בעקבות מעורבות מאחורי הקלעים של ישראל, משבר החשמל בעזה נפתר באופן חלקי וזמני. המהלך משקף בריתות ושיתוף פעולה בין גורמים שלכאורה נמצאים במצב של עוינות ביניהם. מצרים, בעקבות פניות של ישראל, אף שישראל אינה מודה בכך, העבירה אתמול 11 מכליות סולר ואמורה הייתה להעביר אמש עוד 11 מכליות, ובסך הכל ייכנסו לרצועת עזה 1.1 מיליון ליטר סולר להפעלת תחנת הכוח המקומית.



משמעות הדבר היא כי החשמל ברצועת עזה יחזור בממוצע לשש שעות אספקה על כל 12 שעות של הפסקה. ואולם, לא ברור כמה זמן תימשך האספקה בקצב הזה.



אספקת הסולר ממצרים נעשתה על אף הלחצים של הרשות הפלסטינית, ששלחה מכתבי פיטורים לעובדי התחנה בעזה אם יפעילו אותה. העובדים, הנתונים בין הפטיש של אבו מאזן לסדן של החמאס, הסכימו להפעיל את התחנה.




אבו מאזן מנסה לקומם את אוכלוסיית עזה נגד חמאס




הדבר מבליט ביתר שאת את המאבק המתנהל על גבם של שני מיליון עזתים, בין הרשות לשלטון החמאס ברצועה. אבו מאזן מוכן, למען הפוליטיקה הפנימית, להחריף את המשבר ההומניטרי, בתקווה שבסופו של דבר יצליח לקומם חלק מהאוכלוסייה המקומית נגד חמאס.



גם ישראל מצויה בדילמה לא פשוטה. אולם אף שהיא נענתה לרשות הפלסטינית, כדי לא לפגוע עוד יותר במעמדו של אבו מאזן, מאחורי הקלעים היא עשתה כל מאמץ כדי שלא להחריף את המשבר. זאת ביודעה שזה עלול להביא לתגובה של חמאס שתופנה כלפיה בהסלמה ואף בעימות צבאי.



לכן ישראל ניהלה מגעים מאחורי הקלעים עם מצרים, כדי שזו תיחלץ לעזרת עזה. אפשר שהייתה מעורבות גם של מוחמד דחלאן, הנמצא בקטאר ופועל ממנה. דחלאן, בן עזה, נחשב ליריבו של אבו מאזן ובכירים נוספים בתנועת הפת"ח. מעורבותו במשבר מעידה כי אפשר שגם קטאר, שעומדת מאחוריו, הייתה מעורבת בדרך זו או אחרת בניסיונות למצוא פתרון למשבר ואולי אף מימנה את העברת הסולר המצרי.



עם זאת, מדובר בפתרון זמני וייעשו מאמצים, בעיקר במעורבות של מתאם פעולות צה"ל בשטחים אלוף יואב (פולי) מרדכי, כדי להגיע להסדר לטווח ארוך ולפתרון של הבעיה.



בהכנת הידיעה השתתף חיים איסרוביץ