בעקבות פיגוע הטרור בהר אדר, שבו נרצחו שלושה ישראלים, הגיע הבוקר (שלישי) לזירת הפיגוע מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, שאמר: "התגובה המהירה של לוחמת ולוחם, אחד מהג'יפ ואחד ליד הג'יפ הביאה למותו ולסגירת האירוע. ללא הירי הוא היה ממשיך במשימתו הרצחנית". השר לביטחון פנים גלעד ארדן הוסיף כי "יש להטיל סגר על איו"ש בחגים", טען כי "נבחן את אישורי העבודה". בתוך כך, מתברר כי בצה"ל, יש להניח, יבדקו את מדיניות ההיתרים ואת בניית הפרופיל של המחבל הפוטנציאלי. בצה"ל חושבים שצריך להמשיך במדיניות של מערכת הביטחון, לפיה יש להעניק היתרי עבודה ולאפשר לפלסטינים לנהל את החיים בצורה כמה שיותר נורמלית ושגרתית בלי ענישה קולקטיבית.



תדריך המפכ"ל בזירת הפיגוע בהר אדר. צילום: קובי ריכטר/TPS

לדברי השר, "אני ביקרתי בזירת הפיגוע ומצטרף להערכת המצב במועצה. ספגנו הבוקר פיגוע קשה ולבנו עם משפחות הנרצחים, ואני כמובן מאחל החלמה מהירה לפצועים. הפיגוע הזה מוכיח שוב שאנו חיים בעידן שבו העורף הפך לחזית. שוטרי ישראל והאזרחים הם אלו שמתמודדים קודם כל עם אירועי הטרור, ושוב שוטרי מג"ב בחתירה אמיצה למגע מנעו פיגוע קשה הרבה יותר, וכידוע תוצאות הפיגוע קשות מאוד".



לטענתו, "מדובר במחבל שאין לו עבר שניתן ללמוד ממנו על מסוכנות מיוחדת. ראיתם את הכוחות המיוחדים של המשטרה שנמצאים כאן בסקירות במסגרת חקירת הפיגוע. לי הוצגה בימים האחרונים היערכות משטרת ישראל לחגים, כמפלס שההסתה וכוונות הפיגועים עולה, אך לא הייתה התראה נקודתית לפיגוע. מדובר בטרור אידיאולוגי שמבוסס באסלאם קיצוני שקורה להרוג את הכופרים. אי אפשר לדבר כאן על מאבק לאומני טריטוריאלי. הסכסוך שאנו חיים בתקופה שלו הוא דתי ולא טריטוריאלי".



הוא הוסיף: "אנחנו נמשיך מכאן להערכת מצב ויש צורך לבחון את נושא אישורי העבודה בישראל, אך לא לקפוץ למסקנות חפוזות. עלינו לקיים סגר באיו"ש בתקופת החגים.



המפכ"ל: "ללא תגובת לוחמי מג"ב המחבל היה ממשיך במשימתו הרצחנית"



"שוב יש לנו את מג"ב בחוד", טען רב ניצב אלשיך, שהסביר כי "מדובר בפועל שיש לו היתר עבודה ביישוב, מוכר על ידי מי שמקבל את הפועלים בבוקר. מדובר במשימה שגרתית. הוא פותח באש על הסובבים איתו. התגובה המהירה של לוחמת ולוחם, אחד מהג'יפ ואחד ליד הג'יפ הביאה למותו ולסגירת האירוע. ללא הירי הוא היה ממשיך במשימתו הרצחנית. זה אירוע קשה, לשם הולכים כל הפיגועים - מחפשים את העורף, המעברים והמקומות בהם יש מגע קצר עם כוחות הביטחון. הפעם המחיר הוא כבד מאוד בפגיעה במאבטחים ובשוטרי מג"ב שעושים את המשימה הזו". 



הוא הוסיף כי "לצערי אין פרופיל למחבלים. אנחנו רואים מבוגרים, מבוגרות, נשים נשואות, צעירים. אפשר לראות שחלק נכבד מהמפגעים הם כאלה שיש להם רקע אישי, מה שראינו פחות באינתיפאדה השנייה. זה יכול להיות כל אחד שמחליט שנמאס לו ואת זעמו הוא מכלה בפיגוע". 



בתוך כך, הוא טען שעדיין לא התקבלה החלטה ביחס לתגובה שבה תנקוט מערכת הביטחון לאחר האירוע: "לא קיבלנו עדיין החלטות בנושא, אנחנו עולים להערכת מצב עם הצבא ונבדוק אם יש דברים שצריך לשנות. יש להבין שמעבר של פועלים הוא אחד הצרכים של החברה הישראלית. אין דבר שאין בו סיכונים". 



כוחות משטרה בזירת הפיגוע. צילום: TPS
כוחות משטרה בזירת הפיגוע. צילום: TPS



ניצב יורם הלוי, שהגיע למתחם יחד עם המפכ"ל, הסביר: "אנחנו פותחים את הבוקר עם אירוע חריג ורע מבחינתנו. אנחנו נמצאים בהר אדר במעבר של עובדים שמגיעים לפה כל בוקר. עם הגעתם מגיע לפה מחבל שמוחשד על ידי רבש"ץ היישוב, המאבטחים ושוטרי מג"ב. הוא נבדק בשלב ראשון ומיד לאחר מכן שולף אקדח, ובטווח קצר פוגע בשני מאבטחים ובשוטר מג"ב, ופוצע את הרבש"ץ. המחבל נורה ונהרג".



ניצב קובי שבתאי, שהיה אף הוא חלק מקבוצת אנשי הביטחון שהגיעו למקום, אמר כי "כרגע, ממה שאנחנו מבינים האירוע התרחש מספר שניות ספורות. התגובה הייתה מדויקת, ולצערי שילמנו מחיר כבד".