אותו לגבי בעיות בריאות של האב האם והדוד", הדגיש התובע.                                 
 

המח"ט חזות תקף בפתח עדותו את עורכי הדין של אזריה, ואמר: "לא הבנתי למה אני צריך להגיע להיפגש אתכם שאתם מתגאים בתקשורת שטמנתם לי מלכודת דבש?  אני קצין קרבי בצה״ל, לוחם כבר 27 שנים. מי שטומן לי מארבים זה רק אויבים שלי. אתם לא אויבים שלי, אלאור אזריה לא אוייב שלי. אלאור עדיין עונד את הכומתה של חטיבת כפיר ואני גאה על כך". 



אלאור אזריה בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני
אלאור אזריה בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני



המח״ט התייחס בעדותו לפגישה שעוררה סערה עם צארלי אזריה ואמר: "אני יותר משמח שהלכתי לפגוש את צ'רלי. אני יזמתי את הפגישה יחד עם אופיר סופר. בעקבות פוסט שהוא פרסם ביום הכרעת הדין. יזמתי את הפגישה מתוך דאגה לאלאור ומתוך דאגה למשפחת אזריה ומתוך רצון לראות איך הכרעת הדין, שקראתי את כל 94 עמודיה יכולה לתת סיכוי קטן להתחבר למשפחת אזריה, כדי לפתור לאלאור בעיות ת״ש ולהפנות את צ'רלי לחוות דעת שנייה". 

 "לא חושב שהוא צריך לשבת בכלא 20 שנה"

האבא צ'רלי סינן לעבר המח״ט במהלך עדותו  ״שקרנים, שקרנים, מסכנים החיילים״. לאחר מכן אמר חזות כי "ישנו חוסר אמון בין הצבא לבין המשפחה, אני מבחינתי שמתי לצ'רלי את כל האופציות. אמרתי שאם הוא מרגיש מאוים שאנחנו על מדים אני אבוא על אזרחי. אני לא מתבייש שנפגשתי עם האב. לא התכוונתי לייצר מחשכים אלא לייצר אמון ולאחות איזה שהוא שבר שקיים". 



עורכי הדין של אזריה תקפו את המח"ט על הפגישה שיזם עם האב, ושאלו אותו מי הם גורמי הצבא הבכירים ששלחו אותו, לטענתם. הוא השיב כי בסך הכל רצה להציג לאב חוות דעת משפטית שנייה: "אנחנו מדברים על חייל שלי. לוחם שלי אני מפקדו. אני לא חושב שהוא צריך לשבת בכלא 20 שנה. ויחד עם זאת להבין שהוא היה חייל מצטיין וזה לא אירוע רגיל. ואם אפשר לשמוע חוות דעת נוספת למה לא?". 



עורך הדין של אלאור  בסרגליק אמר בתגובה: "ברור לך שסנגור צבאי לא יכול לתת חוות דעת שנייה. אסור לו. הרישיון שלו בסכנה. על מה אתה מדבר?". למה לא פנית לעורכי הדין?". חזות השיב כי "הסנגוריה הצבאית עזרה להמון חיילים. יש שם פרקליטים מציינים". 



בסרגליק: "מי שלח אותך?"



חזות: "אף אחד לא שלח אותי, זה יוזמה שלי. אני לא צריך שמשהו ישלח אותי. אני יזמתי פגישה עם אב של פקוד שלי שנמצא במצוקה. אני קורא עיתונים ופרשנות ואני קורא את הכרעת הדין ואני מבין שאלאור נמצא בבעיה קשה".




חזות סיפר כי "פעם הראשונה שנפגשתי עם אלאור זה היה שש שעות אחרי האירוע. הוא הגיע אלי לתחקיר מבצעי. אחרי שהוא פירט בפני את האירוע המלצתי לו לפנות לסנגור הצבאי הראשי. מניסיוני כשהייתי מג״ד, חייל שלי הסתבך באירוע דומה לאחר שהכה פלסטיני נמרצות, האירוע צולם ותועד וכתוצאה מכך נפתח הליך משפטי ואני הייתי עד מטעם התביעה, ואחרי שהסתיימה הכרעת הדין באתי לדבר עליו כי הוא היה לוחם מצטיין". 

"בפעם השנייה שפגשתי אותו זה היה אחרי שבועיים במהלך שהוא היה במעצר", המשיך המח"ט בעדותו. "כך עשיתי בעבר אחת לחודש. אלה שבמעצר הוא לא רצה לענות לא. אמרתי לו בוקר טוב הוא לא ענה, אמר שעורכי הדין שלו אמרו לו לא לענות לי על כלום. שאלתי אם הוא רוצה שמשהו מהיחידה יהיה איתו בקשר הוא ענה לא וזו הייתה התשובה היחידה ששמעתי ממנו. אחרי חצי שעה הואשמתי על ידי צוות ההגנה כמי שניסה לשבש את המשפט".

"הבאתם אותי להעיד בדרך לא ראויה" 

"מאותו רגע לצערי לא נפגשתי יותר עם אלאור. המסר עבר גם למג"דים מאבא של אלאור - לא לבקר ושהוא לא זקוק לעזרה", המשיך חזות. "שלחתי את תום נעמן להורים ונדהמתי לגלות שכל תוכן הפגישה פורסם בתקשורת ואז הבנתי שלא ניתן להגיע למשפחת אזריה למרות שראיתי שזו חובתי". חזות תקף את עורכי דינו של החייל ואמר: "אלאור עשה מעשה חמור שהוא צריך להיענש עליו והוא עדיין חייל. הבאתם אותי לכאן לבית הדין בדרך לא ראויה. הייתם יכולים להביא אותי לכאן להעיד למענו ואני הייתי עושה זאת בשמחה".        

"אלאור בחר לשרת בקרבי והצטרף לחטיבה שנלחמת 24/7 בטרור. אנחנו בלילות יוצאים לפשיטות לעצור רוצחים, ובימים החיילים שלי מוצבים במאות עמדות להגן על הבית", סיפר חזות. "אלאור היה הטוב ביותר ולא סתם שלחו אותו לקורס חובשים פלוגתיים, כי אנחנו שולחים לשם את הטובים ביותר", הוסיף חזות ושיבח את החייל. 
  
הדיון עצמו נפתח עם שני עדי אופי שלא נרשמו לדיון הקודם. ראשון לעלות היה סא"ל במיל' אייל שליו, שהיה מפקד בבסיס נחשונים בו ריצה אזריה את המעצר הפתוח. "לצה״ל יש הרבה מה ללמוד על האירוע הזה. אלאור השתקם אצלנו וצריך לחשוב על העתיד שלו. צריך לחשוב איך נכון להעניש אותו כדי לשקם אותו. צריך להתחשב במעצר הפתוח שהוא שהה בו", אמר סא"ל במיל' שליו.

משפחת אזריה בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני
משפחת אזריה בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני


אחריו עלה להעיד אופיר סופר, מזכ"ל מפלגת האיחוד הלאומי, שהיה סמג"ד של מח"ט כפיר ותיווך בשיחה בין צ'רלי אזריה לאל"מ חזות. לדברי סופר, אל"מ חזות הוא אדם נאמן שמילה שלו זאת מילה.
 
עו"ד בסרגליק: "שוחחת איתו לאחר פרסום ההקלטה בתקשורת?"
סופר: "בקצרה"
בסרגליק: "על מה?" 
סופר: "שכל הסיפור הזה לא נעים ואני בלמתי המון ראיונות בתקשורת ואמרתי לו שאני מתקשה לבלום. הוא לא רצה לשוחח איתי ומתוך כך החלטתי שלא טוב שנדבר. כל הניסיון לשים אותי בסיטואציה שאני מייצג צד אחד בהחלט מבטא את הקו התקשורתי שלכם".

"אני פעלתי על דעת עצמי. אני זה שיזמתי את הפגישה, אני זה שחוללתי את זה.  לי זה הפריע. ניגשתי לפגישה מתוך אכפתיות ומתוך הבנה שהמדינה והחברה ואלאור עצמו מגיע לתוצאה קשה בבית הדין", הוסיף סופר.
 
בסרגליק: "שוחחת עם הסנגור הצבאי הראשי?"
סופר: "הייתה לי שיחה קצרה עם הסנגור הצבאי הראשי כדי לשאול אותו מה הפרוצדורה כדי שאוכל להשמיע חוות דעת אחרת וצ'רלי יוכל לשמוע אותה".
בסרגליק: "מה הייתה תשובתו של הסנגור הצבאי הראשי?"
סופר: "הוא ענה שדי שצרלי יביע נכונות לזה".

בסרגליק: "מי נתן לך את המספר של צ'רלי אזריה".
סופר: "גיא חזות מסר לי את מספרו של צ'רלי".
בסרגליק: "למה הוא נתן לך את המספר?"
סופר: "ביקשתי ממנו"
בסרגליק: "מה היה תוכן השיחה בינך לבין צ'רלי?"
סופר : "שיתפתי את צ'רלי בסיפור האישי שלי והוא שיתף אותי. גם אשתו הצטרפה לשיחה".                      
בסרגליק: "אתה דיווחת על השיחה למח״ט כפיר"
סופר: "לאחר השיחה עם צ'רלי אני דיברתי עם גיא חזות ואמרתי לו שנפגשתי עם המשפחה והיא שונה לגמרי מהדימוי שלה. זו משפחה שאוהבת את הצבא ולמרות הכאב שלה היא חושבת על הצבא והמדינה".
בסרגליק: "מה אמרת למח"ט ומה הוא ענה לך?"                        
סופר: "אמרתי לו שמאוד קשה להם עם סעיף ההריגה. אני לא רוצה לא לדייק בדברים".

בסרגליק: "צ'רלי העיד פה ששאלת אותו בעקיפין אם הוא מוכן להיפגש עם המח״ט".
סופר: "הרגשתי שזה מספיק חשוב ואני זוכר את המילה חלון הזדמנויות. גיא אמר לי את זה. דברתי עם צ'רלי וגיא ביקש ממני לתת לו את הטלפון שלי. ואני במהלך השיחה אמרתי לו. צ'רלי אמר שהוא לא צריך את הטלפון ואם הוא ירצה יש לו דרך להשיג את הטלפון. לא סיפרתי את זה לגיא כי לא רציתי לפגוע בו".
בסרגליק: "אבל היה למח"ט את הטלפון למה הוא צריך אותך?".
סופר: "תשאל את גיא. הוא אמר שזה מאוד מורכב להגיע למשפחה ושהוא ניסה. אני הייתי הצ'אנס האחרון".
בסרגליק: "צ'אנס אחרון למה?"
סופר: "שמפקד יוכל לפגוש את המשפחה".
בסרגליק: "כי אם לא?"
סופר: "אז כנראה שהוא כבר לא יפגוש אותה".
בסרגליק: "איזה חלון הזדמנויות יש?"
אופיר - "אני לא יודע מה הייתה הכוונה. חשתי שאין תקשורת וצ'רלי לא אמר לי שיש ערוץ בין המפקד לבין הפרקליטות".
בסרגליק: "התראיינת בתוכנית 'פגוש את העיתונות'. זוכר?"
סופר: "כן"
בסרגליק: "אתה אמרת שם שנמנע מהמח"ט להגיע למשפחה בגלל מניפולציות תקשורתיות. מי מנע ואיזה מניפולציות תקשורתיות מנעו ממנו להגיע לחייל?".
השופטים קבעו כי סופר לא צריך לענות על זה.

אופיר סופר (מימין). צילום: אבשלום ששוני
אופיר סופר (מימין). צילום: אבשלום ששוני


בשלב זה, מציג עו"ד בסרגליק את תמלול השיחה בין המח"ט לצ'רלי אזריה, שפורסמה לראשונה ב"מעריב אונליין" ושואל אותו מי הם הגורמים המתווכים המוזכרים בשיחה.
סופר: "אני לא יודע".
בסרגליק: "אבל אתה תיווכת את הפגישה ואת תוכנה, אז איך אתה לא יודע מי הגורמים המתווכים?"
בשלב זה יצאו הצדדים להפסקה ולאחריה המשיך עו"ד בסרגליק לחקור את העד סופר: "בשיחה הציע המח"ט לצ'רלי להיפגש במקום לא פורמלי על אזרחי. אתה יודע למה?
סופר: "לא".
בסרגליק: "גם פה הוא דיבר על בכירים. מי הם?"
סופר: "אני לא יודע. השמות הם אלו שהוזכרו בשיחה השנייה".
בסרגליק: "כלומר ראש אכ״א, דובר צה״ל, עוזר הרמטכ״ל, הסנגור הצבאי הראשי ואלוף פיקוד מרכז".
 
בסרגליק: "כשנפגשת עם צ'רלי, למה רצית שהטלפונים יהיו בחוץ?"
סופר: "כי דבר כזה עם הד ציבורי כזה. לא רציתי תקשורת".
בסרגליק: "איזו תקשורת תהיה אם הטלפונים יהיו בתוך הפגישה?"
סופר: "כל מיני. אני באתי ממקום טוב. לא רציתי לעשות רעש".
בסרגליק: "את מי מייצג המח״ט בפגישה?"
סופר: "כשיהיה פה תשאל אותו. המח"ט אמר את מה שאמר בתמלילי, השיחה שמוצגים בפני בית הדין".
בסרגליק: "המח"ט אומר בפגישה שהגיע מטעם אותם גורמים שצוינו בשיחה. מה יש לך להגיד בנושא הזה".
סופר: "הזכרתי שהדמויות האלה עלו במהלך השיחה ועלו לפני כן ועלו אחרי כן".
בסרגליק: "מתי השמות הללו עלו לפני כן?"
סופר: "במהלך השיחות. באחת משיחות הטלפון בין כל הצדדים".
בסרגליק: "באילו שיחות?"
סופר: "בכל השיחות. כאילו, עלו השמות מטעם. השמות הוזכרו בכל מיני סיטואציות".
בסרגליק: "בתור מה הם הוזכרו?"
סופר: "בתור אלו שיכולים להיות נוכחים בפגישה. גם הסנגור הצבאי הראשי".

בסרגליק: "מה לגבי חלון ההזדמנויות שדיברת עליו?"
סופר: "חלון ההזדמנויות יצר פה ערוץ תקשורת צדדי בלי לערב תקשורת".
בסרגליק: "אתה שוחחת עם הסנגור הצבאי אחרי הפגישה?".
סופר: "כן. השיחה התרחשה בערב, שיחה קצרה מאוד ואני חושב שגם עדכנתי את צ'רלי על שיחה הזו".
בסרגליק: "לא הבנתי. אחרי שפעלתם מול האבא אז הולכים לסנגור הצבאי?".
סופר מתפרץ על עורך הדין בצעקות: "אני ומח״ט כפיר וצ'רלי נפגשים ביחד. שמעתם את השיחה וקראתם את התמלילים. הזכרתי שהסנגור ידע והשיחה שלי הייתה מאוד עדינה מאוד עניינית ולטובת העניין, למיטב הבנתי".
סופר: "אני מבהיר: אם יש סיכוי אמיתי שהוא יואשם בסעיף אחר זולת הריגה אני בעד. אני בעד שיחננו אותו".

בסרגליק: "אתה אומר לצ'רלי בפגישה שהתייעצת בנושא עם שרת המשפטים. למה היה חשוב לך לומר לאבא את זה?                    
סופר: "עשיתי זאת כי הייתי אחראי. ראיתי אחריות אישית וזו הסיבה שהרמתי את הטלפון לשאול לדעתה".

עו"ד כ"ץ: "מה הייתה מטרת הפגישה מבחינתך?"
סופר: "רציתי לייצר איזשהו ערוץ תקשורת. לא רציתי שהוא יתפרק ולכן ביקשתי מכל אחד מהצדדים שישמור על סודיות".
 
סופר אמר בהקלטה כי הוא מכיר את אלוף הפיקוד, אוני נומה, ואמר כי לפי מה שהוא הבין, האלוף היה מעדיף שכל הסיפור ייגמר אחרת.
כ"ץ: "באותה שיחה אמרת: 'אמרתי לגיא יש בשביל זה את הפצ״ר והסנגוריה. רק שיבנו מהמפקדים את הדברים. אנחנו רוצים לעשות את הכי טוב וצריכים להבין את המצב'.
סופר: "ניסיתי להסביר שיש ערוץ משפטי וערוץ טיפול. שקשר עם המח"ט זה דבר אחד והקשר המשפטי זה דבר אחר".

השיחה שגרמה למבוכה בצה"ל

כאמור, השיחה בין אל"מ חזות לבין אביו של אזריה גרמה לשופטים לזמן אותו לתת עדות. “צ’רלי, אני רוצה לפגוש אותך ולבוא לדבר איתך בלי שום גורמים מתווכים”, נשמע המח”ט מפציר באב באחת ההקלטות. “אם אתה רוצה, אני יכול גם לחבר אנשים בכירים מאוד ולהיפגש במקום לא פורמלי, על אזרחי, כדי לדבר איך אנחנו יכולים להמשיך מכאן לפני שנמשיך לאבד שליטה על האירוע הזה. נראה אם אפשר להגיע להסדר כלשהו ולהסכמה, כי אני מניח שלא אתה ולא אני אוהבים את המצב שנקלענו אליו”.



האב, שהעיד בבית הדין כי נגד בכיר בחטיבת כפיר התקשר אליו כדי לשאול אותו על פשר הפגישה, הלך עם ההקלטות לעורכי דינו של בנו וחשף אותן. “הבנתי שהמח”ט לא כיבד את הסודיות של הפגישה”, סיפר האב צ’רלי על דוכן העדים בבית הדין. “ולכן הלכתי לעורכי הדין שלי וסיפרתי להם”.



עורכי הדין טענו כי מדובר בשיבוש חמור של הליך משפטי ואף דרשו לפתוח בחקירה. בין היתר עתרו עורכי הדין לבית המשפט ודרשו לזמן את המח”ט כדי להסביר מי שלח אותו לפגישה. אם יבחר אל”מ חזות לקחת אחריות על ההחלטה להיפגש עם האב, הוא יצטרך לספק תשובות נוספות. למשל לשאלה מדוע פגש את צ’רלי אזריה ובמשך כמעט שעה ניסה לשכנע אותו לבוא ולפגוש את צמרת צה”ל, שכללה לדבריו את עוזר הרמטכ”ל, ראש אכ”א, שמשמש גם כדובר צה”ל, אלוף פיקוד המרכז והפרקליט הצבאי הראשי.



אל"מ גיא חזות, מח"ט כפיר. צילום: דובר צה"ל
אל"מ גיא חזות, מח"ט כפיר. צילום: דובר צה"ל



בשיחות נשמע המח”ט אומר עוד לאב המודאג: “תראה, מה שאני מציע לך זה את הדברים הבאים. אני יכול להפגיש אותך עם הסנגור הראשי של צה”ל, שיכול להציע לך לפי אילו אפשרויות אתה יכול להתקדם. דרך הסנגוריה של צה”ל, בין אם זה ייעוץ נוסף או בין אם זה לצרף מישהו נוסף לצוות של ההגנה. אני יודע רק ממה שקראתי וממה שלמדתי בסוף השבוע האחרון על קו ההגנה הזה, שלפחות ממה שקראתי, הוא לא היה מוצלח עד עכשיו”.



עוד נשמע מח”ט חזות אומר לצ’רלי האב כי “אני גם אומר פה בצורה ברורה מאוד, אני לא מייצג רק אותי. אני מייצג את כל הצבא, בכל מה שקשור לתנאי הת”ש, הסיוע לבן שלך, מה שאתה רוצה - יש לך סיוע ישיר, יש לך קו ישיר אלי. אם הבן שלך במצוקה, אם חסר לו משהו ואם התנאים הם לא תנאים. כל דבר”.