"בעיות המשמעת ואי מילוי הפקודות בצה"ל הולכות ומתרחבות", הזהיר היום (שני) נציב קבילות חיילים במשרד הביטחון, אלוף במיל' יצחק בריק, בתדרוך לכתבים לרגל פרסום הדוח השנתי. "הפחות טוב הולך ומתרחב ויש סכנה שהוא יבלע את הטוב", התריע עוד בריק, המסיים בעוד חצי שנה עשר שנות כהונה בתפקיד וכ-53 שנות שירות בצה"ל ובמערכת הביטחון.



בריק (70) שאיבד רבים מחבריו בקרבות העקובים מדם בתעלת סואץ במלחמת יום כיפור, הדגיש שהוא ראה את תפקידיו לאורך השנים בצה"ל ובמערכת הביטחון כשליחות. "אני מרגיש את עצמי שליח, יכולתי להרוויח יותר", הוא הוסיף. בריק התריע על היעדר בקרה ומעקב מספקים בימ"חים. "אחרי קריסת הימ"חים במלחמת לבנון השנייה הושקעו שני מיליארד שקל בשיקומם, אבל בשל היעדר בקרה שהביאה שוב להידרדרות הימ"חים הוחלט להשקיע עוד 300 מיליון שקל", הוא אמר.



בריק התריע על פגיעה חמורה מאוד, לדבריו, בכושר הפיקוד בצה"ל בשל השימוש בסמארטפונים ומיילים. "מה מג"ד עושה כאשר הוא מקבל בו זמנית שמונה מיילים ממפקדיו? המיילים הפכו לרשת חברתית ללא בקרה ומעקב", הוא התריע – "מפקדים וחיילים מעבירים מסרים בסמארטפונים. הסמארטפון יוצר בידוד ופוגע בתקשורת הבין אישית. כאשר חיילים נכנסים לשיעור, או לפעילות, יש לאחסן את הסמארטפון בתיבה".



לדבריו, במהלך מבצע "צוק איתן" היו מקרים של כניסת חיילים עם סמאטרפונים לפעילות מבצעית. "הסמארטפון יכול להוות אייקון לאויב", הוא הזהיר. בריק סיפר עוד שבמהלך ביקוריו הרבים בכל יחידות צה"ל, הוא הבחין בתופעה שחיילי מילואים לא מנקים את כלי הנשק בתום האימון. "היה מקרה של 1,500 כלי נשק מחלידים במכולה. אם חייל לא מפרק ומנקה את הנשק האישי שלו אחרי אימון – איך הוא יתפקד עם הנשק בקרב? מה הוא יעשה בעת מעצור בנשק?".


לדעתו, כאשר חיילי מילואים מוזמנים לחמישה ימי אימונים, עדיף לקצר יום אחד מהאימונים, כדי שהחיילים ינקו ויטפלו בכלי הנשק.



בריק התריע נגד ההמלצה להפריט את שירותי הרפואה בצה"ל למיקור חוץ. "היה פיילוט של מיקור חוץ שכלל אלפי חיילים בקריה, בתל השומר ובסיסים במרכז ואז מספר ה'גימלים' (חופשת מחלה) זינק פי-5. אמא התקשרה לרופא המשפחה ודרך הטלפון הוציאה 'גימלים'", הוא אמר – "עלול להיווצר מצב שחייל קרבי יגיע לחופשת סוף שבוע ואז רופא המשפחה אפילו דרך הטלפון ייתן לו 'גימל'. התופעה הזו עלולה לגורם לפגיעה קשה בשירות", הוא הוסיף. לדבריו, יש לשקם את מערך הרפואה בצה"ל ולכל היותר יש להוציא למיקור חוץ את שירותי הרפואה למשרתים בקבע. "השנה אני יותר מוטרד לעומת השנה שעברה", הוא ציין בתדרוך על הדו"ח האחרון שלו כנציב קבילות חיילים.



התייחסות צה"ל לדוח:



1. בצה"ל לא מזוהה מגמה של  ירידה ברצון הקצינים לשירות קבע ארוך במערך הקרבי ולאוכלוסיית הקבע הראשוני בלחימה. בנוסף, בשנת 2017 שיעור מאריכי שירות הקבע בחתימה שנייה עלה ב-7% בהשוואה לשנים קודמות בקרב עתודאים טכנולוגיים, לצד העלייה בחתימה בכלל המערכים. 
2. המהלך לקיצור שירות הגברים,  אינו פוגע ביכולותיו של צה"ל בעקבות הערכות מקדימה נכונה ויישום מספר פתרונות חלופיים כמו הארכת משכי חתימת הקבע ביציאה לקצונה, וכן מתן מענה תקציבי המאפשר התמודדות עם קיצור השירות. כמו כן, נציין כי בביקורים שנערכו בבסיסים השונים ובשיחות עם המפקדים עולה כי גם בהינתן קיצור השירות,  המפקדים מפגינים שביעות רצון רבה מהפתרונות שנמצאו, אשר מונעים פגיעה  בכשירות היחידות ואף מועילים להם.
3. צה"ל רואה חשיבות רבה בשילוב בני המיעוטים בשורותיו, מעודד  יציאה לפיקוד ולקצונה של חיילים בני  המיעוטים ופועל לקידום הנושא באופן שוטף. במערך הקרבי, ניתן להתרשם כי בגיוסים האחרונים מסתמנת בלימה במגמת הירידה בנתוני הגיוס של בני המיעוטים, ואף עלייה בחלק מהמערכים.
4. צה"ל מברך על מגמת הירידה החדה במספר הקבילות בתחום יחסי מפקד פקוד. ניכר כי תוכנית החניכה, ההכשרה והשיח הפיקודי, בין היתר בהכשרות הפיקוד, תורמים באופן משמעותי לירידה מבורכת זו.
5. הביקורות והטיפולים הנדרשים לכלל סוגי האמל״ח בצה״ל, ובכלל זה כלי רק״ם ורכב, מעוגנים בפקודות ומופצים לכלל הגורמים הרלוונטים. צה"ל ימשיך לבצע את הפעילות הנדרשת, לרבות במסגרת ביקורות פתע וביקורות מתוכננות, כנסים מקצועיים, ולפעול להעלאת מודעות היחידות לצורך בשיפור כשירות האמל״ח.
6. צה״ל רואה חשיבות רבה במתן שירותי רפואה איכותיים וזמינים למשרתיו ופועל באופן שוטף לשיפור השירות. יתרה מכך, צה"ל זיהה את האתגר בתחום רפואת השגרה מבעוד מועד, לאור זאת הוקמה ועדה מיוחדת בראשות פרופסור איציק שפירא שנועדה לבחון את הצרכים והפערים והמליצה על שורה של המלצות שמימושן יתרום  למהפכה חיובית של ממש בטיפול הרפואי הניתן בצה"ל.