יום אחרי שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע על פרישתו מהסכם הגרעין מול איראן, ושעות אחרי שבסיס איראני בסוריה הותקף, בתקיפה המקושרת לישראל, כנס הרצליה למדיניות ואסטרטגיה נכנס הבוקר (רביעי) ליומו השני. בין השאר נאמו במהלך היום מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, ראש השב"כ לשעבר יורם כהן, ראש העיר ירושלים ניר ברקת, שר הפנים לשעבר גדעון סער, ראש אגף מודיעין וחקירות לשעבר מני יצחקי וחברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס. 


ראש עיריית ירושלים ניר ברקת התייחס בכנס הרצליה להצהרת נשיא ארצות הברית על פרישה מהסכם הגרעין. "טראמפ הגיע למסקנה שמדיניות החוץ של אובמה, להתחנחן לילד הרע של השכונה וחוסר הרצון להתעמת איתם, היתה כישלון. איראן וציר הרשע התחזקו, והטובים שבשכונה נחלשו. התפיסה של אובמה מנוגדת לחלוטין להיגיון של הדברים במזה"ת. התוצאה לא איחרה לבוא: כאוס מוחלט במזה"ת, בלבול בקרב בנות הברית של ארה"ב. הנשיא טראמפ עשה שינוי של מאה שמונים מעלות. הוא העמיד קיר ברזל מול ציר הרשע", אמר. 

"ההחלטה שלו לפרוש מההסכם עם איראן מבהירה כי הוא חותר לסדר מחודש במזרח התיכון. זו גם מדיניותו של רה"מ נתניהו. זו מדיניות פשוטה מאוד שאומרת "להיות טוב עם הטובים ולהיות רע עם הרעים". 

"תושבי מזרח העיר רוצים לעבוד איתנו"

על תושבי מזרח העיר אמר ברקת כי "הערבים הישראלים הם הערבים שמצבם הטוב ביותר באזור. מצד שני אנו רואים את שונאי ישראל, שככל שהם יותר נלחמים בנו מצבם נהיה רע יותר. יש כאן הלימה וקורלציה ברורה, והמסר הוא שככל שתשתפו איתנו פעולה מצבכם יהיה טוב יותר. יש היום חלון הזדמנויות היסטורי להרחבת שיתופי הפעולה, ומצד שני להרחיב ולעבות את קיר הברזל. התפיסה של להיות טוב עם הטובים ורע עם הרעים היתה גם התפיסה שלי כראש עיריית ירושלים. היו הרבה מנבאי שחורות שהעריכו שירושלים תגיע לגל אלימות חדש. מבחינתי יש כאן הפנמה של תושבי מזרח העיר, שקורה משהו גדול, והם שואלים את עצמם למי אני רוצה להיות דומה כשאהיה גדול?" האם לערביי ישראל או לשונאי ישראל? התשובה ברורה", ציין. 

"בתהליך רב שנתי של מדיניות הטוב עם הטובים וכו', אנו מצליחים להבהיר מדוע כדאי לפנות לטוב. העברת השגרירות משולה לתזוזת לוחות טקטוניים עקב שינוי המדיניות של ארה"ב. היא מקבעת מגמה, ולכל בר דעת ברור שבסופו של דבר זה ישפר את איכות חייהם. גם היום תושבי מזרח העיר נהנים מצמיחת העיר, ואנו נוקטים מדיניות של צמצום הפערים בינם בין שאר העיר בתשתיות ובכל התחומים שאפשר. אנו מכבדים אותם ומסתכלים אליהם בגובה העיניים. שכונות כמו צור באהר, ואדי ג'וז ושועפאט הן שכונות שהיכולת שלנו לתת בהן שירותים שווה לחלוטין לכל שכונה אחרת במערב העיר".
 
"תושבי מזרח ירושלים עוברים תהליך של ישראליזציה. יש גידול במספר בקשות האזרוח מצדם, גידול במספר הניגשים לבחינות הבגרות של ישראל. זה תהליך מבורך, וחלון ההזדמנויות שקיים היום במזרח התיכון מביא לנו תוצאות נפלאות. ב-1967 איחדנו את ירושלים, והיום אנו מחברים אותה. המסר של "שתפו פעולה ועתיד הילדים שלכם יהיה טוב" משיג לנו תוצאות נפלאות".
 
"תושבי מזרח ירושלים אומרים לי שהם רוצים לעבוד אתי, ושהשמאל הישראלי לא מייצג אותם. הוא רוצה לשים אותם מעבר לגדר אבל אנחנו רוצים להיות בתוכה ולחיות באיכות חיים. אני מאמין בשדרוג חיי הפרט במזרח העיר, ותהליך הישראליזציה הזה הוא בהתאם לאסטרטגיה הימנית שאני דוגל בה [סיפוח מזרח ירושלים]. המציאות שנוצרת היא שירושלים היא עיר מחברת, והיעד שלי היא להביא את שביעות הרצון של תושבי מזרח ירושלים לזו של שאר ערביי ישראל, ו"תם סדר חלוקתה של ירושלים".

אתמול בכנס, עוד לפני הודעת טראמפ על פרישתו מהסכם הגרעין, דיבר בכנס שר החינוך נפתלי בנט ואמר כי המשטר האיראני "חי על זמן שאול". "יש ראש תמנון אחד שיושב בטהרן. הוא שולח שליחים לכל נקודה במזרח התיכון. האיראנים לא אוהבים למות והם שולחים אחרים למות בשבילם. איראן היא לא רודנות אלא דיקטטורה דמוקרטית. בעוד אנו מקיזים דם מול קצות הזרועות בעזה ולבנון ראש התמנון לא מסתכן. אנו הולכים על ראש התמנון ולא נבזבז אנרגיה על הזרועות".

"מילות המפתח במבחן מול איראן: נחישות ועקביות", אמר בנט. "כחבר קבינט המדיני-ביטחוני בחמש השנים האחרונות וכמי שישב בכמה מהדיונים הביטחוניים המשמעותיים ביותר בשנים האחרונות, אני יכול להגיד לכם בביטחון גמור: ישראל חזקה מאיראן. ישראל נחושה מאיראן. כי עבור איראן זו הרפתקה בארץ רחוקה. עבורנו זה החיים".

"אם האיראנים יתמידו במהלכים האומללים שלהם, הם יגלו די במהרה שסוריה הפכה להיות וייטנאם שלהם. אינני מציע לתקוף את איראן ישירות בשלב הזה, אך אני כן פועל כדי שלמדינת ישראל תהיה את היכולת הרציפה להרתיע את איראן ואזרחיה מפגיעה בישראל". "העם האיראני לא מחפש ארסנל גרעיני, הוא מחפש עתיד טוב לילדים. העם האיראני לא מחפש מלחמות אלא שלום. הציבור האיראני לא מחפש לשלוח את כספו ואת בניו לסוריה שעלולה להפוך לשדה דמים. העם האיראני גאה בעצמו ורוצה לחיות חיים טובים". דווקא כשר החינוך, אני רוצה לפנות לדור הצעיר באיראן מעל במה זו ולומר: העם הישראלי מכבד מאוד את העם הפרסי".