הרמטכ"ל גדי איזנקוט הזהיר את הקבינט מפני אפשרות סבירה להתפרצות אלימה ביהודה ושומרון, כך דווח היום (חמישי) במהדורת החדשות. על פי דברי הרמטכ"ל, הסבירות להתפרצות שכזאת היא סבירה, ועומדת על בין 60 ל-80 אחוז, והסיכוי הגבוה נובע ממצבו הקשה, לדברי הרמטכ"ל, של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, והרמטכ"ל אף הצביע על נאומו של יו"ר הרשות בעצרת הכללית של האו"ם בחודש ספטמבר הקרוב. עם זאת, על פי הדיווח השרים שנכחו בישיבה ביטלו את דבריו, ואמרו כי הם "נאמרו לפרוטוקול בלבד".



איזנקוט אמר כי הנאום שאבו מאזן צפוי לשאת בעצרת האו"ם בשבוע הבא עלול להיות קטליזטור לאותה ההתפרצות, כפי שבעבר נאום שנשא ב-2015 בעצרת הכללית הוביל לאינתיפדת הסכינים. בין גורמים שדוחקים את אבו מאזן לפינה עליהם הצביע הרמטכ"ל אפשר היה למצוא את היחסים הרעועים של יו"ר הרשות עם הבית הלבן ומדינות ערב, החשש שלו ממסלול שיחות עוקף בנוגע לרצועת עזה מול חמאס, תהליך הפיוס התקוע עם חמאס, יחד עם מצבו הבריאותי הרעוע והתחושה שלו שהוא לא מקבל שום דבר בתמורה לתיאום הביטחוני שהוא מקיים עם ישראל.



עוד הזהיר הרמטכ"ל, כי אם יתפתח עימות בגדה יש לו פוטנציאל להיות משמעותי יותר מסבב האלימות שפרץ סביב רצועת עזה, הן מבחינת מבחינת סדר הכוחות והן מבחינת החיכוך עם האוכלוסייה האזרחית.  לבסוף אמר איזנקוט כי אין צפי שבמהלך הנאום שצפוי לשאת אבו מאזן, "ישים את המפתחות", ויפרק את הרשות.



הנתק מקרב פיצוץ? אבו מאזן ודונלד טראמפ, צילום: רויטרס
הנתק מקרב פיצוץ? אבו מאזן ודונלד טראמפ, צילום: רויטרס




ליברמן: "הדלפת ציטוטים של הרמטכ"ל - חציית קו אדום"

שר הביטחון וחבר הקבינט אביגדור ליברמן ביקר את מה שהוא הגדיר כהדלפה מהדיון בפורום הביטחוני וקרא לקרש הממשלה לפתוח בחקירה אחר זהות המדליף. "הדלפות מתוך דיוני קבינט הן פסולות ומזיקות", אמר שר הביטחון והוסיף כי "הדלפת ציטוטים של הרמטכ"ל זו חציית קו אדום ופגיעה ממשית בביטחון המדינה. קבינט שבכירי מערכת הביטחון חוששים לדבר בו בידיעה שדבריהם ידלפו לתקשורת, הוא קבינט מעוקר מתוכן. אני דורש מראש הממשלה להפעיל את השב"כ להפסקת ההדלפות מהקבינט".

שר הביטחון לשעבר, ח״כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), התייחס לאזהרה שסיפק הרמטכ״ל בקבינט, ודחה את טענות השרים כי דבריו היו אזהרה בעלמא. "גם איזנקוט, כמו כל ראשי מערכת הביטחון, מזהיר שהחידלון המדיני של ישראל מסוכן ויהיה לו מחיר. לישראל אין תוכנית מדינית, ואלו שמסרבים לדבר עם אבו מאזן עלולים להשאר ללא פרטנר בכלל", אמר פרץ והוסיף כי הוא "מכיר את איזנקוט. הוא לא מדבר לפרוטוקול. כדאי שמחר בבוקר יכנס נתניהו את הקבינט לקבל החלטות בשביל לשנות את המציאות ולא רק לנהל אותה".

ח״כ עפר שלח (יש עתיד), חבר ועדת חוץ וביטחון, אמר בתגובה: "נתניהו הפך את הקבינט לבדיחה ואת חוסר האחריות לסטנדרט. שר הביטחון תוקף בצדק את המדליפים מהקבינט. רק שבקבינט הזה, אצל ראש הממשלה הזה, הדלפות וברבורים ודברי רהב הם עניין של קבע. נתניהו הפך את הקבינט לבדיחה ואת חוסר האחריות לסטנדרט".