פינוי ישובים בצפון יעמוד במרכז תרגיל ענק שצה"ל פותח בו היום (שני) כדי לתרגל אפשרות של מלחמה כוללת עם חיזבאללה. התרגיל, "אור הדגן", הקרוי על שמו של ראש המוסד מאיר דגן ז"ל, יתקיים בהיקף של גיס (כמה אוגדות) ובמסגרתו יגויסו בגיוס פתע עשרות אלפי אנשי מילואים. בתרגיל ישתתפו גם חיילים סדירים. חיילים "ישחקו" את תפקיד האזרחים מהישובים שיהיו צריכים להתפנות בעת מלחמה. מדובר בתרגיל הגדול ביותר של צה"ל מזה 19 שנה. 



בתרגיל ישתתפו כל מערכי צה"ל כולל חיל האוויר, חיל הים, מודיעין, תקשוב וסייבר וכמובן יחידות של זרוע היבשה. התרגיל מיועד להתמודד עם היכולות המשופרות של חיזבאללה, הנהנה מתמיכה הולכת וגוברת של איראן. יכולות אלה שופרו במרוצת מלחמת האזרחים בסוריה. חיזבאללה הפך מארגון טרור וגרילה לצבא של כארבעים אלף לוחמים. וכמו כל צבא הוא הקים לעצמו מסגרות צבאיות בדרג של גדודים ואף חטיבות. 

התרגיל בצפון. צילום:דובר צה"ל


יחידות אלה יכולות לנוע במהירות בכוחות גדולים יחסית. על פי כל הערכות המודיעין, במקרה של מלחמה חיזבאללה יפרוץ לתוך שטח ישראל מתוך מטרה להשתלט על ישובים. וזאת במקביל לירי מסיבי של רקטות וטילים, עד כדי אלף ליום.

מפה המתארת את תרגיל "אור הדגן". צילום: דובר צה"ל
מפה המתארת את תרגיל "אור הדגן". צילום: דובר צה"ל


משום כך, התרגיל, שיימשך שבועיים, מיועד לתת מענה לכל התרחישים האלה. עם זאת, למרות תמיכת איראן, להערכת צה"ל, חיזבאללה נשאר ארגון מבודד אבל מנהיגו חסן נסראללה אינו "בובה איראנית" ויש לו מרחב תמרון לקבל החלטות. ואולי יותר חשוב, מאז ההתנקשות במנהיגו הצבאי מוסטפא באדר א-דין בדמשק, ככל הנראה בהוראת או אישור איראן ונסראללה, הארגון מתקשה לתפקד צבאית.

במהלך התרגיל ייבחנו החיילים המשתתפים גם בסוגיות של ביטחון מידע ויתרגלו אפשרות שחיזבאללה ינסה באמצעות לוחמת סייבר להשיג עליהם מידע, ולכן הוחלט כי במהלך התרגיל המשתתפים לא יוכלו לשאת טלפונים ומחשבים.


 
לפני כחודש התקיים תרגיל מיוחד של מחלקת המידע בצה"ל, שהיא חלק מאמ"ן, שנועד לדמות אפשרויות ותרחישים שחיזבאללה ינסה לגייס חיילים ולחדור לכלים הדיגיטליים שלהם ברשתות החברתיות. במסגרת התרגיל שנקרא "חסיון חברתי" נבחנו 350 חיילים. תרגיל זה היה אחד הלקחים מהחשיפה של מחלקת ביטחון מידע, לפני כמה חודשים, של נסיונות חמאס לחדור לרשתות חברתיות ולגנוב זהויות של אנשי צבא בפייסבוק, בטוויטר ועוד.