רותם שנק, קצין במילואים, מעוניין לבנות את ביתו ביישוב עצמון שבגליל המערבי אך נתקל באפליה בקבלת ההטבות הכספיות ממנהל מקרקעי ישראל בגלל שביצע יותר ימי מילואים מהנדרש עליו. נשמע אבסורד? לאחר שתקראו את כל הפרטים, תבינו עד כמה. בתוכניתה של ענת דוידוב, 'איפה הכסף' ב-103FM סיפר שנק את העובדות המרתיחות: "לאחרונה התחלתי בתהליך בנייה של בית צמוד קרקע ביישוב עצמון שגליל התחתון ואני משרת במילואים קצת יותר מארבע שנים בהם ביצעתי למעלה מ-140 ימי מילואים, הרבה מעל המקובל. יש לציין שביצעתי קורס מ"פים ומתפקד כסמ"פ עקב היותי סטודנט.



"מדינת ישראל החליטה לתת הטבה כאות הוקרה למשרתי המילואים הקובעת כי משרת מילואים שביצע במשך שש שנים 80 ימי מילואים ומעלה זכאי לקבל הטבה באחוז מסוים משווי הקרקע מרשות מקרקעי ישראל שיכולה להגיע עד 75 אלף שקלים. לקרקע שאני מעוניין לרכוש אני אמור להגיע לסכום המקסימאלי. בין 70 ל-75 אלף שקלים. אשתי ואנוכי בני 28, סטודנטים וזוג צעיר שמתחיל את חייו, לכן הסכומים הללו לא מובנים מאליו עבורנו".

שנק הבהיר: "חשוב לציין שהפנייה היא לא ישירות למנהל מקרקעי ישראל אלא עליי לקבל מצה"ל את האישורים שאני זכאי להטבה והם מונעים זאת ממני. ללא הטפסים אינני יכול לפנות למנהל לפי הנוהל המקובל. כשניסיתי לפנות לצה"ל על מנת לקבל את האישורים הדרושים נאמר לי שמספר ימי המילואים שביצעתי אינו משנה למרות שביצעתי בשנה אחת 110 ימי מילואים שהם מעבר לדרישה שנקבע בשירות של שש שנים רצופות".

ההיגיון אומר שאם אתה משתחרר בגיל 21 עד שאתה מגיע למיצוי ימי המילואים יחלפו שש שנים
"במקרה שלי לא רק שהגעתי למכסת ימי המילואים הנדרשת בזמן קצר יותר מהנדרש, השנתיים שחסרות לי לקבלת ההטבה כמשרת מילואים הינם בעקבות ההחלטה שלי לחתום קבע ולשרת שנתיים כקצין. כתוצאה מכך אינני זכאי לדבר. פניתי לקצין המילואים הראשי בנושא וגם הוא לא הצליח לסייע לי בנושא. חשוב לי להדגיש שאני מבין את הגיון הצבת הגבול לכל הטבה לתקופה מסוימת, הבעיה היא שאני לא מצליח לבדי למצוא את הדרך לטיפול במקרים חריגים".
 
רותם שנק ואשתו. תקנה הזויה. צילום: פרטי
רותם שנק ואשתו. תקנה הזויה. צילום: פרטי
יו"ר סיעת יש עתיד וחבר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ עפר שלח התייחס למקרה של רותם שנק: "מדובר בתופעה נקודתית, אך היא חלק מתופעה רחבה. צה"ל מעוניין לתת הטבה משמעותית עבור מי שמבצע הרבה ימי מילואים בתקופה קצרה כאות הוקרה ואז מגיע סיפורו של קצין המילואים רותם שנק שהוא דוגמה לאדם שמגיע לו לקבל הטבה מכיוון שביצע את מכסת ימי המילואים הנדרשת ולמרות זאת מונעים ממנו את ההטבה, זה מופרך לחלוטין. אני אבדוק את הנושא ואת מקור ההוראה ואולי תידרש הצעת חוק בנושא, אני מקווה שאצליח לסדר את הנושא עם משרד הביטחון ואגרום לתהליך להיות פשוט יותר.
 
דובר צה"ל מסר בתגובה: "כאות הערכה למערך המילואים ופועלו ניתנו עשרות הטבות למשרתיו. במקרה זה, מדובר בהטבה בעלת חשיבות גבוהה שסוכמה במסגרת החלטת ממשלה בראשות רשות מקרקעי ישראל, בשיתוף עם צה"ל, והם נותני ההטבה מול משרת המילואים. במסגרת ההטבה, משרתי מילואים שישרתו מעל ל-80 ימים במהלך שש שנים יקבלו זכאות להנחה ברכישת קרקע. לאור הרצון לעודד את משרתי המילואים לשמור על שירות פעיל לאורך זמן, סך התקופה ומשכה רלוונטיים, גם אם משרת המילואים שירת את מכסת הימים בפרק זמן קצר משש שנים. חשוב להדגיש כי מי שקובע את התקנה ומי שנותן אותה בפועל היא רשות מקרקעי ישראל".
מנהל מקרקעי ישראל השיבו בתגובה מעורפלת: "הנחות חיילי מילואים ניתנות בהתאם להחלטות מועצת מקרקעי ישראל והנהלת הרשות. על פי החלטת המועצה (מספר 1502) התקפה כיום, בהחלטת מועצה זו יש 2 חלופות להגדרת חייל מילואים פעיל. אחת - משרת פעיל שש שנתי מצה"ל והשנייה - חלופה נוספת שבאה להטיב עם חיילי המילואים. בשעתו נקבע בחלופה זו שש שנים לפחות במערך המילואים בשל גזירה שווה לדרישה של צה"ל בקבלת האישור ממנו (חלופה ראשונה)".


עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן