תרגיל שחזור קרב ההשתלטות על החרמון של גדוד 17, גדוד ״אריות הגולן״ מחטיבת בית הספר למפקדי חי"ר, התקיים אתמול. גדוד ״אריות הגולן״, השתייך בעבר לחטיבת גולני והשתתף במלחמת יום הכיפורים בניסיון הישראלי הראשון לכיבוש החרמון, ובמבצע ״קינוח״ בו נכבש מוצב החרמון. לציון 45 שנה לקרב ולמלחמה, קיימו לוחמי גדוד ״אריות הגולן״ תרגיל היסטורי וייחודי ובו שחזרו את הקרב ואת כיבוש מוצב החרמון, כך נמסר היום (שלישי) מדובר צה"ל.
פלוגת חניכי קורס המ״כים מחטיבת גולני שיחזרה את פעולות הגדוד במלחמה ופלוגת חניכי קורס המ״כים מחטיבת גבעתי דימתה פעולות אויב. בדרך זו למדו הלוחמים והמפקדים על אתגרי העבר ובמקביל תרגלו ושפרו את כשירותם במתווה מורכב זה. בסיום התרגיל נפגשו לוחמי הגדוד בהווה עם לוחמים מהגדוד אשר השתתפו בקרב המקורי ושמעו מהם את מורשת הקרב האישית והגדודית.
על ההר, מוצבת אנדרטה לזכר לוחמי גדוד ״אריות הגולן״ שנהרגו במערכה על החרמון במלחמת יום הכיפורים. באנדרטה מתקיים מדי שנה טקס התייחדות לזכרם של הנופלים. בטקס השתתפו חניכי ומפקדי הגדוד כיום, הלוחמים שלחמו בקרב על החרמון והמשפחות השכולות.
שחזור קרב החרמון. צילום: דובר צה"ל


שחזור קרב החרמון. צילום: דובר צה"ל
שחזור קרב החרמון. צילום: דובר צה"ל

 

מג"ד ״אריות הגולן״, סא"ל פארס עבדאללה, אמר בתדרוך הכוחות לפני היציאה לתרגיל: "מה שאנחנו עושים היום הוא אקט סמלי שבא לסמן ולשחזר את הקרבות על החרמון. גדוד ״אריות הגולן״ השתתף באופן אינטנסיבי במערכה ואיבד 24 לוחמים. אנחנו משחזרים את הקרב ונותנים ערך למורשת שלנו שהיא הבסיס לכל מה שאנחנו עושים היום. השנה, בשונה משנים קודמות, החלטנו לחוש את המורשת ולהטמיע אותה גם דרך הרגליים. בתור מפקדים אני מצפה שתיקחו את המורשת ותטמיעו אותה, יחד עם כל קרבות ישראל, בקרב החיילים שלכם. אל תוותרו על זה - אלה השורשים שלנו".
מפקד חטיבת ביסלמ״ח, אל״ם עמית ימין, אמר: "ביום זה, בפתחה של שנה חדשה, שבים אנו אל אתר הקרב כדי להתייחד עם זכרם ומורשתם של יקירכם, מפקדיי וחיילי גדוד 17 ״אריות הגולן״ שנפלו במלחמת יום כיפור בקרבות החרמון. שינויים רבים עבר ״גדוד 17״ מאז הקמתו, אולם קו ישר מחבר בין לוחמי עבר בגדוד בקרב זה, לבין דור המפקדים אותו אנו מגדלים".

"כולם חלמו ולחמו על הגשמת זכותו של עם ישראל לבנות כאן את ביתו ואת חייו הריבוניים. מורשת הנופלים משמשת עבורנו מופת והשראה, למסירות, לדבקות במשימה, לאומץ לב, לאחוות לוחמים ולאהבת הארץ. על ברכי מורשת זו כבר גדלו, גדלים ועוד יגדלו דורות של לוחמים. כשאנו לומדים ומלמדים את מורשתם של לוחמי העבר, מועצמת בקרבנו המפקדים עוצמת האחריות המוטלת על כתפינו״, הוסיף אל"מ ימין.