במערכת הביטחון ממשיכים להיערך לקראת הצעדה הגדולה של תושבי רצועת עזה לעבר הגבול עם ישראל ואירועי יום האדמה שצפויים להתחיל מחרתיים.


המפכ”ל רנ”צ רוני אלשיך סייר אתמול בגזרת עטף ירושלים ושיגר מסר מרגיע לגבי אירועי יום האדמה. “אין צורך לחשוש”, אמר. “אנחנו מתואמים בנושא הזה עם המגזר הערבי בישראל. האירוע הזה מתקיים כבר 15 שנים בצורה מכובדת”.



בסיור בבסיס מג”ב במצודת אמונים אמר עוד רנ”צ אלשיך כי “אין שינויים לגבי ההתרעות. אין עלייה בכוונות לפיגוע. יש טיפול שוטף כל השנה. הרוב המכריע של הפיגועים לא מתממש בעקבות סיכולים של צה”ל ושב”כ יחד איתנו. המערכת לא יכולה להיות הרמטית עד הסוף. התמונה לא שונה ערב החג. אין כרגע הערכה של מצב ביטחוני חמור יותר בכניסה לחגים”. שר הביטחון אביגדור ליברמן, שהשתתף בטקס הנחת אבן הפינה בנתיב האבות בגוש עציון, התייחס לצעדה הצפויה לעבר הגבול ואמר: “אני חושב שהצבא ערוך בצורה מיטבית, אנו מוכנים לכל תרחיש. כל מה שתלוי בנו נעשה כדי שהחג הזה יעבור בשקט, בביטחון ובשמחה. אני מקווה שגם הצד השני לא יעשה שטויות ולא יתפתה לכל מיני פרובוקציות”.



ליברמן ביקר אתמול באוגדת עזה והשתתף בהערכת מצב שנערכה במקום יחד עם הרמטכ”ל רב אלוף גדי איזנקוט. דובר צה”ל, תת אלוף רונן מנליס, אמר אתמול כי כוחות גדולים של צה”ל יתגברו את הגזרה ברצועת עזה - גדודים סדירים ויחידות מיוחדות - תוך דגש על תגבור צלפים בגזרה. מנליס הוסיף כי צה”ל לא יאפשר בכל דרך חדירה לשטח מדינת ישראל.



במקביל, דובר צה”ל בערבית, אביחי אדרעי, פרסם ברשתות החברתיות פנייה לתושבי עזה שבה נאמר כי “צה״ל נערך באופן גלוי וחשאי ולא יאפשר חציית הגבול. נשתמש בכוח אם יהיה צורך על מנת למנוע את הפרת ריבונותנו”. בתוך כך, בכיר חמאס בעזה, סלאח ברדוויל, הדגיש אתמול כי לא יהיה כניסות לתוך ישראל במהלך “תהלוכת השיבה הגדולה”. לדבריו, “תהלוכת השיבה הגדולה ב־30 במרץ באה כתגובה לתוכנית טראמפ. הכניסה לאדמות הכבושות תחל ביום הנכבה ה־15 במאי”.



מרוואן אבו נאסר, חבר הוועד המארגן של “תהלוכת השיבה הגדולה”, אמר כי “התהלוכה באה כדי להבהיר לאויב הציוני ולקהילה הבינלאומית, שהעם הפלסטיני לא יוותר על זכות השיבה”. לדבריו, “רבים ברצועת עזה הביעו עניין בהשתתפות בתהלוכה הגדולה”. עוד קודם לכן הביעו אנשי הדת ברצועה תמיכה במפגן שמארגן חמאס על גדר הגבול. בימים האחרונים הכינו דחפורים של חמאס את הקרקע לבניית מאות אוהלים ליד גדר הגבול.



הפלסטינים מצפים כי כוחות הביטחון בישראל ישתמשו בכלים לפיזור הפגנות להרחקת ההמון מהגדר ביום שישי, ולכן הפיצו מוקדם יותר היום הנחיות לציבור איך למזער את הנזקים משימוש צה”ל בגז מדמיע. משרד הבריאות ברצועת עזה הסביר לתושבים מה לא צריך לעשות, כמו לגעת בפנים או לגעת בעיניים למרות הצריבה. כמו כן, התושבים הונחו להצטייד במסכה, לטבול אותה בחומץ ולאחר מכן לכסות את האף כדי למזער את הנזקים. “אם אין חומץ”, כתבו במשרד הבריאות, “אפשר להשתמש בבצל”.



בנוסף, בעזה קראו לאזרחים לשטוף את הפנים והגוף במים קרים, ולא במים חמים שמביאים לספיגת החומר הכימי בגז לגוף. “כאשר שוטפים את השיער”, הוסיפו במשרד, “יש לכוון את הראש לאחור – מאחר והשיער סופג הכי הרבה גז”. ההוראה האחרונה קראה לתושבים להשתמש באבקה נגד יובש אצל ילדים יחד עם ליטר מים לשטיפת הפה והעיניים.