"אני מרגיש כמו שר הבריאות הסורי" - ממחיש ראש מדור רפואה בפרוייקט "שכנות טובה", ד"ר סרגיי קוטיקוב, את התחושות המיוחדות לטפל באלפי פצועים וחולים מסוריה. צה"ל חשף היום (רביעי) את הפעילות המיוחדת של פרוייקט "שכנות טובה", הכולל טיפול בפצועים וחולים, רבים מהם ילדים, שמתגוררים בכפרים הסמוכים לגבול ולעיתים ובמקביל, אספקת חבילות מזון, ציוד הומניטארי ודלק, כסיוע הומניטארי.
ד"ר מסעוד ברהום מסביר על הטיפול בפצועים. צילום: דובר צה"ל

 מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה טיפלה ישראל בכ-3,000 פצועים וחולים שהגיעו מסוריה. "מדובר במבוגרים, ילדים ואמהות, כאשר אנו נותנים דגש לפעילות רפואית מרחיבה לילדים", סיפר ד"ר קוטיקוב. "יש לנו קשר עם גורמי רפואה מעבר לגבול ובהתאם לצורך אנו קולטים ומטפלים. לעיתים אנו גם מעניקים לילדים הסובלים מבעיות רפואיות, בדיקות בבתי חולים בצפון הארץ", הוא מסביר.

טיפול בפצועים הסורים. צילום: דובר צה"ל

 ד"ר קוטיקוב מתריע כי בעקבות מלחמת האזרחים מערכות התשתית בכפרים הסורים הסמוכים גבול קרסו. "מאז פרוץ המלחמה המצב הידרדר. אין כיום תשתיות מים ואין חשמל. בדרך כלל מדליקים חשמל באמצעות גנרטורים וצריך לספק להם סולר. בחורף מאוד קר באזור וכפריים נאלצים להתחמם באמצעות העברת מדורות", הוא אומר – "אנחנו גם מספקים משאות וצנרת מים, כי שתיית מים מהבארות שאינן עברו תהליך של חיטוי עלולה לגרום למחלות. אנו מסייעים בשיפור התשתיות".

טיפול בפצועים הסורים. צילום: דובר צה"ל

 

איך התחושה?
"הסיפוק עצום. אנחנו שוברים בפעילות שלנו את הקרח. אנשים גדלו עשרות שנים בידיעה שישראל היא האוייב. כשהם מגיעים רואים דריכות ליד הגבול, אבל אחר כך הקרח השבר והם חוזרים עם חיוך".
 
מתי מגיעים המטופלים?
"ישנם מקרי חירום שמגיעים מיידית, אבל בדרך כלל מגיעים בשעות החשיכה, מסיבות בטחוניות ולאחר תיאום".

אתה מרגיש בחשדנות בצד השני?"ככל שעובר הזמן החשדנות יורדת, כי נוצרים יחסי אמון, אבל היא קיימת. היה לי מקרה של סבתא שהגיעה עם הנכדה לטיפול רפואי. כנראה שמהתרגשות האישה הקשישה חשה ברע ואז עשינו לה בדיקת א.ק.ג ללב. בהתחלה היא נבלה וחששה שמנסים להרוג אותה בהתחשמלות". 

טיפול בפצועים הסורים. צילום: דובר צה"ל

 
מפקד סיירת גולני, רס"ן עמיחי הוד, שהוא וחייליו מאבטחים את פרוייקט "שכנות טובה" במרכז ובצפון רמת הגולן, מדגיש שמדובר בפעילות הומניטארית ערכית, שיוצרת תחושת סיפוק.
"התחושה שלי מושלבת. אנחנו רגילים לפעילות מבצעית וכאן מבצעים פעילות הומניטארית. כשאתה רואה ילדה מפוחדת מגיעה לגבול ואחרי הטיפול חוזרת מחוייכת, זה שווה הכל", הוא אומר – "כמו שלאדם בעיר יש סיפוק כשהוא מתנדב למען הזולת, כך התחושה אצלי ואצל החיילים. יש כאן נופך ערכי חשוב שלוקחים אותו גם לאחר השירות הצבאי. התפקיד שלנו הוא גם לחנך".

טיפול בפצועים הסורים. צילום: דובר צה"ל

 
אתה חושש שבין מקבלי הטיפול, יהיה חלילה מחבל?
"יש כאן אתגר מקצועי. אני לא יכול לדעת אם אישה שמגיעה לקבל טיפול אינה מחבלת, ולכן, אנחנו ל מורידים את המבצעיות ושומרים על דריכות ועירנות. הצלחנו לשלב מבצעיות והומניטאריות".