מי אחראי לחיסולו של בכיר הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה? אלמונים רצחו ביום שישי בלילה ביריות את מאזן פוקהא (35), איש הזרוע הצבאית של חמאס ששוחרר במסגרת עסקת שליט. היורים נמלטו מהמקום. היום (שבת) אחר הצהריים הוא הובא לקבורה בטקס בנוכחות בכירי חמאס, שהטילו את האשמה בחיסול על ישראל ואיימו כי ינקטו בצעדי תגובה למותו. 

משרד הפנים בעזה מסר כי כוחות הביטחון של חמאס פתחו בחקירה. "האירוע מזכיר בסגנון את חיסול מהנדס אל-קסאם בתוניסיה", דיווחו כלי התקשורת ברצועת עזה. עדיין לא ברור מי אחראי לאירוע ומה המניע שעומד מאחורי הרצח, אך בחמאס, כאמור, מאשימים את ישראל בחיסול. 
בהודעה מיוחדת שהוצאה בשעה 2:30 לאחר חצות, התייחסה הזרוע הצבאית של חמאס לרצח "המפקד" בגדודי עז א-דין אל-קסאם. "ההתנקשות תוכננה ובוצעה על ידי האויב הציוני", נאמר בהודעה. "האויב נושא באחריות לפשע שלו".

בהודעה נאמר כי "המשוואה הזו, בה האויב רוצה לבצע התנקשות שקטה כלפי גיבורי ההתנגדות, תישבר. האויב יתחרט על היום בו התחיל במשוואה הזו. אנו מבטיחים לאומה ולעם שלנו, שהאויב ישלם מחיר הפשע. מי שמשחק באש, נכווה ממנה".
נכלא על הפיגוע בצפת, המשיך לתכנן טרור באיו"ש
האירוע התרחש ליד ביתו של פוקהא, שנורה מלפחות שבעה כדורים מטווח קצר, בשכונת תל אל-הווא בדרום עזה. פוקהא הוא תושב טובאס בגדה המערבית שריצה עשר שנות מאסר מתוך תשעה מאסרי עולם שנגזרו עליו, וגורש במסגרת עסקת שליט לרצועה. הוא הורשע ונשפט ב-2003 לתשעה מאסרי עולם אחרי שהורשע בשליחת המפגע לבצע פיגוע התאבדות באוטובוס אגד בצפת, ורצח תשעה ישראלים.
פוקהא נחשב לאחד ממכווני הפיגועים בגדה המערבית בשנים האחרונות במסגרת מה שמוגדר "מטה הגדה" של חמאס. הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה הודעת אבל בעקבות חיסולו של פוקהא. ראשי חמאס, בהם אסמעיל הנייה, יחיא סנוואר וחליל אל-חיה הגיעו לבית החולים שיפא בעזה, לשם הובאה גופתו. "לא נסלח לישראל על ההתנקשות בחיי חברי לכלא", אמר סנוואר. "אין ספק שהעונש יגיע". 

הלווייתו של מאזן פוקהא. צילום מסך


אביו של פוקהא אמר לכתב סוכנות הידיעות הפלסטינית "ספא" כי קציני שב"כ הגיעו לביתו, ואיימו שאם לא יחדל מפעילות נגד מטרות ישראליות "אז ידנו תשיג אותו". לדברי האב, "עניתי שאני לא יכול להשפיע עליו, כי הרחקתם אותו לעזה. באחד המקרים, התקשרתי בנוכחות איש שב"כ ומאזן אמר לו, אתה בא לאיים על אבא ואמא הזקנים. אם אתה גבר, אז תבוא אלינו לעזה".
בכיר חמאס מחמוד א-זהאר, אמר כי "הכיבוש הישראלי התן סימנים מקדימים שהמצב ברצועה לא יהיה כמו שהיה, והמסר הגיע. אנחנו נדע מי אחראי להתנקשות בחייו של פוקהא. דמו לא יהיה לחינם".

המחוסל מחמאס בראיון עבר: שב"כ גורם לרדיפה וחיסולים של משוחררי שליט. @zeragil עם כל הפרטים >>https://t.co/NTupOmPA4p pic.twitter.com/GwKKIx2uAM

— חדשות 10 (@news10) March 25, 2017
דובר חמאס חוסאם בדראן הגיב: "הכיבוש אחראי להתנקשות בחייו של פוקהא. נתניהו יודע שדבר זה לא יעבור כך".
חבר הלשכה המדינית של חמאס, עיזת א-רישק, אמר כי "הכיבוש ישלם מחיר על ההתנקשות שבוצעה על ידי מוגי לב, סוכני הכיבוש, באמצעות אקדח עם משתיק קול".
כל הפלגים הפלסטיניים פרסמו הודעות שקראו לרדוף אחר המחסלים. דובר פתח ברצועה, פאיז אבו עיטה, אמר כי "ההתנקשות בחייו של מאזן פוקהא היא פגיעה בכל הפלגים הפלסטינים ובכל פלסטיני".