מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין חשף בכנס בינלאומי של מפקדי חיל  האוויר מכל העולם, את מעורבות מטוס ה"אדיר" בפעילות המבצעית, לראשונה בעולם. בעקבות זאת, האלוף במיל' עמוס ידלין, ששירת גם הוא בחיל והיה מטייסי מטוס ה-F16 הראשונים של ישראל, התראיין היום (שלישי) לתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס למטוס החמקן, לאיומים האזוריים ולפרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן.



"אין ספק שה-F35 בא להתמודד עם איומים, כמו שב-81 השתמשנו במטוסי F-16 שהביאו אותנו לכור בעיראק. אני שמח שיודעים להשתמש בהם, ונראה לי שהסורים והאיראנים קצת הופתעו מהיכולות של ישראל בתקיפה הזאת", אמר ידלין, ובתשובה לשאלה האם "תקופת ההרצה" של המטוס הייתי טובה, הוא הוסיף כי "בחיל האוויר לא קוראים לזה הרצה, אלא התכוננות למבצעיות, כי אנחנו מקבלים מטוס חדש לגמרי, צריכים להתאים אותו, לאמן את המערך הטכני, לאמן את הטייסים, להכין את המערכות, ורק אז מתרגלים את הטייסים במתאר מבצעי ואז מכריזים עליהם כמבצעים, ואז הם עומדים לרשותנו. המטוס אמנם לא מגיע עם ניילונים, כי הוא הגיע לאחר טיסה באיטליה, עם זאת, אני יכול להגיד לכם שהריח של החדש בתוך הקוקפיט קיים".



מפקד חיל האוויר הראה תמונה של חמקן בשמי ביירות, וחשף שאנחנו הראשונים. האם המטוס הזה חסין?

"בואו נבחין בין הצילום יום של החמקן, שלא קשור לפעילות המבצעית, לבין התקיפה. התמונה הזאת היא מסר לחבר נסראללה שאנחנו פה ושלא יישכח מה אנחנו יכולים לעשות לפיקוד הבכיר שלו ולרובע לדאחיה. נסראללה טען ששוגרו 55 טילים לישראל, וכשהוא מתחיל לשקר, אני אומר שמצבנו יותר טוב, אז בוא נדע שיש לנו חיל אויר מאוד חזק ואיכותי - ולא נהיה שאננים לרגע". 

"תצוגת יכולת". האלוף עמיקם נורקין בכנס חילות האוויר, צילום: צילום: אבשלום ששוני
"תצוגת יכולת". האלוף עמיקם נורקין בכנס חילות האוויר, צילום: צילום: אבשלום ששוני


"החמקן אמור להיות כמו דני דין למערכות הנ.מ. הרוסיות"

בנוגע כניסת מערכות נ.מ. מתקדמות לאזור, בדגש על מערכות ה-S-300 ו-S-400 הרוסיות, אמר ידלין כי "החמקן אמור שלא להתגלות על ידי מערכות ההגנה האלה, אבל זה לא 100 אחוז, זה תלוי בזווית ההגאה, ובהרבה מאוד דברים. יש פה חסינות כי אתה כמו דני דין - רואה ואינו נראה. הוא יתגלה, אבל אחרי שהוא ישגר את החימוש, שלא נחזור על האירוע שקרה לנו בפברואר". 

"חיל האוויר הישראלי הוא הטוב ביותר בעולם", המשיך האלוף במיל', "הוא בנוי קודם כל מאנשים מדהימים, שמטיסים מטוסים, שתומכים במטוסים האלה, ומתרבות מדהימה של תחקור, למידה, של לא לקפוא על השמרים, לחפש את הדבר הבא, וכל זה תוך הקפדה מדהימה על בטיחות, כי מדובר בחיים של טייסים, ובמטוסים שעולים 150 מיליון דולר. התרבות הזאת, ביחד עם הקפדה על נהלים, ועל מה מותר ואסור, היא שילוב של שני הפכים, אבל הוא ידע לעשות את זה טוב. צריך לזכור שיש גם את אמ"ן, שהוכיח את עצמו. חיל האוויר לא היה תוקף בסוריה בלי האנשים שהיו יושבים על המפות והמסכים 24/7. אם זה להיות חלק מ-8200, ולהביא אותנו מוכנים לשעת הכושר ברגע אחד לפגוע בלי לשלם באבידה אחת". 



"פומפיאו ובולטון הם הקיצוניים בממשל בעניין איראן"
 
לבסוף התייחס ידלין לפרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין מול איראן, ולתנאים שהציב מזכיר המדינה הטרי מייק פומפאו לרפובליקה האסלאמית, ואמר שלדעתו פומפיאו "מייצג את הקצה. בולטון והוא הם הכי קיצוניים בעניין איראן, הוא מנה את פשעי איראן, ובעצם נתן את כל הדברים הרעים שאיראן עושה בתחום הקונבנציונלי, מה שהם עושים בסוריה, תימן והתמיכה בטרור. הוא בעצם אמר להם - אחרי זה אתם תבואו על הברכיים, כיוון שאני אטיל סנקציות שלא נראו כמותם. מה שהוא לא אמר בעצם הוא שלא אכפת לו שהמשטר ייפול ושלא תבואו למשא ומתן".
 
"האמריקאים הולכים על הראש של המשטר", הוא הוסף, "זה WIN WIN. אם הם יבקשו משא ומתן מחודש, הם מבינים שזה יהיה הסכם רע מאוד. הייתי שם לפני שבועיים וחשתי את האווירה הזאת במסדרונות הממשל. האיראנים יכולים להגיד - סנקציות והכל, אבל אנחנו חזקים, ואנחנו אימפריה של 3000 שנה, ואנחנו חוזרים להעשיר חומרים גרעיניים ופורצים לפצצה. מצד שני, הנשיא הזה אומר כל הזמן שאין לו מה לחפש במזרח התיכון, כי השקיעו שם 7 טריליון דולר, ושאנחנו לא צריכים אותו יותר. ואז מי שיישאר עם הבעיה זה כנראה כוחותינו".