במקביל לתרגיל ההגנה האווירית ה-"גוניפר קוברה" המשותף למערך ההגנה האווירית של חיל האוויר והצבא האמריקאי, נערך השבוע גם תרגיל משותף ויוצא דופן בין גדוד מארינס שנמצא בארץ לגדוד הסיור של הצנחנים. תרגיל המכונה "קאיה גרין". כ-1,000 לוחמי מארינס ומגדוד הסיור של הצנחנים מתאמנים השבוע בשטחי האש של צה"ל ומתרגלים ביחד לוחמה בשטח בנוי.
 
אל מול התרחישים האפשריים שבעת חירום יגיעו לכאן כוחות אמריקניים שיתגברו בעיקר את מערכי ההגנה הישראלים, התרחיש שלוחמי מארינס ילחמו לצד לוחמים ישראלים, בפעילות קרקעית הוא פחות סביר, וחשיבות התרגיל הוא בעיקר בהיבט הלימודי לשני הצבאות.
לוטננט קולונל מרקוס מיינץ, מפקד גדוד המארינס, אמר בשיחה עם כתבים: "אנחנו כאן רק כדי ללמוד ולהתאמן יחד עם כוחות צה"ל, אין כאן עניין של אימון לקראת פעילות מבצעית משותפת, אבל הדבר היחידי שאנחנו יודעים על ההיסטוריה, הוא זה שאנחנו לא יודעים. רק טיפשים אומרים אומרים 'זה לעולם לא יקרה', אם ירצה האל שאי פעם נלחם זה לצד זה, אנחנו נהיה".

צילום: Anna Ahronheim


צילום: Anna Ahronheim

הכוחות המשותפים התאמנו בלחימה בשטח בנוי במתקן האימונים בבסיס צאלים שמדמה לחימה ברצועת עזה, בין השאר תרגלו כוחות המארינס נחיתה סמוך ליעד הבנוי באמצעות מסוקי ה- וי 22 המתקדמים, שלהם תצורת טיסה משולבת של מסוק או מטוס. האמריקאים הביאו איתם שלושה כלי טייס וציוד צבאי רב שכולל גם נגמ"שים לטובת האימון המשותף.
 מפקד הגדוד האמריקני ציין כי מדובר באחד האימונים הגדולים שביצעו במארינס בשש השנים האחרונות. ללוחמים בגדוד המארינס שהשתתף באימון ניסיון רב בפעילות מבצעית ובלחימה בעיראק. רב סרן אליהו אסבן מגדוד הסיור של הצנחנים שמשתתף באימון אמר בשיחה עם העיתונאים: "אנחנו מתרגלים לחימה משותפת גם באמצעות נגמ"שים וגם בתרגולות בשטח, אנחנו לומדים אחד מהשני הרבה, הדגש הוא בעיקר על התרגול ברמת הלוחם.

צילום: Anna Ahronheim


לוחמים ישראלים ואמריקנים נעים ביחד בסדר תנועה ברחוב בתרגול שמדמה לחימה בשטח בנוי ומי שמסתכל מהצד חושב שמדובר בגדוד אורגני לחלוטין".
רב סרן אליהו אסבן הוסיף לגבי התרגיל: "קדמו לאימון המשותף ארבעה חודשים של הכנות משותפות, יש יתרונות וחסרונות לכל אחד מהכוחות ואנחנו לומדים איך עובדת מערכת מבצעית שהיא יותר גדולה משלנו".
במהלך האימון המשותף תרגלו הכוחות הגעה חשאית של הכוחות, כאשר האמריקאים תרגלו הנחתת כוחות עם חבלים ממסוקי התובלה, כיבוש שטחים בסביבה עירונית והפעלת אש ארטילרית בין השאר באמצעי לחימה שהביאו איתם האמריקנים לצורך התרגיל. האמריקאים ציינו שהם לומדים רבות מהישראלים בכל הקשור ללחימה במנהרות, תחום שהוא זר להם כמעט לחלוטין.