חקירת פרשת הצוללות מתקדמת וההערכה כי לא מן הנמנע שראש הממשלה יצטרך גם הוא למסור עדות בפרשה. אתמול העיד גם ח"כ יאיר לפיד שכיהן במהלך האירועים המדוברים כשר האוצר. מוקדם יותר העיד בפעם השלישית מאז ראשון האחרון במשך קרוב ל-10 שעות עו"ד דוד שמרון פרקליטו של המתווך בעסקה מיקי גנור, ששוהה עדיין במעצר.



לפיד אמר הערב (רביעי) בראיון לחדשות 2 כי "מדובר בפרשת השחיתות הגדולה ביותר בתולדות המדינה" והוסיף: " זה כבר לא שחיתות, זה בגידה במולדת כי זה מסכן את ביטחון ישראל – זו קומבינת הצוללות. קומבינת הצוללות היא קומבינה של שחיתות וביטחון, וביטחון זה קודש הקודשים".



המשטרה חושדת שמסמכים הקשורים לעסקת הצוללות נגרסו במשרדו של איש העסקים והמתווך בעסקה מיקי גנור, חלקם הועברו לארכיון וכל זאת בתקופה שהחקירה בעניין הפרשה כבר החלה. כך עלה במהלך הדיון בעניינו של רונן שמר, אחד מעובדיו של גנור העצור בפרשה ושופטת בית משפט השלום בראשון לציון עינת רון החליטה להאריך את מעצרו בארבעה ימים נוספים. 



החוקרים אסרו על שמרון לנהל שיחות או קשר עם ראש הממשלה כדי למנוע מצב של שיבוש חקירה. עוד חשוד שנחקר אתמול פעם נוספת על ידי חוקרי היאל"כ הוא מפקד חיל הים לשעבר , האלוף במיל' אליעזר (צ'ייני) מרום, שנחקר בפעם השנייה במשך כתשע שעות.

מסר עדות. ח"כ לפיד


כידוע, מנהלים חוקרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433 במשטרה חקירה בהקשר לפרשת הצוללות המכונה פרשה 3000 ועניינה חשדות לעבירות שוח, מרמה, הלבנת הון וניגוד עניינים חמור במסגרת העדפת תאגיד סינקרופ הגרמני על פני חברות אחרות שהציעו רכישת צוללות וספינות לישראל.

עו"ד שמרון, פרקליטו של גנור שתיווך בעסקה הביטחונית, מוכר כמקורבו ובן דודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שבמסגרת ניהול המשא ומתן עודד לקידום העסקה. חוקרי היאל"כ שיזמינו בימים הקרובים לאחר קבלת אישורו של היועמ"ש מנלבליט את נתניהו למסירת עדות בלבד. בשלב זה, מנסים לבדוק האם פעלו נתניהו ועו"ד שמרון בניגוד עניינים חמור שעה שבמקביל עודדו את העסקה כל אחד ממניעיו שלו לכאורה.

מיקי גנור בעת הדיון על הארכת המעצר. צילום: אבשלום ששוני


על פי הידוע, היה אמור עו"ד שמרון לקבל למעלה מ - 700 אלף ש"ח כשכר טרחה בעסקה כאשר גנור היה אמור ליהנות מרווח מעסקת תיווך הנאמד בכ - 10 מיליון אירו. פרקליטו של עו"ד שמרון אמר במהלך חקירת מרשו כי הוא שמח שניתנת לו הזכות להשיב על כל שאלות החוקרים בהתייחס לפרשה ולמעורבותו בה. "ככל שתתקדם החקירה אני מאמין שיובהר לחוקרים כי אין לו יד בביצוע עבירות כלשהן", אמר.

במשטרה הצליחו להתחקות אחר חשבון בנק בקפריסין אותו על פי החשד פתח מפקד חיל הים לשעבר האלוף במיל' מרום, אולם עתה מנסים החוקרים להשלים את הפאזל בהקשר לנתיב הכסף. ידוע כי חלק מהסכום שיועד לשכר הטרחה הועבר לחשבון בנק אחד, הכספים בגין העמלה והתיווך בעסקה לחשבון אחר שגם פרטיו ידועים לכאורה וסכום לא מבוטל לחשבון של העסקה.

אלא, שסכומים נוספים בהיקפים לא מבוטלים הועברו לחשבונות בנק ויעדים שטרם הושלמה חקירת זהותם וההערכה כי אלו היוו את כספי השוחד.
בית המשפט שהתייחס להארכת מעצרו של עו"ד רונן שמר, הבהיר כי המשטרה מבצעת פעולות חקירה רבות וכי אספה בימים האחרונים מסמכים רבים וממצאים המחזקים את החשדות כנגד המעורבים.

עו"ד יעל גרוסמן, אשר מייצגת את רונן שמר, מסרה לאחר הארכת מעצרו: "עו"ד שמר עובד כשכיר אצל גנור ומבצע עבורו עבודה טכנית בלבד. הוא אינו מעורב בעסקיו ואין לו כל אינטרס בהם. המשטרה פועלת להאריך את המעצר בכדי לקבל ממנו מידע על פעולות של אחרים שכאמור אין לו שום שותפות בהן".