בלעדי למעריב:חיילי מילואים מתקוממים נגד החלטת משרד הביטחון לאפשר את מימוש ההטבות של חברי "מועדון בהצדעה" רק לאלו המשתמשים בכרטיס האשראי של לאומי קארד. ההחלטה שעוררה סערה נכנסה לתוקף החל מהשבוע שעבר. "מועדון בהצדעה" שהוקם לפני כשבע שנים על ידי משרד הביטחון וצה"ל, נועד להיטיב את חיילי המילואים, באמצעות מתן הנחות, החל מכרטיסים לסרטים בבתי קולנוע, דרך מופעים, אירועים, רכישת מוצרים, פוליסות ביטוח ואף השתתפות במבצעי מכירת של דירות, בדומה למבצעים שמקיימת "חבר" למשרתי הקבע וגמלאי מערכת הביטחון.



מימוש ההטבות עד להנחייה החדשה נעשה באמצעות רכישה באתר האינטרנט של המועדון, תשלום בכל כרטיס אשראי וטעינה של כרטיס 'מועדון בהצדעה' (כרטיס פלסטיק בדומה לכרטיס קופת חולים).



הזכאות לחברות במועדון היא של כל חייל מילואים, ששירת לפחות במשך 20 ימי מילואים במשך שלוש שנים. עד לאחרונה הרכישות ב"מועדון בהצדעה" נעשו באמצעות כרטיס החבר וכרטיס אשראי של כל חברה. אבל בעקבות מכרז שהוציא משרד הביטחון, ההתניה כעת לרכישה במסגרת 'מועדון בהצדעה' היא רק באמצעות כרטיס אשראי של לאומי קארד.



"אי אפשר לחייב חיילי מילואים להשתמש בכרטיס של חברת אשראי מסוימת, כתנאי למימוש הזכויות המגיעות להם", אומר אל"מ במיל' אבי סייג, המכהן כיו"ר העמותה למען משרתי המילואים ופועל בנחרצות לביטול ההנחיה החדשה. "אני מחזיק כמה כרטיסים בארנק ולא מעוניין להחזיק בכרטיס אשראי נוסף. ישנם חיילי מילואים צעירים שיש להם כרטיס אשראי של חברה אחרת וכעת הם אינם זכאים לקבל את ההנחות במסגרת 'מועדון בהצדעה'", הוא אומר עוד – "ישנם חיילי מילואים רבים הזכאים ליהנות מההטבות שמגיעות להם במסגרת המועדון, אבל החל מכניסת ההנחיה החדשה לתוקף (ב-15 בחודש) הם אינם יכולים לממש אותן הטבות המגיעות להם כחוק. יש לאפשר לזכאים להטבות להשתמש בכרטיסי אשראי של חברות נוספות".



תרגיל של חיילי מילואים. צילום: דבורה שרר



משרד הביטחון: "ההחלטה נועדה להגדיל את סבסוד ההטבות"



עוד טוענים בעמותה למען משרתי המילואים, כי פרטי המידע של כ-300 אלף משרתי מילואים הועברו לא רק לחברת לאומי קארד, אלא גם לחברת ביטוח גדולה, שנציגים מטעמה החלו להתקשר לחיילי מילואים ולהציע להם הצעות ביטוחיות. "יש כאן פגיעה בפרטיות ושימוש במאגר מידע", מתריע סייג.


בניסיון לשנות את ההנחייה החדשה, נעשו פניות למשרד הביטחון ולגורמים במערכת הפוליטית.



ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) פנה למבקר המדינה בבקשה לבדוק את הנושא. יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) וח"כ מיקי לוי (יש עתיד) פנו לשר הביטחון, אביגדור ליברמן, בדרישה שיקפיא את התנאי של 'מועדון בהצדעה' להשתמש רק בכרטיס אשראי של חברה אחת, עד לקיום דיון פתוח בוועדה. במקביל נעשו פניות לחברי כנסת נוספים ולסגן שר הביטחון, אליהו בן דהן (הבית היהודי) שיתערבו. "לא נרפה ונמשיך להיאבק עד לביטול ההנחייה וקבלת שקיפות מלאה", הודיע סייג.



ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "'מועדון בהצדעה' נוסד בשנת 2010, במטרה להיטיב עם אנשי המילואים הפעילים, התורמים למדינה. המועדון מציע מגוון רחב של הטבות בתחום הפנאי והצרכנות למשרתים בשירות מילואים פעיל. בדומה למועדון 'חבר' ולמועדוני צרכנות רבים, ועל מנת לשדרג את ההטבות לחברי המועדון, הוחלט בצה"ל ובמשרד הביטחון, לאפשר את ההטבות על בסיס כרטיס האשראי של המועדון הניתן בחינם וללא כל עלות, גם לא עתידית".



במשרד הוסיפו כי "ההחלטה נועדה להגדיל את סבסוד ההטבות בדומה למנגנונים הקיימים במועדוני צרכנות, ובכדי להבטיח שרק חברי המועדון הזכאים יהנו מההטבות. יודגש כי מעל מאה אלף מחברי המועדון המהווים את הרוב המוחלט (מעל 70%), כבר מחזיקים בכרטיס אשראי 'בהצדעה' ונהנים מההטבות המשודרגות. משרד הביטחון ימשיך לפעול על מנת להיטיב ולהביע הוקרה למשרתי המילואים ולחיילי צה״ל בכלל. ההטבות שבמסגרת מועדון בהצדעה מסובסד בכ-15 מיליון שקל מדי שנה מתקציב מערכת הביטחון. משרד הביטחון יודע לתת פתרונות גם למסורבי אשראי".