עשרות פעילי ימין, בהם גם ילדים ותינוקות, נכנסו הערב (שלישי) ל"בית המכפלה" בחברון, הסמוך למערת המכפלה ורכישתו מוטלת בספק. על פי הפעילים שנכנסו לבית, הפעולה באה כתגובה לגמגום הממשלה בעניין הר הבית והפיגועים האחרונים. כוחות צה"ל ומג"ב שהגיעו לנקודה פעלו כדי לפזר את המתנחלים.


"בית המכפלה נרכש כבר לפני מספר שנים אולם ברוב חרפה ממשלת ישראל מונעת מגורי המשפחות בבתים שרכשו, כבר למעלה מ-5 שנים ללא שום צידוק מוסרי או חוקי". עוד הוסיפו הפעילים כי "בימים אלו של שפך דם יהודי, שכול ופיסול של ממשלת ישראל אל מול אויבינו, אנו קוראים לממשלה להרים בעוז את דגל ההתיישבות והנאמנות לארץ ישראל. אל מול רצח יהודים, אל מול גמגום לאומי, אנו דורשים ממשלת ישראל לאפשר את מגורי המשפחות בבית המכפלה לאלתר".

מתנועת "שלום עכשיו" נמסר בתגובה לניסיון ההשתלטות על הבית: "לאחר שכשלו פעם אחר פעם בהוכחת בעלות, החליטו המתנחלים לצפצף על החוק ולפלוש למקום, במטרה להקים התנחלות לא חוקית שתבעיר את האזור. אנו קוראים לראש הממשלה לנקוט באפס סובלנות אל מול חבורת העבריינים  ולהורות מיד על פינוי בית המכפלה". גם בתנועת "שוברים שתיקה" קראו לממשלה לפנות את המתנחלים שנכנסו לבית המכפלה ואמרו: "עוד התנחלות בחברון תוכיח שוב שממשלת ישראל היא משתפי״ת של המתנחלים בניקוי העיר חברון מתושביה הפלסטינים. לאחר שממשלת המתנחלים לא הצליחה להדליק את האש בהר הבית מתנחלי חברון זרקו עוד ״בקבוק תבערה״ למדורה. את המחיר של עבריינות המתנחלים כל חייל ששירת בחברון מכיר היטב ואת המחיר נשלם כולנו".

בית המכפלה בחברון, צילום: סוכנות תצפית
בית המכפלה בחברון, צילום: סוכנות תצפית


נרכש ב-2012, ומאז נמצא במאבקים משפטיים

הכניסה ל"בית המכפלה" היום אינה הניסיון הראשון לאכלס את הבית, שנמצא בעיר המעורבת היחידה ברחבי יהודה ושומרון. בשנת 2012 נכנסו 15 משפחות, שטענו כי הן רכשו את הבית מבעליו הפלסטינים, באמצעות אנשי קש, אך פונו משם כעבור שבוע, וזאת לאחר ששר הביטחון דאז, אהוד ברק, הוציא צו פינוי למבנה, תוך שהוא מצהיר כי לא יאפשר מצב בו "ננקטות פעולות המנוגדות לחוק, במטרה לקבוע או להכתיב לשלטון עובדות בשטח". הסמכות לאישור איכלוס בתים ביהודה ושומרון שמורה לשר הביטחון.

לאחר פינוי הבית, הוא נאטם, והחל מאבק משפטי בנוגע לחוקיות המכירה. פלסטינים אשר לא היו מעורבים במכירה טענו כי הם בעלי המבנה ולא נתנו את הסכמתם למכירתו, כמו כן, המנהל האזרחי סירב לרשום את עסקת המכירה מספר פעמים, וגם נושא זה נמצא תחת מאבק משפטי.