לראשונה זה יותר מעשור, נכנסו היום (ראשון) נציגים רשמיים של הרשות הפלסטינית, בליווי בכירים מצרים לרצועת עזה דרך מעבר ארז, וזאת במטרה להתחיל את העברת הכוח ברצועה חזרה לידי הרשות הפלסטינית. בין הבכירים שנכנסו לרצועה היו שר התרבות הפסלטיני איהאב בסיסו, שמוצאו מעזה ומהצד המצרי חאזם חיירת.



בסיסו ריים מסיבת עיתונאים ממשרד בעזה, כשמאחוריו מתנופף דגל הרשות הפלסטינית והבטיח כי "ממשלת הפיוס הלאומית תתגבר על כל המכשולים בדרך לאחדות", בעוד דובר משרד הפנים מטעם החמאס הוסיף כי "אנחנו מצפים לפתוח דף חדש בנוגע לפיצול ולהגיע לפיוס שידגיש את הנחישות של העם הפלסטיני ושומר על זכויותיו". בנוסף לכך, וכמחווה של רצון טוב, שוחררו חמישה אסירים מארגון פתח שהוחזקו על ידי החמאס.



אסיר פתח ששוחרר על ידי החמאס מתאחד עם משפחתו, צילום: AFP
אסיר פתח ששוחרר על ידי החמאס מתאחד עם משפחתו, צילום: AFP



כזכור, הביקור היום התאפשר בשל הודעה שפרסם ארגון החמאס באופן מפתיע לפני כשבועיים, אז הודיע כי הוא מוכן לפרק את ממשלת הצללים ששלטה ברצועת עזה דה פקטו מאז הפיצול בין הרצועה לגדה המערבית ב-2007, ולקבל חזרה את מרות הרשות, וזאת לאחר מאמצים מצריים רבים להגיע לפיוס בין תנועות חמאס ופתח. 



בהודעה הרשמית שפרסם הארגון, נאמר כי ממשלתו מוכנה לערוך שיחות פיוס עם תנועת פתח בראשותו של אבו מאזן, ולערוך בחירות כלליות ברשות הפלסטינית. כמו כן, במשלחת ארגון הטרור שנוכחת בקהיר אמרו כי הם מוכנים לפזר את הוועדה המנהלית השולטת ברצועת עזה ובכוונתם לנהל משא ומתן להקמת ממשלת אחדות שתשלב את כל הפלגים ברצועה. זהו לא מאמץ הפיוס הראשון בין הארגונים, אך נראה כי המאמץ הנוכחי של הצדדים הוא רציני יותר, ואולי אף יבשיל לתוצאות אמת.