צה"ל חשף היום (רביעי) את יחידת "הגאונים" החדשה שלו. מדובר בגוף טכנולוגי איכותי הקרוי "היחידה הסגולה" שמספרה 3060 הפועלת במסגרת אגף המודיעין (צה"ל) וכפופה לקצין מודיעין ראשי (קמנ"ר). היחידה מפקדת כמעין "בית תוכנה" או חברת הזנק (סטארט-אפ) שתפקידה לשפר את איכות המודיעין שנאסף בכל האמצעים – צילומים, תצפיות האזנות, סוכנים – ולשלב אותם (להתיך בלשון הצבא) לכדי תמונת מודיעין כוללת. יודגש כי היחידה אינה אוספת מידע אלא רק ממזגת את המידע החשאי או הגלוי שמגיע מגופי ה איסוף.



אנשי היחידה מפתחים יישומונים (אפליקציות) או מעדכנים אותם, שמועברים לקציני המודיעין (הקמנ"ים) בכל הרמות – הפקודים, אוגדות, חטיבות ועד לרמת הגדוד. על חלק מההחלטות לפתח מוצר זה מתקבלות בהצבעה של כל השותפים לתהליך. היחידה פועלת בשיתוף פעולה עם שאר החילות בצה"ל כולל חיל האוויר, חיל הים וזרוע היבשה וגם עם שירות הביטחון הכללי והמוסד. מטרה נוספת של היחידה היא להנגיש לכוחות בשטח, גם ברמות בינוניות של גדוד, לאחר שהוא כבר מתחוקר ומעובד. בצה"ל סוג זה של פעילות קרוי לוחמה מבוסס מודיעין (לוחמ"ם) ותכליתו שלרשות המפקד יעמוד מירב המודיעין הטקטי הדרוש לו לקרב.



דרך המלך

כך לדוגמא במבצע צוק איתן בעזה לפני שלוש שנים וחצי הצליחו אנשי היחידה שהתלוו לכוחות והתכונות שהם פתחו, להתריע מבעוד מועד על מטענים ממולכדים או מארבים שנפרסו ובכך למנוע נפגעים לכוחותינו. וכן לסייע לכוחות לייצר מטרות ולמנוע טעויות בזיהוי. האפלקציות השונות המפותחות מספקות צרכים שונים, כך למשל מערכת שזכתה לכינוי " דרך המלך" שמסייעת לקמ"ן להמליץ למפקדים על דרך ההתקדמות הטובה ביותר, בתמרון אל האויב, תוך שהיא מבצעת היתוך מידע של נתונים רבים הקשורים לקרקע, עבירות, ציר נסתר ומיקום האויב והכל בזמן אמת.  



היחידה הוקמה לפני כשלוש שנים וחצי אף שהיא פעלה כבר קודם לכן במסגרות שונות באמ"ן. כבר ב-2006 הצביעה ועדת וינוגרד שחקרה את מלחמת לבנון השנייה, על ליקויים קשים שנתגלו בתפקוד אמ"ן בכל הקשור להעברת המידע לכוחות הלוחמים. לפי דו"ח וינוגרד מידע רב שהיה בידי צה"ל נאגר ונצבר בפקוד הצפון או באוגדות אך לא הגיעו לכוחות הלוחמים בשטח.



בראש היחידה הסגולה עומד י' קצין בדרגת אלוף משנה ומשרתים בה 400 חיילים בסדיר וקבע. כרבע הן נשים. כמו כן משתלבים ביחידה בעקר למשימות של אבטחת איכות ובקרה חיילים עם תסמונות בספקטרום האוטיסטי. ביחידה משרתים עתודאים וגם בוגרים מתכניות האיכות של צה"ל כמו "תלפיות". המשרתים ביחידה הם מהנדסי חשמל, בוגרים של מדעי המחשב ואנשי תוכנה. לדברי מפקד היחידה "אנו בין הטובים בעולם ונמצאים בקדמת טכנולוגיה בתחומנו".