בתום הערכת מצב שקיימה משטרת ישראל בראשות מפקד מחוז חוף, ניצב פרץ עמר, לאחר אירוע הדריסה שאירע הבוקר (ראשון) סמוך לתחנת הרכבת בעכו, קבעה המשטרה כי מדובר בפיגוע על רקע לאומני, וזאת לאחר בחינת ממצאים בזירת האירוע וחומרי התיעוד שבידי החוקרים. עוד עולה על פי החקירה כי הנהג, שהוא תושב שפרעם, ביצע מספר ניסיונות דריסה במספר זירות, אנשי כוחות בטחון, בדגש על דריסה מכוונת של לובשי מדים - שוטרים וחיילים.

אירוע הדריסה ביפו
לפני כן העריכו במשטרה כי הרקע לאירוע הדריסה הוא לא פיגוע, אלא נקמה של הנהג הדורס על דוח תנועה שקיבל מעט לפני שיצא למסע הדריסות. אז נחשד כי כחצי שעה לפני שפגע הנהג בשני חיילים ובשוטר ופצע אותם באורח קל, קיבל הנהג דוח בסך 1,000 שקל, שלאחריו יצא למסע הנקמה, עד שנוטרל ביריות. יחד עם זה במשטרה הבהירו כי כרגע מדובר בהערכות בלבד וכל כיווני החקירה לרבות פיגוע נבדקים, אם כי אי אפשר להתעלם מהתמונה המתבהרת. חוקר שמקורב לנושא הוסיף כי ייתכן מדובר בשילוב של מניע הנקמה ורקע לאומני, אך כאמור, הנחה זו השתנתה לאחר הערכת המצב.

כזכור, האירוע החל לאחר שג'יפ מתוצרת יונדאי פגע בשוטר ברחוב יהושפט הסמוך לשוק בעכו והמשיך בנסיעה וסמוך לתחנת הרכבת בעכו פגע בשני החיילים. הרכב הפוגע נעצר לאחר שהנהג נורה ונוטרל כשמצבו מוגדר קשה, ומהמשטרה נמסר כי בשלב זה הרקע לאירוע עדיין לא ברור. שלושת הפצועים פונו לבית החולים נהריה במצב קל.

"אירוע חמור, זהות הדורס ידועה"

מפקד תחנת משטרת עכו, סגן ניצב יניב רונן, התייחס לאירוע לאירוע, אותו הגדיר כחמור, ואמר כי זהות הדורס ידועה למשטרה. "פועלים בזירה כרגע גם אנשי חבלה וגם אנשי מז"פ. בשעה 11:30 קיבלנו הודעות על מספר אירועים של ניסיונות פגיעה ובעצם גם פגיעה בכוחות הביטחון על ידי רכב נוסע, כאשר בסופו של דבר הוא נעצר על ידי ירי שבוצע כלפיו, ככל הנראה מצורך למנוע סכנת חיים". "אני אומר את זה בזהירות כי אנחנו בשלב הראשון של החקירה, ומתחילים ללמוד את נבכי האירוע הזה. מהעובדות הראשונות עולה כי מדובר במשהו חמור, אבל לא נסיק מסקנות. זהות הנהג ידועה, גם אותו וגם את העניין הזה אנחנו נבדוק לעומק. הוא בבית החולים כרגע" הוא הוסיף. על השאלה האם זה קרה לאחר ניסיון בידוק בטחוני, השיב: "האירוע התחיל ב-11:30 בערך שדווחנו על כך שנעשתה פגיעה באנשי כוחות הביטחון. מה קדם לזה, זה בדיוק מה שנמצא בבדיקה עכשיו", אמר רונן.

שי מרקוביץ, חובש באיחוד הצלה, סיפר: "כשהגעתי למקום יחד עם חובשים נוספים שגרים בסמיכות למקום נתקלתי בנהג רכב פצוע קשה מירי ובהולכי רגל שנפצעו באורח קל ובינוני כתוצאה מפגיעת רכב פרטי. כוחות גדולים של משטרה וצה"ל פועלים בזירת האירוע לבדיקת הנסיבות". חובש רפואת חירום על אופנוע מד"א שמעון דהאן שהגיע מהראשונים למקום הוסיף: "כשהגעתי למקום ברחוב יהושפט ראיתי צעיר כבן 20 יושב כשהוא בהכרה מלאה, אנשים במקום סיפרו שהרכב פגע בו והמשיך בנסיעה, הענקתי לו טיפול רפואי ראשוני, הוא סבל מחבלות בפנים ובגפיים ופינינו אותו לבי"ח כשמצבו קל".

זירת האירוע בעכו, צילום: דוברות מד"א
זירת האירוע בעכו, צילום: דוברות מד"א

ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני), תושב עכו, הגיב לאירוע, שלח איחולי החלמה לפצועים וקרא לתושבי העיר לשמור על איפוק. "עכו תמיד הייתה דוגמא לעיר חזקה וערכית בה מתקיימים חיים משותפים ושכנות חזקה בין תושביה היהודים והערבים", אמר חבר הכנסת, והוסיף כי "גם ברגעי המשבר הקשים שידעה העיר, אנו התושבים, ידענו להתעלות מעל כל גילויי קיצוניות ואלימות ולחבור יחד לשימור את מרקם החיים המשותף. כולי תקווה ואמונה כי חקירת המשטרה תגלה כי לא מדובר בפיגוע מכוון, ואני קורא לכל התושבים בעיר לשמור על איפוק וסבלנות. אבקש לאחל החלמה מהירה לפצועים ומקווה שנחזור במהרה לשגרה הבריאה בעיר"

כזכור, ב-7 בפברואר, מאבטח ישראלי נפצע באורח קל בפיגוע דקירה שהתרחש סמוך לכניסה ליישוב כרמי צור. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי "מחבל הגיע לשער היישוב כרמי צור שבמרחב החטיבה המרחבית 'עציון' ודקר את איש האבטחה במקום. איש אבטחה נוסף פתח בירי לעבר המחבל והרג אותו. האזרח פונה באורח קל לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. כוח צה"ל קפץ לנקודה".